Cesta na dovolenou nesmí probíhat ve stresu. Řidič musí být odpočatý. Možná ještě krizovější situace prožívá posádka při přípravách a balení zavazadel.

Cesta na dovolenou nesmí probíhat ve stresu. Řidič musí být odpočatý. Možná ještě krizovější situace prožívá posádka při přípravách a balení zavazadel. | foto: Opel

Autem na dovolenou: odpočívejte a nespěchejte, moře neuteče

  • 84
Předejděte potížím při cestě na dovolenou. Pokud už auto není nejmladší, nechte ho prohlédnout v servisu. Přípravu nesmí podcenit ani posádka. Přemýšlet je třeba už při nakládání bagáže.

Technická příprava auta před dovolenou, kterou zvládneme sami, se už smrskla jen na pár základních úkonů: pneumatiky by měly kvůli zatížení auta dostat tolik vzduchu, kolik výrobce auta doporučuje pro maximální huštění. Správně nahuštěná pneumatika snižuje spotřebu a má vliv na jízdní vlastnosti. Zkontrolujte i hloubku dezénu, která musí být téměř ve všech státech Evropské unie stejně jako u nás 1,6 milimetru. V Rakousku to policisté občas kontrolují a mohou vám zabavit i technický průkaz. Nezapomeňte na rezervu.

Horko není kamarád

V letních vedrech se interiér auta rozpaluje natolik, že v něm bez větrání posádka nevydrží. V poledním žáru se vnitřek černého auta vyhřeje i na více než 70 stupňů. Posádce hrozí úpal: dech a tep se zrychlí, přichází bolest hlavy a pocity závratě.

Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku, vyvolává stres a ohrožuje zvláště ty řidiče, kteří mají například nemocné srdce.

Podle statistik vedro může i za zvýšení počtu nehod. Řidičům se v pomalu popojíždějících kolonách může rychle přehřát organismus, což má vliv na koncentraci. Zvyšuje se podrážděnost a agresivita. V krajním případě může dojít až k dehydrataci a bezvědomí.

Doplňte kapalinu do ostřikovačů. Podívejte se, zda se neblíží datum výměny oleje nebo brzdové kapaliny. Také na stěračích byste neměli šetřit.

Moderní auta jezdí na pravidelné servisní prohlídky nejméně jednou ročně, cesta na dovolenou tak není nutně signálem k návštěvě servisu. Pokud řidič netuší nějakou závadu.

Třeba hlučnější výfuk se před delší cestou na dovolenou vyměnit vyplatí. Dá se pak předejít časové ztrátě, kterou může znamenat hledání servisu v zahraničí, když výfuk upadne. Ve většině evropských zemí pak práce techniků přijde dráž než v tuzemských opravnách.

Při jízdách po Evropě se řidič může spolehnout na širokou servisní síť všech v Česku prodávaných značek. Většina automobilek dokonce k novému vozu přikládá mezinárodní seznam opraven včetně kontaktních telefonů.

I nakládání je věda

"Při nakládání dovolenkových zavazadel platí, že těžké kusy patří na dno kufru. Hora nákladu by neměla převyšovat horní hranu zadních sedadel," radí Petr Buček ze specializovaného serveru Autembezpečně.cz. Bezpečně skládat až ke stropu lze jen tehdy, když má auto za sedadly oddělující síť nebo přepážku.
 
"Špatně uložená zavazadla se mohou při prudkém brzdění změnit na nebezpečné projektily," varuje. A zdůrazňuje, že je třeba počítat s tím, že se zatížené auto chová jinak v zatáčkách a brzdná dráha se prodlužuje.

Povinná i nepovinná výbava

Pozor na nouzový pruh v Rakousku

Od 1.ledna 2012 musí být na všech silnicích v Rakousku vyhrazený nouzový jízdní pruh pro vozidla záchranných složek vždy, když se vytvoří kolony na dálnicích nebo rychlostních silnicích.
Vytvoření tohoto jízdního pruhu je povinné od okamžiku kdy vozidla začínají zpomalovat a je zjevné, že dojde k dopravní zácpě.

Silnice se dvěma pruhy:
Auta v levém pruhu se musí zařadit co nejvíce vlevo, všechny vozy v pravém pruhu pak co nejvíce vpravo, i na odstavný pruh.

Silnice s více pruhy:
Auta v levém pruhu musí co nejvíce vlevo a vozidla v ostatních pruzích se musí zařadit co nejvíce vpravo. Řidiči z pravého krajního pruhu musejí na odstavný pruh.

Každé auto musí mít takovou povinnou výbavu, kterou vyžadují zákony země, v níž je registrováno. Takže by vás nemuselo zajímat, co nesmějí postrádat v autě obyvatelé cizích zemí. V praxi to tak jednoduché není.

Jednak stačí narazit na policistu, který bude mít jiný názor a těžko se s ním budete dohadovat. Například v Rakousku musí mít reflexní vestu na sobě každý, kdo chce na dálnici vystoupit z nepojízdného auta, při cestě přes jižní hranice tedy přibalte do auta raději vestiček víc. Reflexní vestu vozte v kabině auta, ne v kufru. Jinak vám bude k ničemu a ještě za to můžete dostat pokutu.

Ve Francii musíte mít od letoška v autě nově alkotester, stačí ten jednorázový od benzinky. A musí ho mít i zahraniční návštěvníci, francouzským zákonodárcům se totiž tuto povinnost podařilo naformulovat tak, že platí i pro cizince.

V autě by měla být minimálně česká povinná výbava. Vyplatí se ji zkontrolovat, zejména rezervní žárovky a pojistky (od každého kusu jedna).

Neuškodí prohlídka lékárničky, koupě vhodného hasicího přístroje, přibalení lana, rukavic, baterky, čisticí houby a u starších vozů také problémových náhradních dílů, které byste špatně sháněli. Chybět nesmí nářadí na výměnu defektní pneumatiky a výstražný trojúhelník.

Pro případ uvíznutí v koloně je dobré mít plnou nádrž a v autě připravené pití.

Trabant vystrojený na dovolenou

Pas pro psa

V jednotlivých zemích je nutné počítat s různými dopravními předpisy. Za hraničním přechodem je proto dobré osvěžit si maximální povolené rychlosti, většinou k tomu poslouží informativní značky.

Jestliže vyrážíte se služebním nebo půjčeným autem, kde nejste uvedeni jako majitelé osvědčení o technickém průkazu, nechte si od zapůjčitele podepsat plnou moc k vycestování do zahraničí.

Pokud jedete se zvířaty, mohou po vás místní policisté požadovat jejich speciální pas, označení (mikročip či tetování) a doklady o očkování.

Plán cesty

Naplánujte si trasu, kudy chcete jet. Zjistěte, zda se tam v době vaší dovolené nechystají uzavírky. K tomu vám může významně pomoci nejen navigace, ale také plánovač cesty.

Začátkem prázdnin a na jejich konci je totiž nutné počítat s dopravními zácpami dlouhými i několik hodin. Před svou cestou na dovolenou se proto podívejte na Doprava.idnes.cz, kde jsou všechny uzavírky i nehody na mapě nebo v přehledné tabulce. Nově jsme pro Vás připravili i kamery na D1 i ostatních dálnicích po celé ČR.

V sousedním Rakousku i Německu prázdniny začínají i končí v několika termínech podle spolkových zemí a odborníci doporučují, abyste vyjeli nejlépe uprostřed týdne, vyhýbejte se pátkům, sobotám, nedělím a pondělkům, protože v té době jsou největší zácpy.

Zkuste si také naplánovat tankování, kde je palivo levnější. Ceny benzinu se zjišťují ale těžko, pozeptejte se mezi známými. Tabulky průměrných cen v jednotlivých zemích jsou k dohledání na internetu (třeba na stránkách švýcarského autoklubu – zde)

Při plánování cesty je třeba pamatovat na mýtné. Kromě sousedního Německa je s ním nutné počítat ve všech ostatních zemích.

Když dojde na setkání se zahraničním policistou, buďte pokorní a poslušní. Nepodepisujte žádné dokumenty, kterým nerozumíte, při výslechu u policie má cizinec právo na tlumočníka. Při problémech v zahraničí, které neumíte vyřešit sami, je nejlepší obrátit se na českou ambasádu nebo asistenční službu, jejíž číslo mějte pro všechny případy předem připravené.

Přestávky každou hodinu a půl

Při cestě na dovolenou je vždy třeba myslet v první řadě na komfort řidiče. Své o tom ví také profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou. Profesionálové mají navíc přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli u moře o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by tedy podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Důležité je nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma.

Nejčastější příčinou nehody na dlouhých tratích je únava způsobená nezvykle dlouhým zatížením organismu.  Při noční jízdě platí, že mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní je lidský organismus nejvíce unavený a v přirozeném útlumu.

Pokud vyrážíte s malými dětmi, pokuste se vyrazit na noc, aby cestu prospaly. Vybavte se také dostatečným množstvím pohádek na kazetě nebo CD, které je dokáží na chvíli zabavit. Často zastavujte, aby se mohly proběhnout, krátká procházka udělá dobře i vám.

Pozor na kávu

Řidiči se snaží s únavou bojovat nejčastěji pitím kávy. Odborníci ale doporučují účinek kofeinu nepřeceňovat. Krátkodobě sice oddálí pocit únavy, ten se ale později může dostavit mnohem intenzivněji. Káva navíc organismus odvodňuje, proto je důležité dodržovat pitný režim a pít kromě kávy také jiné tekutiny.

Podíl na nehodovosti má podle dopravních psychologů  překvapivě i počasí. V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň víc unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý.

Důležité je připravit se i na cestu zpátky, pro kterou platí stejná rizika. Člověk má tendenci po bezstarostné dovolené podcenit zpáteční cestu. Poslední den dovolené by měl tedy řidič odpočívat.