Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při telefonování řídíme jako sedmdesátníci

  15:14aktualizováno  15:14
Řidič, který během jízdy telefonuje se méně soustředí na řízení a tím ohrožuje sebe i své okolí. Hands-free sada zabudovaná v autě, ani sluchátko vetknuté v uchu příliš nepomůže. Reakce osmnáctiletého řidiče jsou pak na úrovni sedmdesátníka.

Telefon za volantem znamená stále nebezpečí. I přes používání hands-free sady se telefonující řidič věnuje řízení mnohem méně.

Vědci z univerzity v Utahu sledovali na dvou skupinách řidičů na kolik se věnují řízení při telefonování. První tým tvořili mladí řidiči mezi 18 a 25 lety věku. Ve druhé skupině byli 65 až 74 letí řidiči.

"Když posadíme za volant dvacetiletého řidiče telefonujícího mobilem, jeho reakční časy jsou stejné, jako u netelefonujícího sedmdesátníka," říká David Strayer, docent psychologie, který výzkum vedl. Jeho specializací jsou právě telefonující řidiči.

Dobrovolníci podstoupili test na simulátoru řízení, vybaveném třemi obrazovkami, na kterém řešili různé dopravní situace (dálnice, městský provoz apod.). Každý dobrovolník odřídil čtyři šestnáctikilometrové trasy, z nichž projetí každého trvalo přibližně 10 minut. Během řízení řidiči telefonovali s pomocí hands-free.

Ve chvílích, kdy se kromě řízení auta věnovali také telefonování, měli mladí řidiči oproti normálním podmínkám (bez telefonování) o 18% delší reakční dobu na brzdovém pedálu, o 17% delší čas pak také potřebovali na opětovné zrychlení.

Telefonování za volantem také o 12% zvětšilo rozestup mezi auty, čímž chtěli řidiči pravděpodobně kompenzovat menší pozornost, kterou věnují dění na silnici. Tato strategie ale příliš nefunguje. Výzkumníci k tomu dodávají, že u telefonujících řidičů vysledovali nárůst počtu nehod.

Besip: Váš nový PIN.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.