Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při nehodách se lidé bojí, že nedokážou správně poskytnout pomoc

  12:09aktualizováno  12:09
Nejčastějšími příčinami, proč se lidé bojí poskytnout při automobilových nehodách první pomoc, jsou pocit nedostatečných dovedností a znalostí a s tím spojený strach, že někomu ublíží. Lidé mají také psychické zábrany manipulovat se zraněnými.

Ilustrační snímek | foto: HZS Jihočeského kraje

„Obávají se i toho, že se stanou součástí vyšetřování nehody, což je vnímáno jako nepříjemné,“ popisuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Roste také počet lidí, kteří mají strach z toho, že se při poskytování první pomoci mohou nakazit různými infekčními chorobami.

Podle evropských statistik přitom neexistují důvody, proč by se zejména Češi měli obávat toho, že nejsou schopni poskytnout řádně první pomoc. Při nedávném průzkumu ve 24 státech včetně Česka věřily dvě třetiny oslovených, že by byly schopny poskytnout první pomoc. „Skutečně ale jen necelá pětina měla znalosti, aby efektivní první pomoc skutečně mohla poskytnout,“ uvedl Budský. V Česku přitom efektivní pomoc v podobě masáže srdce a umělého dýchání umělo poskytnout přes 40 procent oslovených.

Dalším problémem je to, že velká část lidí před poskytnutím první pomoci zapomíná na zabezpečení místa nehody a nemyslí ani na vlastní bezpečnost, například tím, že se viditelně označí reflexní vestou. „Právě následné dopravní nehody velice často mívají horší následky než původní havárie,“ dodal Budský.

Tomuto fenoménu se věnovala kampaň Ty to zvládneš, kterou v předchozích měsících vidělo 2,6 milionu diváků. Kromě toho měla kampaň prostor v tisku a na sociálních sítích. Nové filmové spoty učící diváky správnému chování v silničním provozu plánuje nezisková organizace Záchranný kruh připravit i napřesrok. Chce se v nich zaměřit na bezpečnost chodců a fenomén agresivity za volantem.

Autoři: ,




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.