Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připlatit za xenony má smysl, potvrdily evropské autokluby

  13:30aktualizováno  13:30
"Xenony jsou sice za příplatek, ale vyplatí se," říkají odborníci z německého a rakouského autoklubu. Halogeny neposvítí při nočních jízdách na cestu tak dobře jako xenonové výbojky. Ty dosvítí dále a s větší intenzitou.

Test žárovek | foto: Petr Lemberk

"Test jednoznačně ukázal, že xenonové světlomety ve srovnání s halogenovými přinášejí mnohem větší svítivý výkon a tím také lepší bezpečnost," uvádí technici rakouského autoklubu ÖAMTC.

Autokluby porovnávaly halogenové světlomety, které dostanete v základním provedení s příplatkovými xenonovými výbojkami.

Testu světel se účastnila pětice aut – Opel Insignia, Škoda Superb, Nissan Qashqai, Mercedes třídy E a Volkswagen Golf.

U Nissanu Qashqai xenony překvapivě lepší výsledky nepřinesly, u ostatních byl rozdíl ve prospěch příplatkových světel jednoznačný. Nejvíc se investice do lepších světel vyplatí u Volkswagenu Golf a Opelu Insignia.

První test zkoumal, jak daleko auta svítí, s jakou intenzitou a jak jsou světelné paprsky rozprostřeny před vozidlem.
"K hodnoceným kritériím patřilo také osvícení silničních pruhů, dopravních značek a patníků," vyjmenovává Steffan Kerbl z rakouského autoklubu.

Další test přivedl auta na uzavřené silnici. Technici sledovali například to, jak moc světla oslňují protijedoucí vozy při přejezdu kopce. Poslední zkouška se odehrála v běžném provozu – ve městě, na okreskách a na dálnici.

Z testů vyplývá, že světelný kužel, který xenony vytvářejí, je zhruba o 30 metrů. Řidič má díky tomu více času na reakci v případě, že narazí na překážku na silnici.

Drahá bezpečnost

"Kvůli bezpečnosti se xenonová světla musí stát alespoň příplatkovou výbavou ke všem autům," požaduje Steffan Kerbl z ÖAMTC.

Na octavii a yetiho jsou za šestadvacetitisícový příplatek, u vyšších výbav Škody Superb jsou zdarma, do ostatních škodovek se nedají ani přikoupit.

Xenony mají ovšem novou konkurenci. Testu se zúčastnilo také Audi R8, vybavené diodovými světlomety, za které se připlácí 105 tisíc korun. Technici chválili u LEDek především jejich účinek jako dálkových světel. Lepší než nejlepší xenony v testu ale nebyly. Luxusní zůstává cena světlometů LED.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.