Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při nehodách se lidé bojí, že nedokážou správně poskytnout pomoc

  12:09aktualizováno  12:09
Nejčastějšími příčinami, proč se lidé bojí poskytnout při automobilových nehodách první pomoc, jsou pocit nedostatečných dovedností a znalostí a s tím spojený strach, že někomu ublíží. Lidé mají také psychické zábrany manipulovat se zraněnými.

Ilustrační snímek | foto: HZS Jihočeského kraje

„Obávají se i toho, že se stanou součástí vyšetřování nehody, což je vnímáno jako nepříjemné,“ popisuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Roste také počet lidí, kteří mají strach z toho, že se při poskytování první pomoci mohou nakazit různými infekčními chorobami.

Podle evropských statistik přitom neexistují důvody, proč by se zejména Češi měli obávat toho, že nejsou schopni poskytnout řádně první pomoc. Při nedávném průzkumu ve 24 státech včetně Česka věřily dvě třetiny oslovených, že by byly schopny poskytnout první pomoc. „Skutečně ale jen necelá pětina měla znalosti, aby efektivní první pomoc skutečně mohla poskytnout,“ uvedl Budský. V Česku přitom efektivní pomoc v podobě masáže srdce a umělého dýchání umělo poskytnout přes 40 procent oslovených.

Dalším problémem je to, že velká část lidí před poskytnutím první pomoci zapomíná na zabezpečení místa nehody a nemyslí ani na vlastní bezpečnost, například tím, že se viditelně označí reflexní vestou. „Právě následné dopravní nehody velice často mívají horší následky než původní havárie,“ dodal Budský.

Tomuto fenoménu se věnovala kampaň Ty to zvládneš, kterou v předchozích měsících vidělo 2,6 milionu diváků. Kromě toho měla kampaň prostor v tisku a na sociálních sítích. Nové filmové spoty učící diváky správnému chování v silničním provozu plánuje nezisková organizace Záchranný kruh připravit i napřesrok. Chce se v nich zaměřit na bezpečnost chodců a fenomén agresivity za volantem.

Autoři: ,



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Trumpův boj proti globalizaci ohrožuje americký autoprůmysl

Toyota Tundra

Toyota Tundra vypadá každým coulem jako každý jiný ryze americký pick-up, i tak ale riskuje, že nebude vyhovovat...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz