Příprava na léto vrcholí

Chystáte se na motoristickou dovolenou? "Je nejvyšší čas myslet na její přípravy," upozorňuje Karel Pospíšil z vládní rady pro bezpečnost silničního provozu (BESIP). A připomíná, že mnozí motoristé správně věnují důležitou péči automobilu, ovšem na další neméně důležité okolnosti zapomínají. "Zdaleka ne každý si kupříkladu uvědomí, že pro cesty do některých exotičtějších zemí musí být očkován - někdy i týdny před cestou. Rozhodující jsou také doklady - pro některé státy jsou nutné mezinárodní řidičské průkazy, na jejichž vydání se už teď u zdejších úřadů stojí fronty, a pro cesty i do těch nejbližších a nejnavštěvovanějších zemí musí být platné cestovní pasy."

Přitom pozor - řada států vyžaduje, aby hostův cestovní pas platil ještě delší či kratší čas po překročení hranice. "Většina zemí, například Belgie, Chile, JAR, Lucembursko, Německo, Španělsko, Nizozemsko, Norsko či Nový Zéland a Pákistán, vyžaduje tři měsíce, dva měsíce chce Francie, Dánsko i Ukrajina, měsíc žádá Rakousko, Rumunsko a Bahamy," informuje Karel Pospíšil.

"Dokonce šest měsíců platnosti cestovního pasu vyžadují USA, Švýcarsko, Velká Británie, Itálie, Izrael či Japonsko." Do některých zemí je potřebné také vízum, některé země povolenou dobu bezvízového styku sčítají. Podrobnosti je dobré znát před cestou s naprostou jistotou.

Důležitá jsou i pojištění. Zelenou kartu - mezinárodní osvědčení o tom, že řidič zaplatil pojistku zákonné odpovědnosti - sice vydávají pojišťovny zdarma, ovšem odborníci se shodují, že pro náročnou dovolenkovou výpravu se vyplatí i další pojištění - určitě alespoň pro případ havárie, živelné pohromy... A také krádeže, neboť právě turisté s plnými auty zajímají zloděje i celé gangy.

"Mimořádně důležité je i pojištění léčebných výloh," zdůrazňuje Karel Pospíšil. "Pozor na to, že i v těch několika málo zemích, se kterými má Česko dohodu o zdravotní péči, bude poskytnuta většinou jen první pomoc, případně léčba ve státních zařízeních, jinak vše ostatní musí chorý či zraněný turista platit." Ceny přitom nejsou zanedbatelné.

Třeba natolik častý problém, jakým je alergická reakce kůže na slunce a vodu a s tím spojené záněty spojivek či středního ucha, přijde podle informací odborníků z Ústředního automotoklubu České republiky při ošetření na tři tisíce až osm tisíc korun. Zásah při bolesti zubů či střevních potížích může žádat až 30 tisíc, pacienti s angínou či virózou mohou u zahraničního lékaře platit až deset tisíc korun a podobně.

Vážnější lékařské zákroky s péčí na anesteziologicko-resuscitačních odděleních žádají v průměru čtvrtmilionové náklady. Odborníci Ústředního automotoklubu rovněž doporučují motoristům, aby včas před odjezdem na dovolenou pečlivě připravili podrobný plán jízdy včetně míst odpočinku a ubytování.

Cesty do exotických zemí se zřejmě budou týkat jen velmi omezeného počtu jezdců, nicméně ti udělají dobře, když svůj vjezd do země oznámí zastupitelskému úřadu České republiky. "Naopak opravdu všichni řidiči by se včas měli seznámit s dopravními předpisy a zvláštnostmi zemí, které hodlají navštívit," doporučuje Karel Pospíšil.

"Za nekázeň se totiž v cizině draze platí a nekompromisní policisté většinou nerozlišují, odkud pachatel dopravního přestupku pochází, a jeho malá solventnost je vůbec nezajímá." Při zmíněných dovolenkových přípravách, které se většinou odehrají na úřadech, v pojišťovnách, cestovních kancelářích, autoklubu či při studiu různých materiálů, je třeba pamatovat i na automobil.

Moderní vozy sice obvykle nevyžadují zvláštní péči, nicméně ani ty by se neměly na delší jízdu vydat tak, aby v jejím průběhu vypršel termín pravidelné prohlídky či výměn olejů. Je třeba prověřit, zda dlouhou trasu absolvují bez problémů pneumatiky, zda nezačíná zlobit akumulátor, netřepí se klínové řemeny, neprolíná chladicí systém... Prostě zda je vůz v odpovídajícím technickém stavu, což nejlépe zjistí odborný servis. Přímo před jízdou je nutné doplnit všechny kapaliny, jejichž rezervní zásoba rovněž neuškodí.


