Oslavenkyně Tatra 77 ve sbírce kopřivnického muzea.

Oslavenkyně Tatra 77 ve sbírce kopřivnického muzea. | foto: Technické muzeum Kopřivnice

Připomeňte si první aerodynamické auto, Tatra 77 slaví 77 let

  • 28
Dnešní datum by měli mít v kalendáři podtrženo všichni milovníci automobilové historie. Pátého března 1934 byla na pražském autosalonu představena Tatra 77.

"Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem na světě. Jejími tvůrci byli konstruktéři Hans Ledwinka se svým synem Erichem," říká kurátor Technického muzea Tatra v Kopřivnici Radim Zátopek.

Tatra 77 byla výsledkem snahy dostat aerodynamiku do běžných parametrů pro motorová vozidla se stejným cílem jako dnes, tedy zvýšení výkonu, zlepšení ovladatelnosti a snížení spotřeby pohonných hmot.

"Na pražském autosalonu způsobila zaslouženou senzaci. Nejinak tomu bylo na podzim téhož roku na autosalonu v Paříži. Už během března 1934 tak začala sériová výroba automobilů Tatra s aerodynamickou karosérií, vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu a výkyvnými poloosami." Auto poháněl osmiválcový vzduchem chlazený motor T 77 o objemu 2 970 kubických centimetrů s rozvodem OHC a maximálním výkonem: 44 kW/3 500.

"Ten byl úspěšně odzkoušen při přejezdu rakouských Alp v říjnu 1933 a automobil díky němu bez problémů dosahoval rychlosti 150 kilometrů v hodině."

Oslavenkyně Tatra 77 na dobovém propagačním snímku..

Tatra 77 působila ve srovnání s ostatními vozy jako z jiného světa.

V době hranatých automobilů všech možných velikostí a značek působila Tatra 77 na své okolí jako přízrak a vzbuzovala obdiv. I ostatní značky se brzy vrhly do práce s aerodynamikou. "Triumf v podobě prvního sériově vyrobeného aerodynamického osobního automobilu však Tatře 77 nikdo nevezme," uvádí Radim Zátopek.

Podle kurátora tatrováckého muzea je Tatra 77 dodnes symbolem pokroku a budí rozruch všude, kde se objeví.

"Současní majitelé tohoto vozu mají v ruce klenot, jehož cenu nelze penězi vyčíslit. Ať už se jedná o muzea či fyzické osoby, všichni jsou na své Tatry 77 patřičně hrdí."