Při nehodách se lidé bojí, že nedokážou správně poskytnout pomoc

  12:09aktualizováno  12:09
Nejčastějšími příčinami, proč se lidé bojí poskytnout při automobilových nehodách první pomoc, jsou pocit nedostatečných dovedností a znalostí a s tím spojený strach, že někomu ublíží. Lidé mají také psychické zábrany manipulovat se zraněnými.

Ilustrační snímek | foto: HZS Jihočeského kraje

„Obávají se i toho, že se stanou součástí vyšetřování nehody, což je vnímáno jako nepříjemné,“ popisuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Roste také počet lidí, kteří mají strach z toho, že se při poskytování první pomoci mohou nakazit různými infekčními chorobami.

Podle evropských statistik přitom neexistují důvody, proč by se zejména Češi měli obávat toho, že nejsou schopni poskytnout řádně první pomoc. Při nedávném průzkumu ve 24 státech včetně Česka věřily dvě třetiny oslovených, že by byly schopny poskytnout první pomoc. „Skutečně ale jen necelá pětina měla znalosti, aby efektivní první pomoc skutečně mohla poskytnout,“ uvedl Budský. V Česku přitom efektivní pomoc v podobě masáže srdce a umělého dýchání umělo poskytnout přes 40 procent oslovených.

Dalším problémem je to, že velká část lidí před poskytnutím první pomoci zapomíná na zabezpečení místa nehody a nemyslí ani na vlastní bezpečnost, například tím, že se viditelně označí reflexní vestou. „Právě následné dopravní nehody velice často mívají horší následky než původní havárie,“ dodal Budský.

Tomuto fenoménu se věnovala kampaň Ty to zvládneš, kterou v předchozích měsících vidělo 2,6 milionu diváků. Kromě toho měla kampaň prostor v tisku a na sociálních sítích. Nové filmové spoty učící diváky správnému chování v silničním provozu plánuje nezisková organizace Záchranný kruh připravit i napřesrok. Chce se v nich zaměřit na bezpečnost chodců a fenomén agresivity za volantem.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz