"Prakticky nic, jen to, že konečně přestalo přibývat vraků a zastaralých, k životnímu prostředí málo ohleduplných aut," tvrdí ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Ale Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel, oponuje: "Mnozí lidé, kteří nemají na koupi nového auta, přišli o možnost pořídit si přijatelnou a na trhu vlastně nejžádanější ojetinu v dostupné ceně do 100 tisíc korun. Někdo tak zůstává bez auta, jiný udržuje s vypětím sil v provozu třeba stařičkého trabanta či wartburga."
Ve stručnosti připomenuto - od začátku loňského roku přestala platit tříletá výjimka, na jejímž základě se dala do tuzemska bez potíží dovézt i auta nesplňující ekologický předpis Euro II, tedy i vozy vyrobené ještě před rokem 1994.
Miliony za razítka
Jan Slawisch je přesvědčen, že stát v zájmu výrobců a prodejců nových domácích i zahraničních automobilů záměrně komplikuje snažení zájemců o dovoz ojetin z ciziny. "Když nemá jetý či havarovaný vůz v dokladech zapsáno, že vyhovuje ekologickým předpisům Euro II, tak to musí dovážející prokázat," vysvětluje Jan Slawisch.
"Může jít pro potvrzení k akreditovanému zástupci konkrétní značky, kde za razítko a podpis na předtištěném formuláři platí sedm tisíc korun. Další možností je, že dovážený vůz nechá zkontrolovat v jedné ze dvou zkušeben v republice - diesel za 13 tisíc korun a benzinový automobil za devět tisíc korun.
Zkouška brzd pak stojí ještě šest tisíc korun - to vše při obrovském riziku, že když automobil v čemkoliv nevyhoví, tak investované peníze propadají." Jen razítka na státem vydaných formulářích vloni vynesla - jak tvrdí Jan Slawisch - akreditovaným zástupcům nejméně 250 milionů korun. Další miliony vydělaly státem pověřené zkušebny.
Dostanou ojetiny stop?
Antonín Šípek se domnívá, že za dosud platných podmínek letos dovoz jetých či havarovaných automobilů z ciziny opět poklesne - o deset až 15 pro cent ve srovnání s loňským rokem. "Nikdo však neusiluje o paušální zákaz dovozu ojetin," tvrdí.
Nicméně drobní dovozci ojetin se obávají, že může být ještě mnohem hůř než je nyní - to kdyby Senát požehnal Poslaneckou sněmovnou vloni v prosinci schválenému návrhu zákona o podmínkách provozu motorových vozidel v tuzemsku s ohledem na praxi v Evropské unii.
"Dovedu si představit, že by si to zdejší úředníci vyložili a v prováděcích pokynech upravili tak, že by bylo možné do Česka dovážet jen auta vyhovující ekologickým požadavkům Euro III, tedy vozy vyráběné vlastně až od roku 2000. To by byl prakticky konec přílivu levnějších ojetin do republiky," vysvětluje Jan Slawisch. A netají se s tím, že jím řízené Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel hledá pomoc u některých senátorů.
Česko má neevropsky starý vozový park
V uplynulém desetiletí do Česka ze zahraničí přijelo a zřejmě bylo uvedeno do provozu přes 1,1 milionu jetých či havarovaných osobních automobilů. "To je při 3,5 milionu vozů v tuzemské evidenci síla, na kterou zdejší silnice a parkoviště, vlastně celá dopravní infrastruktura, nebyly připraveny," soudí Antonín Šípek.
A nesouhlasí s názorem, že právě ojetiny či bouračky ze Západu otevřely cestu mnohým chudším lidem k automobilům a omladily zdejší naprosto neevropsky starý vozový park. Tvrdí, že stařičké trabanty, wartburgy, škodovky a další totiž kupci levných ojetin ze Západu buďto nechávali doma, nebo v rodině, či prodávali dál lidem, jejichž peněženka neumožňovala nákup čehosi jiného, mladšího a snad kvalitnějšího.
"Do roku 1999 lidé v tuzemsku vyřazovali z provozu kolem 60 tisíc až 80 tisíc vozidel ročně. Ale až liberalizace povinného pojištění, která přišla se začátkem loňského roku, vozový park pročistila: vyřazeno bylo 300 tisíc vozidel, což park omladilo z průměrných 14,2 na 13,5 roku," vypočítává Antonín Šípek. Ten patří k zastáncům názoru, že v situaci, kdy na trhu ojetin čeká na kupce nejméně 250 tisíc starších osobních automobilů, postačí nabídku doplňovat vozidly, která byla jako nová postupně zakoupena v devadesátých letech v Česku.
"Jestliže se v zemi ročně prodá kolem 150 tisíc nových osobních aut, tak předpokládám, že jejich majitelé dávají na trh až 100 tisíc starších vozů. To by mělo poptávku průběžně uspokojovat," říká Antonín Šípek.
