Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přibývá smrtelných nehod, od kterých ujede viník

  11:40aktualizováno  11:40
Je jedno, jestli to někdo nepřežije. Hlavně ať já z toho nemám potíže. Tímto heslem se řídí stále více viníků dopravních nehod. Policisté nevědí, co s tím dělat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Zatímco během prvních dvou měsíců loňského roku zemřel po nehodě, od které viník ujel, jen jeden člověk, letos přišlo za srovnatelné období o život pět lidí.

Nová čísla z policejní statistiky také ukazují, že od nehody zmizel nebo se o to pokusil každý desátý řidič. Změnu k horšímu zaznamenali policisté i v počtu zraněných. Zatímco loni viníci ujeli od nehod se 109 zraněnými, letos už to bylo 137 lidí.

"Část řidičů je za volantem čím dál agresivnější. Jiné vysvětlení pro tento negativní vývoj není,“ řekl Josef Tesařík z dopravní policie. "Kdyby se jednalo jen o promáčknuté plechy nebo uražené zrcátko, dá se nad tím ještě mávnout rukou. Avšak teď přibývá případů, kdy jde o zdraví, nebo dokonce o život,“ pokračuje Tesařík.

Případy z března ukazují, že situace se jen tak nezmění. Například minulý týden přejel řidič v Ostravě-Michálkovicích osmačtyřicetiletého muže a ujel.

Několik z nich se postavě bez problémů vyhnulo. Ale řidič, který jel zřejmě v autě Škoda Favorit, ležícího muže přejel. Ten na místě zraněním podlehl. O viníkovi havárie toho policisté příliš nevědí. Z místa nehody totiž ujel. "Jeho auto mělo pravděpodobně světle červenou barvu. Stále po něm pátráme,“ řekl policejní mluvčí Milan Klézl.

Není to jediná podobná nehoda, která se stala v poslední době a při níž někdo přišel o život. Jen dva dny před incidentem v Ostravě zabil v Kroměříži řidič autobusu šestapadesátiletou ženu. Havárie se odehrála na kroměřížském autobusovém nádraží. Dvaatřicetiletý profesionální šofér pak v klidu odjel. Podařilo se jej najít až po několika hodinách.

Pomohly by vyšší tresty?
Jenže sami policisté netuší, jak situaci řešit. Od nehody přitom ujíždí zhruba každý desátý viník. V lednu a v únoru se každý týden takových havárií stalo v průměru tři sta, celkem jich bylo přes 2700. Jednalo se o vážné nehody i drobné "ťukance“ na parkovištích.

Ani dopravní odborníci neznají způsob, jak proti řidičům, kteří ujíždějí z místa havárie, bojovat. "Možná by pomohla nějaká osvětová kampaň,“ řekla dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. "Větší efekt by mohly mít mnohem tvrdší tresty za takové chování,“ dodala.

Jenže u soudů dopadají případy řidičů, kteří někoho zabijí a ujedou, přesně naopak. Za ublížení na zdraví a neposkytnutí pomoci sice hrozí až pět let vězení, uložené tresty jsou však většinou poloviční.

Právě takový verdikt, 2,5 roku nepodmíněně, uslyšel letos v lednu Petr Hágr z Libochovic, který předloni v listopadu najel do skupiny mladých lidí. Poté z místa ujel a policisté po něm pátrali tři dny. Nehodu nepřežila dvaadvacetiletá dívka. Další tři dívky řidič zranil.

Hágr se vymlouval, že skupinku přehlédl a nárazu si nevšiml. Proto jel dál. Psycholožka Rehnová tvrdí, že podobně se vymlouvá většina řidičů.

"Prostě doufají, že jim to projde. Snaží se ujet třeba i kvůli tomu, že v době nehody byli pod vlivemalkoholu. Snaží se proto získat nějaký čas na vystřízlivění,“ dodala.

Skutečnost, že část řidičů jezdí stále pod vlivem alkoholu, přestože nyní hrozí za takové jednání vysoké pokuty nebo rovnou roční vězení, potvrdila i mohutná policejní akce z minulého týdne. Policisté k silnicím poslali na pět tisíc svých lidí a během pěti dnů zkontrolovali přes 68 tisíc aut. Každý šestý řidič nějak překročil zákon, sto dvaceti lidem naměřili policisté alkohol v krvi. VÍCE O KRYŠTOFOVI...

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.