Přijde Hyundai na Ostravsko? Automobilka to popírá!

Korejská automobilka Hyundai Motors popírá, že by vedla jednání o výstavbě nového závodu v České republice. Mluvčí firmy Stephen Kitson nepotvrdil informaci agentury Czechinvest o investici v řádu desítek miliard korun. "Nevíme, odkud ta zpráva pochází, je ale zcela mylné se domnívat, že jsme učinili nějaké rozhodnutí, anebo, že s někým vedeme konkrétní jednání," prohlásil.

Podle Kitsona bude firma výrobní závody v Evropě jednou potřebovat a nyní zrovna hledá vhodnou lokalitu v USA. "V současné době ale celkový objem prodeje automobilů, které bychom v zahraničí mohli vyrábět, se v Evropě ani nepřibližuje úrovni, která by umožnila vybudovat životaschopný závod," vysvětlil mluvčí Hyundai. Dodal, že automobilka vlastně ani v Evropě, ať už východní nebo západní, nezačala hledat vhodnou lokalitu.

Přijde Hyundai na Ostravsko?

"Tento záměr platí. Hyundai je jedním z těch, s nimiž jednáme," uvedl šéf agentury CzechInvest Martin Jahn. Terén v Česku zkoumal na vlastní oči druhý nejvyšší šéf Hyundai Dong Jin Kim. Rozhodnutí má padnout do půl roku, a pokud by Česko uspělo i u Korejců, za pár let by vyrábělo přes milion vozů ročně. Snaha přilákat Hyundai na sever Moravy však naráží na fakt, že neexistuje stoprocentně připravené místo pro tak velkou investici. Nejdále je příprava pozemků v Nošovicích v okrese Frýdek-Místek, ale v místě, kde má zóna vzniknout, stojí skoro dvě desítky domů a chat a výkup pozemků se tamním politikům nedaří. V jiných místech kraje vázne příprava ještě víc.

Automobilka uvažuje o továrně v Česku. Místo, o němž se hovoří, však není připraveno
Do půl roku by se měla rozhodnout, zda naplní svůj záměr a postaví v zemi továrnu za několik desítek miliard korun, která by měla být obdobně velká jako mladoboleslavská Škoda či jako připravovaný kolínský závod automobilek Toyota a Peugeot. Ambiciózní a dosud utajovaný záměr by na jednu stranu znamenal vítanou vzpruhu pro strádající severní Moravu, na druhou stranu se však kvůli němu otevírá konflikt mezi zastánci projektu a mezi lidmi, kteří v místech určených pro budoucí mamutí automobilku žijí či tam vlastní pozemky.

Co je Hyundai Motor Company
* Největší korejská automobilka (její součástí je i Kia Motors)
* Sedmá největší automobilka na světě
* Ročně prodává 1,5 milionu aut (třikrát více než Škoda), z toho většina míří na vývoz
* V roce 2000 se Hyundai dohodl na alianci s DaimlerChrysler
* Nový závod má automobilce pomoci zvýšit podíl na evropském trhu
* Automobilka se dobře vyrovnává s dopady asijské krize (na rozdíl od konkurenční Daewoo), má zisk (500 milionů dolarů v roce 2000), ale je zadlužená a malá v soutěži s největšími automobilovými koncerny.

"Naším záměrem je přivést do země ještě jednu velkou automobilku, a to přednostně do problémové oblasti severní Moravy," uvedl včera ředitel agentury CzechInvest Martin Jahn, který s Korejci za tímto účelem vyjednává. "Hyundai je jedním z těch, s nimiž jednáme, i když zatím jen předběžně," dodal Jahn. Zástupci největší korejské automobilky nepopírají, že jednání běží. "Je to celé v režii Soulu, v Praze o tom moc nevíme. Zaslechli jsme ale, že se něco chystá," potvrdil technický ředitel Hyundai Motor CZ Antonín Jedlička. Severní Morava má už dnes přes patnáct procent nezaměstnaných a letos, v době voleb, čekají zdejší trh práce další otřesy. Jen z hutí má odejít několik tisíc lidí.

"Investice typu automobilky by měla pro kraj rozhodující význam, potřebujeme ji," uvedl zástupce hejtmana Moravskoslezského kraje Josef Jalůvka. Nezaměstnanost paradoxně hraje Ostravsku do karet - podle Jahna je pro automobilky důležité mít velkou kapacitu volných pracovních míst. Kraj však není v tuto chvíli schopen nabídnout investorům místo, kde by výstavba velké továrny mohla proběhnout hladce a nevedla by ke konfliktům s místními. Pro velkého investora by podle Jalůvky byla vhodná zóna v Nošovicích v okrese Frýdek-Místek, o níž mluví také CzechInvest.

Ostatní lokality nejsou pro automobilku dostatečně velké. Avšak pozemky v nošovické zóně jsou v tuto chvíli rozdrobeny mezi více než sto majitelů. Navíc v lokalitě stále stojí skoro dvě desítky rodinných domků a chat, které by v případě výstavby továrny bylo nutné srovnat se zemí. Lidé v Nošovicích už koncem loňského roku dostali dotazníky, v nichž mají vyjádřit svou ochotu půdu prodat. "Zatím se nám nevrátily všechny, ale někteří vlastníci rovnou napsali, že prodávat nechtějí," řekl Jalůvka, který doufá, že se majitele pozemků ještě podaří přesvědčit. Místní politici si od nošovické zóny slibují práci pro 2500 lidí, ale chybějí jim peníze - mimo jiné na vykoupení pozemků.

Podle poslance Karla Sehoře bude zóna stát miliardu korun, z toho polovina padne na výkup pozemků. CzechInvest ještě loni počítal s přípravou velké zóny v Šilheřovicích na Opavsku, tam se však proti tomu postavili místní obyvatelé. Na investory čeká v kraji ještě da lších šest lokalit, ty jsou však na továrnu produkující stovky tisíc aut ročně příliš malé.