Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Při ladění rádia na vás číhá nebezpečí. Ujedete desítky metrů poslepu

  13:18
Ladíte rádio nebo v menu palubního počítače hledáte údaj o dojezdu. Trvá to sice pár sekund, ale z pohledu řízení je to nekonečně dlouho. Za tu dobu totiž ujedete několik desítek metrů poslepu. Auta jsou plná tlačítek, která odvádí pozornost od řízení a řešením nejsou ani dotykové displeje.

Návrháři často nezohledňují důležitost jednotlivých tlačítek. Bývají popsaná titěrnými písmeny. Ovládání bývá často také chaotické. | foto: Citroën

Německý autoklub ve speciálním testu zjišťoval, jak dlouho se řidič při ovládání komfortních funkcí auta různými tlačítky nepodívá ven a jakou vzdálenost auto urazí.

"Zdá se, že jde o chvilku. Ztráta pozornosti však může mít tragické následky," varuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Jen málo řidičů si uvědomuje, že když odvrátí oči při rychlosti 130 km/h na čtyři vteřiny od silnice, ujede jeho auto 145 metrů."

Řidiči dostali v testu  různé úkoly: ladili stanice v rádiu, které pak ukládali do paměti. Nebo hledali v palubním počítači údaj o spotřebě paliva a dojezdu.

Peugeot 508 RXH

Automobilky se snaží integrovat co nejvíce funkcí na volant. Záplava tlačítek často přestává být přehledná.

Experti ADACu při tom s pomocí kamer měřili, jak často řidič odvrátí oči od dění na silnici.

"Jako nejhorší pro bezpečnost se ukázalo ladění rádiové stanice. V průměru si vyžádalo 11 pohledů mimo silnici, které trvaly celkem 12 vteřin," cituje z výsledků Buček.

Na zjištění dojezdu na palivo zbývající v nádrži řidič potřeboval čtyři pohledy a 4,4 vteřiny. Nejdelší pohledy na ovladače trvaly dvě vteřiny. Auto jedoucí padesátkou za tu dobu ujelo 30 metrů. To odpovídá délce dvou autobusů nebo šesti za sebou zaparkovaným autům. Když jedete rychleji, vzdálenosti se samozřejmě prodlužují. "Při rychlosti 100 km/h ujede auto za dvě vteřiny 55 metrů a při stotřicítce dokonce 70 metrů," upozorňuje Buček.

ADAC také změřil, že přenastavení teploty na klimatizaci o tři stupně zabere šest sekund.

Testování prováděl německý autoklub v šesti různých autech s řidičkami i řidiči. K výsledkům testu ADAC přidává tradiční varování řidičům a doporučení výrobcům. Prvním doporučuje ostražitost před rozptylujícími prvky a radí prostudovat si přístrojovku a tlačítka před vyjetím. Třeba na dovolené u vypůjčeného auta. Automobilky by se zase měly dohodnout a rozmisťovat ovladače podle důležitosti a tomu přizpůsobit jejich tvar. "Například výstražné blikače by měl mít řidič rychle po ruce," dodává Petr Buček.

Dotykáče jsou ještě horší

Časem samozřejmě majitel auta získá cvik a některé funkce dokáže ovládat poslepu, jen hmatem. Proti tomu jde ovšem trend dotykových displejů, které jsou v autech stále rozšířenější a oblíbenější. Ty sice sníží množství tlačítek integrací do více či méně přehledného menu, řidiči však chybí zpětná haptická vazba. Nenahmatá mechanické tlačítko, musí se tedy podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Pro přiblížení: zkuste si na svém dotykovém telefonu napsat SMSku poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku dalo zvládnout.

Dotykové displeje se auty šíří velmi živelně. Některé značky se jim ovšem brání, třeba Audi "dotykáče" vytrvale odmítá.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...