Co letos čeká na evropských silnicích

* nejlevnější benzin turisté nakoupí v Polsku, Španělsku, Slovinsku, Řecku a Bulharsku
* draho je naopak především v Nizozemsku, ale i Belgii, Francii, Německu a Itálii
* zákaz telefonování bez hands free platí téměř v celé západní Evropě
* používání dětských sedaček je vesměs povinné, ale především bezpečné
* olovnatý benzin zmizel od většiny evropských čerpacích stanic, všude by měly být v prodeji přísady, které jej nahradí
* především v západní části Evropy obecně platí, že vozidla před přechody zastavují, aby umožnila přejít silnici chodcům
* důležitá pojištění: zelená karta a pojištění léčebných výloh
* řidič jedoucí do zahraničí vypůjčeným nebo služebním autem by měl mít od vlastníka plnou moc k užívání vozidla
* v případě nehody v zahraničí platí, že čím lepší dokumentace o nehodě, tím lépe. Neměly by chybět fotografie, údaje o účastnících nehody i vozidlech. V každém případě se může vyplatit, když nehodu vyšetří policie


Do Španělska není dobrá cesta bez přespání

Miroslav Preclík z pražské turistické centrály Ústředního automotoklubu pomůže telefonicky denně desítkám motoristů, kteří hledají radu před cestou do zahraničí.
Nač by řidič neměl zapomenout před dovolenou v cizině?
Určitě si musí všichni cestující zkontrolovat platnost pasu. Do tří evropských zemí navíc doporučujeme mezinárodní řidičský průkaz. Jde o Turecko, Itálii a Řecko. Mimo Evropu vyžaduje mezinárodní řidičák i řada dalších zemí. A určitě se nevyplatí shánět mezinárodní průkaz na poslední chvíli. Například nyní v Praze zavládla na dopravním inspektorátu doslova katastrofální situace. Z těch zemí, kterými mohou vést trasy našich turistů, vyžadují navíc i vízum v Jugoslávii, Makedonii i v Bosně a Hercegovině. Ceny za vízum se pohybují mezi 40 a 50 německými markami. V Jugoslávii si navíc řidič musí na hranici zaplatit povinné ručení, protože zelená karta v této zemi neplatí. To je dalších 150 marek.
V jakých zemích se řidiči musí chovat výrazně jinak, než jsou zvyklí?
V Rumunsku a částečně i Bulharsku. Přes Rumunsko doporučujeme projíždět ve dne, v každém případě pomůže, když jedou dvě auta pospolu. Lze totiž narazit na zloděje, kteří mávají na auto, že potřebují pomoc. Pak se objeví větší parta a turisty okrade. V Bulharsku je krádeží podle našich informací méně. Turisté nám však volají i takové zkušenosti, že potkali falešného policistu vybírajícího peníze. Navíc mají v Bulharsku ještě jiný zvyk: před vjezdem do země musíte na hranici říci, kam jedete. Podle odhadnuté vzdálenosti pak od řidiče celníci vyberou částku, která se rovná jednomu dolaru za deset podle předpokladů ujetých kilometrů.
Do kterých států letos podle vašich předpokladů vyjede auty nejvíce českých turistů?
Do Chorvatska, Itálie a Španělska. Pro cestu do Španělska doporučujeme, aby si cestující rozvrhli trasu na dva dny. Ve Francii je podél dálnic řada hotelů Formule 1, kde třílůžkový pokoj přijde přibližně na 150 franků, tedy asi na 780 korun za noc.
Udály se na evropských silnicích během posledního roku významné změny?
Největší byly v Česku. V Maďarsku změnili povolené rychlosti, které jsou nyní shodné jako v tuzemsku. Klesá i povolená promile alkoholu v krvi. Z úrovně 0,8 na 0,5. Změnou je i nedávné zdražení pohonných hmot v Chorvatsku


Jak motorista může vyjít v zahraničí s policií?

Pneumatikářský koncern Michelin je nejen známým výrobcem autoplášťů, ale také vydává knižní průvodce pro cestování po cizině. A v nich přidává někdy i humorné rady, jak vyjít v zahraničí s policií. Jejich účinek však nelze pokládat za automatický.

Při cestě do Chorvatska průvodce řidiči radí, aby po přestupku použil frázi: "Promiňte, ale nejsem zvyklý na tolik slunce, jinak bych ten přestupek určitě neudělal." Na policii údajně platí i předstírání těhotenství. Průvodce však dodává, že to platí jen u žen. Podle stejného zdroje se v řadě zemí vyplatí při jednání s policií utrousit, že se právě nacházíte patrně v nejkrásnější zemi na světě.

Při návštěvě Anglie zase Michelin doporučuje tvrdit: "Můj dědeček byl pilot v bitvě o Velkou Británii. Na britské straně!" V Německu se zase prý nevyplatí oslovit strážníka jako sturmbannführera. Na tamní policii toho ostatně prý platí jen málo. "Nanejvýš strohá sebekritika a okázalá pořádkumilovnost," píše se v průvodci.

V žádném případě však nezabere fráze: "Pořádek je pro blbce, kdežto chaos pro inteligenty." A stoprocentně už nezabere náznak, že dědeček provinilého řidiče válčil na německé straně. V temperamentní Itálii průvodce radí popustit uzdu vášním. Na policii totiž podle Michelinu platí, když řidič sebekriticky bouchne do volantu. Ale hlavou. Zato gesto se zdviženým ukazováčkem a malíčkem se před policisty rovná sebevraždě.

Ve Francii by asi řidič nepochodil, kdyby se policisty dotázal, zda náhodou není příbuzným herce slavného četníka, Luise de Funese. A co platí na španělské policisty? "Výmluva, že jedete rychle, protože musíte zkontrolovat, jestli vás právě nepodvádí manželka." V Rakousku zase podle průvodce policisty obměkčí, když se z rádia linou tóny vídeňského valčíku a na autě je nálepka s nápisem: STOP Temelín

 

Čím exotičtější bude o dovolené navštívená cizina, tím zajímavější zážitky si motoristé přivezou domů.