Příliv ojetin se přibrzdil

Poprvé v historii uplynulého desetiletí platila v minulém roce pro jetá auta při dovozu do Česka poměrně přísná pravidla, která příliv značně omezila - ze zhruba 150 tisíc starších, havarovaných či na náhradní díly určených vozů v roce 1999 na necelých 100 tisíc vloni. Co to znamená pro zemi, která si na vysloužilce hlavně z motoristicky vyspělé západní Evropy zvykla víc než mnohé jiné?

"Prakticky nic, jen to, že konečně přestalo přibývat vraků a zastaralých, k životnímu prostředí málo ohleduplných aut," tvrdí ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Ale Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel, oponuje: "Mnozí lidé, kteří nemají na koupi nového auta, přišli o možnost pořídit si přijatelnou a na trhu vlastně nejžádanější ojetinu v dostupné ceně do 100 tisíc korun. Někdo tak zůstává bez auta, jiný udržuje s vypětím sil v provozu třeba stařičkého trabanta či wartburga."

Ve stručnosti připomenuto - od začátku loňského roku přestala platit tříletá výjimka, na jejímž základě se dala do tuzemska bez potíží dovézt i auta nesplňující ekologický předpis Euro II, tedy i vozy vyrobené ještě před rokem 1994.

Miliony za razítka

Jan Slawisch je přesvědčen, že stát v zájmu výrobců a prodejců nových domácích i zahraničních automobilů záměrně komplikuje snažení zájemců o dovoz ojetin z ciziny. "Když nemá jetý či havarovaný vůz v dokladech zapsáno, že vyhovuje ekologickým předpisům Euro II, tak to musí dovážející prokázat," vysvětluje Jan Slawisch.

"Může jít pro potvrzení k akreditovanému zástupci konkrétní značky, kde za razítko a podpis na předtištěném formuláři platí sedm tisíc korun. Další možností je, že dovážený vůz nechá zkontrolovat v jedné ze dvou zkušeben v republice - diesel za 13 tisíc korun a benzinový automobil za devět tisíc korun.

Zkouška brzd pak stojí ještě šest tisíc korun - to vše při obrovském riziku, že když automobil v čemkoliv nevyhoví, tak investované peníze propadají." Jen razítka na státem vydaných formulářích vloni vynesla - jak tvrdí Jan Slawisch - akreditovaným zástupcům nejméně 250 milionů korun. Další miliony vydělaly státem pověřené zkušebny.

Dostanou ojetiny stop?

Antonín Šípek se domnívá, že za dosud platných podmínek letos dovoz jetých či havarovaných automobilů z ciziny opět poklesne - o deset až 15 pro cent ve srovnání s loňským rokem. "Nikdo však neusiluje o paušální zákaz dovozu ojetin," tvrdí.

Nicméně drobní dovozci ojetin se obávají, že může být ještě mnohem hůř než je nyní - to kdyby Senát požehnal Poslaneckou sněmovnou vloni v prosinci schválenému návrhu zákona o podmínkách provozu motorových vozidel v tuzemsku s ohledem na praxi v Evropské unii.

"Dovedu si představit, že by si to zdejší úředníci vyložili a v prováděcích pokynech upravili tak, že by bylo možné do Česka dovážet jen auta vyhovující ekologickým požadavkům Euro III, tedy vozy vyráběné vlastně až od roku 2000. To by byl prakticky konec přílivu levnějších ojetin do republiky," vysvětluje Jan Slawisch. A netají se s tím, že jím řízené Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel hledá pomoc u některých senátorů.

Česko má neevropsky starý vozový park

V uplynulém desetiletí do Česka ze zahraničí přijelo a zřejmě bylo uvedeno do provozu přes 1,1 milionu jetých či havarovaných osobních automobilů. "To je při 3,5 milionu vozů v tuzemské evidenci síla, na kterou zdejší silnice a parkoviště, vlastně celá dopravní infrastruktura, nebyly připraveny," soudí Antonín Šípek.

A nesouhlasí s názorem, že právě ojetiny či bouračky ze Západu otevřely cestu mnohým chudším lidem k automobilům a omladily zdejší naprosto neevropsky starý vozový park. Tvrdí, že stařičké trabanty, wartburgy, škodovky a další totiž kupci levných ojetin ze Západu buďto nechávali doma, nebo v rodině, či prodávali dál lidem, jejichž peněženka neumožňovala nákup čehosi jiného, mladšího a snad kvalitnějšího.

"Do roku 1999 lidé v tuzemsku vyřazovali z provozu kolem 60 tisíc až 80 tisíc vozidel ročně. Ale až liberalizace povinného pojištění, která přišla se začátkem loňského roku, vozový park pročistila: vyřazeno bylo 300 tisíc vozidel, což park omladilo z průměrných 14,2 na 13,5 roku," vypočítává Antonín Šípek. Ten patří k zastáncům názoru, že v situaci, kdy na trhu ojetin čeká na kupce nejméně 250 tisíc starších osobních automobilů, postačí nabídku doplňovat vozidly, která byla jako nová postupně zakoupena v devadesátých letech v Česku.

