Úplným základem je nemrznoucí směs do ostřikovačů. Špína ze zimních plískanic se ráda brzy přestěhuje ze silnice na vaše okna. Zatuhlou kapalinou v nádobce ostřikovačů ho neočistíte. Koupíte ji na každé benzince. Test nemrznoucích kapalin ZDE.
Pohodlnější řidiči si pořídí přípravky proti zamrzání oken. Jejich použití je jednoduché: nanesení roztoku na okno zbaví řidiče v mrazivém období nejméně na tři dny nepříjemné povinné ranní rozcvičky se škrabkou v ruce před jízdou.
V zimě dostává v autě také pořádně zabrat těsnění a gumové díly. Postupné opotřebení, často doprovázené záhadnými vrzavými zvuky, zná asi každý řidič. Na ošetření pryžových dílů mají v autoprodejnách připravená speciální suchá mazadla. "Přinášejí téměř celosezonní obranný efekt a nezanechávají mastné stopy," vysvětluje Radovan Michálek, vedoucí servisu ostravského autosalonu Auto Heller.
Zimním evergreenem je zamrzání zámků. "Na používání zapalovačů dnes zodpovědný motorista vzpomíná už jen s úsměvem," říká Michálek. "Rozmrazovačů je celá škála a jsou také teď v období zimní přípravy vozidla velice žádaným zbožím." Rozmrazovač pořídíte od 20 korun za nejmenší balení.
Největší zátěží pro auto v zimním období jsou starty za studena. Dochází při nich k opotřebení motoru a tím ke zkrácení servisních intervalů. Ztuhlé palivo v nádrži i ztuhlé náplně dokážou nadělat nečekané problémy.
"Předminulou zimu jsme při teplotách pod minus 10 stupňů nestačili na náš servis přivážet auta se zatuhlou naftou," říká Radovan Michálek a zároveň poukazuje nízkou kvalitu nafty distribuované u nás.
Výrobci nabízejí pro tyto případy speciální aditivované koncentráty pro benzinové i naftové motory. Náplň se v doporučené koncentraci lije přímo do nádrže. "Kromě eliminace zamrzání nafty u dieselových motorů je příjemným bonusem i efekt rozpouštění usazenin u benzinových motorů," dodává Michálek.
Rozmazlení řidiči si mohou pořídit nezávislé topení. "Hlavně dieselové motory se špatně zahřívají a nechtějí se v principu dělit o vlastní teplo," vysvětluje Michálek.
Nezávislé topení je samostatný topící agregát o velikosti malého vysavače, který je napojen na hlavní palivový zdroj. Zplodiny odvádí samostatné výfukové potrubí. Nezávislé topení se zapíná dálkovým ovládačem, časovačem, nebo dokonce mobilním telefonem.
"Po sepnutí začne z průduchů klimatizace dovnitř vozidla proudit teplý vzduch. Souběžně se předehřívá i chladicí kapalina na motoru," vysvětluje vedoucí ostravského servisu.
Co nesmí v autě během zimy chybět? |
* Absolutní nezbytností jsou zimní pneumatiky. Letní gumy nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu. |
* Vedle škrabky na okna a košťátka na sníh jsou velmi doporučené i sněhové řetězy. Pokud jede řidič do horších podmínek, je dobré vzít si s sebou i lopatku a lano. |
* Ani v zimě by neměl řidič zapomínat na dostatek benzinu v nádrži. Když se dostane do několikahodinové zácpy na dálnici, může mu při volnoběhu dojít benzin, a může tak zapříčinit tvoření další kolony. |
* Čím odolnější voda do ostřikovačů, tím lepší. Pokud voda v nádržce zmrzne, nezbude řidiči nic jiného než automobil v garáži rozehřát. Pokud takovou možnost nemá, může před jízdou nechat auto běžet na volnoběh několik minut, až se motor zahřeje. Dbejte také na dostatek chladicí kapaliny. |
* Informujte se o speciální fólii, která se prodává proti tvoření námrazy. Musí být napnutá mezi zavřenými dveřmi a pod stěrači. Když jsou stěrače zamrzlé, tak je hlavně nepouštějte. |
* Při nákupu zimních řetězů je třeba dbát na rozměry řetězu a pneumatiky. Zkuste nasadit řetězy v podmínkách, kde to nečiní problémy, než někde ve vánici na horách, kde jen horko těžko budete studovat návod. -ČTĚTE |