Ojetin se prodá víc než nových aut
Odpůrci zmíněných propočtů však namítají, že z mladých automobilů koupených jako nové v Česku je jen menší část nejžádanějšího zboží v ceně do 100 tisíc korun. A upozorňují, že ve zdánlivě bohaté zásobě na trhu ojetin jsou započteny také vraky, které své kupce už nikdy nenajdou a dříve či později skončí na vrakovištích, či totální vysloužilci, kteří zajímají nanejvýš překupníky zásobující země dál na východ.
"Kvalitních automobilů v ceně do 100 tisíc korun - starších oplů, volkswagenů, fiatů, peugeotů a podobně - je na zdejším trhu nedostatek," potvrzuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. "Poptávku po ojetinách nelze podceňovat," varuje Jan Slawisch.
"I ve světě ekonomicky podstatně vyspělejším než Česko je ročně z každé stovky prodaných vozidel šedesát jetých." "Ale ta jsou převážně za tamních zdrojů, nikoliv z dovozu," oponuje Antonín Šípek. "Těžko si představit, jak třeba Francouzi masivně dovážejí ojetiny z Německa či Španělska."
Podvody jsou legální
Zpřísněné podmínky dovozu starších automobilů do země někteří lidé zatím úspěšně obcházejí - tím, že kupují vysloužilá zahraniční auta s doklady či jenom samotné doklady, s jejichž využitím pak legalizují k provozu na zdejších silnicích vozidla, která by se toho za normálních okolností nikdy nedočkala. Zatím to lze bez potíží - v případě, že jde o stejný typ i model, je úřední formalita vyřízena během chviličky a na poplatcích nestojí víc než 20 korun. "Vloni se do Česka z ciziny dostalo odhadem asi 25 tisíc automobilů na náhradní díly," připomíná Antonín Šípek.
"Tímto způsobem se do republiky přivážejí i vozidla nesplňující limity škodlivin a další technické parametry. Je velmi pravděpodobné, že mnohá z nich se na silnicích objeví i bez schválení nebo poslouží k dalšímu udržování starých, před osmi i více lety dovezených ojetin v provozu. Pro věkovou strukturu zdejšího vozového parku to není příznivé." Peter Kolník sice připouští, že pro spotřebitele - kupce levných aut - to je lepší než nic. "Ale představa, kolik aut s pochybnou historií a všemi dalšími negativními průvodními jevy denně v České republice přibude, není zrovna potěšitelná," zdůrazňuje.
PŘEHLED TRHU OSOBNÍCH AUT V ČESKU V UPLYNULÉM DESETILETÍ
automobily |
počet (ks) |
podíl (%) |
nové z tuzemské produkce |
732 376 |
31,3 |
nové z dovozu |
483 415 |
20,7 |
jetá či havarovaná z dovozu 1) |
1 124 000 |
48 |
celkem |
2 339 791 |
100 |
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu
Vybrané jeté automobily v ceně do 100 000 Kč
Vůz nejmladší ročník výroby cena (Kč) Audi 80 1.8 1991 100 000 BMW 520 1990 100 000 Citroën ZX 1993 100 000 Citroën XM 3.0 1993 100 000 Fiat Tipo 1994 100 000 Fiat Tempra 1994 100 000 Ford Escort 1991/2 100 000 Ford Fiesta 3dv. 1995 100 000 Ford Scorpio 1994 100 000 Mazda 323 1993 100 000 Mazda 323 F 1992 100 000 Mazda 626 1991 85 000 Mercedes 124 1988 100 000 Mercedes 190 1990 100 000 Mitsubishi Galant 1992 100 000 Nissan Primera 1991 100 000 Opel Astra 1992 100 000 Opel Vectra 1992 100 000 Peugeot 405 1992 90 000 Peugeot 205 benzin 1994 100 000 Renault 19 1993 100 000 Seat Toledo 1992 100 000 Škoda Favorit 1994 85 000 Škoda Forman 1994 95 000 Škoda Felicia bílá 1994 100 000 Toyota Corolla 1992 90 000 Volkswagen Golf II 1991 85 000 Volkswagen Passat 1991 100 000 Rok počet dovezených vozů 1991 80 000 1) 1992 96 000 1) 1993 89 000 1994 119 000 1995 106 000 1996 137 000 1997 130 000 1998 119 000 1999 151 000 2) 2000 97 000 3) celkem 1 124 000
Poznámka: jedná se obvykle o základní verze vozů s benzinovými motory
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES
Dovoz jetých či havarovaných automobilů z ciziny v uplynulém desetiletí
Poznámky: 1) k dispozici je jen odhad, 2) z toho zhruba 49 000 na náhradní díly - poprvé se začalo samostatně vyčíslovat, 3) z toho zhruba 25 000 na náhradní díly
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu
Více či méně havarovaná auta mladších ročníků výroby se zatím dostávají do Česka bez větších problémů |