"Jestliže se v zemi ročně prodá kolem 150 tisíc nových osobních aut, tak předpokládám, že jejich majitelé dávají na trh až 100 tisíc starších vozů. To by mělo poptávku průběžně uspokojovat," říká Antonín Šípek.

Ojetin se prodá víc než nových aut

Odpůrci zmíněných propočtů však namítají, že z mladých automobilů koupených jako nové v Česku je jen menší část nejžádanějšího zboží v ceně do 100 tisíc korun. A upozorňují, že ve zdánlivě bohaté zásobě na trhu ojetin jsou započteny také vraky, které své kupce už nikdy nenajdou a dříve či později skončí na vrakovištích, či totální vysloužilci, kteří zajímají nanejvýš překupníky zásobující země dál na východ.

 "Kvalitních automobilů v ceně do 100 tisíc korun - starších oplů, volkswagenů, fiatů, peugeotů a podobně - je na zdejším trhu nedostatek," potvrzuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. "Poptávku po ojetinách nelze podceňovat," varuje Jan Slawisch.

"I ve světě ekonomicky podstatně vyspělejším než Česko je ročně z každé stovky prodaných vozidel šedesát jetých." "Ale ta jsou převážně za tamních zdrojů, nikoliv z dovozu," oponuje Antonín Šípek. "Těžko si představit, jak třeba Francouzi masivně dovážejí ojetiny z Německa či Španělska."

Podvody jsou legální

Zpřísněné podmínky dovozu starších automobilů do země někteří lidé zatím úspěšně obcházejí - tím, že kupují vysloužilá zahraniční auta s doklady či jenom samotné doklady, s jejichž využitím pak legalizují k provozu na zdejších silnicích vozidla, která by se toho za normálních okolností nikdy nedočkala. Zatím to lze bez potíží - v případě, že jde o stejný typ i model, je úřední formalita vyřízena během chviličky a na poplatcích nestojí víc než 20 korun. "Vloni se do Česka z ciziny dostalo odhadem asi 25 tisíc automobilů na náhradní díly," připomíná Antonín Šípek.

"Tímto způsobem se do republiky přivážejí i vozidla nesplňující limity škodlivin a další technické parametry. Je velmi pravděpodobné, že mnohá z nich se na silnicích objeví i bez schválení nebo poslouží k dalšímu udržování starých, před osmi i více lety dovezených ojetin v provozu. Pro věkovou strukturu zdejšího vozového parku to není příznivé." Peter Kolník sice připouští, že pro spotřebitele - kupce levných aut - to je lepší než nic. "Ale představa, kolik aut s pochybnou historií a všemi dalšími negativními průvodními jevy denně v České republice přibude, není zrovna potěšitelná," zdůrazňuje.


PŘEHLED TRHU OSOBNÍCH AUT V ČESKU V UPLYNULÉM DESETILETÍ

automobily

počet (ks)

podíl (%)

nové z tuzemské produkce

732 376

31,3

nové z dovozu

483 415

20,7

jetá či havarovaná z dovozu 1)

1 124 000

48

celkem

2 339 791

100

Poznámka: 1) údaje za roky 1991 a 1992 jsou jen odhady, v letech 1999 a 2000 jsou započteny i vozy dovezené na náhradní díly
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

Vybrané jeté automobily v ceně do 100 000 Kč

Vůz

nejmladší ročník výroby

cena (Kč)

Audi 80 1.8

1991

100 000

BMW 520

1990

100 000

Citroën ZX

1993

100 000

Citroën XM 3.0

1993

100 000

Fiat Tipo

1994

100 000

Fiat Tempra

1994

100 000

Ford Escort

1991/2

100 000

Ford Fiesta 3dv.

1995

100 000

Ford Scorpio

1994

100 000

Mazda 323

1993

100 000

Mazda 323 F

1992

100 000

Mazda 626

1991

85 000

Mercedes 124

1988

100 000

Mercedes 190

1990

100 000

Mitsubishi Galant

1992

100 000

Nissan Primera

1991

100 000

Opel Astra

1992

100 000

Opel Vectra

1992

100 000

Peugeot 405

1992

90 000

Peugeot 205 benzin

1994

100 000

Renault 19

1993

100 000

Seat Toledo

1992

100 000

Škoda Favorit

1994

85 000

Škoda Forman

1994

95 000

Škoda Felicia bílá

1994

100 000

Toyota Corolla

1992

90 000

Volkswagen Golf II

1991

85 000

Volkswagen Passat

1991

100 000

Poznámka: jedná se obvykle o základní verze vozů s benzinovými motory
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

Dovoz jetých či havarovaných automobilů z ciziny v uplynulém desetiletí

Rok

počet dovezených vozů

1991

80 000 1)

1992

96 000 1)

1993

89 000

1994

119 000

1995

106 000

1996

137 000

1997

130 000

1998

119 000

1999

151 000 2)

2000

97 000 3)

celkem

1 124 000

Poznámky: 1) k dispozici je jen odhad, 2) z toho zhruba 49 000 na náhradní díly - poprvé se začalo samostatně vyčíslovat, 3) z toho zhruba 25 000 na náhradní díly
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

Více či méně havarovaná auta mladších ročníků výroby se zatím dostávají do Česka bez větších problémů