Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příprava na zimu? Nepodceňovat!

  15:37aktualizováno  15:37
Zima je doslova za dveřmi a každý motorista by si měl položit otázku - jsem na ni připraven? Omezit se pouze na doplnění nemrznoucí směsi do chladiče vozu by totiž mohla být velká chyba s ještě většími následky.

Jako se na zimu připravuje člověk (pořizuje teplejší oděv a obuv), stejně tak je třeba na příchod náročného ročního období přichystat automobil. Zatímco pro některé motoristy se tento každoroční rituál už stal samozřejmostí, jiní se stále chovají, jako by se jich to netýkalo, a omezují se pouze na kontrolu nemrznoucí směsi v chladiči vozu.

Proč tedy měnit letní pneumatiky za zimní? Zkrátka proto, že jízda při teplotách pod 7 stupňů je se zimním "obutím" bezpečnější. Jenže nejen pneumatiky si zaslouží vaši pozornost. Kromě již zmiňované nemrznoucí směsi do chladiče je tu také nemrznoucí náplň ostřikovačů a autobaterie, jejíž stav je vždy důležitý.

Několik rad...
...při doplňování chladící kapaliny nebo její výměně používejte vždy náplň stejného typu jako dříve (poradí vám v jakémkoliv servisu či prodejně motoristických potřeb).
...v případě nejistoty navštivte autoservis a nechte změřit hustotu chladící kapaliny, dozvíte se tak, do kolika stupňů pod nulou si zachová své vlastnosti.
Nemrznoucí směsi
O tom, že je důležité používat nemrznoucí náplň (např. Fridex) do chladiče nebo zimní náplň do ostřikovačů, není pochyb. Ne však každý ví, že i tyto náplně mají svou životnost a po vypršení této lhůty ztrácejí své schopnosti. V případě ostřikovačů se není čeho bát, ale životnost chladící kapaliny motoru trvá většinou 2 až 3 roky - po této době je nutné provést výměnu. Skutečná životnost náplně chladiče je vždy vyznačena na jejím obalu (jak často se má měnit uvádí i výrobce automobilu v příručce k vozu).

Několik rad...
...
zimní pneumatiky je lepší z bezpečnostních důvodů používat na všech kolech, nejenom na jedné nápravě.
...pozor na nákup ojetých pneumatik, neboť jsou často ve špatném stavu.
...je-li hloubka drážky zimního dezénu menší než 4 mm, pneumatika ztrácí své speciální zimní schopnosti.
...pláště a duše je třeba skladovat v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné teplo, slunce a průvan jim škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje formou drobných trhlin na povrchu pryže. Kvalitní pneuservis vám uschová pneumatiky za symbolický poplatek.
Autobaterie

Máte-li ve svém voze takzvanou bezúdržbovou autobaterii, nenechte se zmást jejím názvem. Vůbec jí neublížíte, když ji vezmete do specializovaného servisu nebo autoservisu, který má potřebné vybavení a necháte ji zkontrolovat. Je-li váš automobil vybaven "běžnou" autobaterií, neváhejte a naložte s ní tak, jak je popsáno výše. Samozřejmě nižší pozornost (nikoliv žádnou) mohou věnovat autobaterii majitelé nových a zánovních vozů. Včasnou kontrolou můžete autobaterii výrazně prodloužit životnost.

Pneumatiky
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je nejen ve vzorku, ale i v použité směsi, ze které se pneumatika vyrábí. Zimní "obutí" je přizpůsobeno sněhu a nižším teplotám, zatímco letní pneumatiky ztrácejí v takovýchto podmínkách své schopnosti. Celoroční pneumatiky jsou jakýmsi mezistupněm, konstrukcí vycházejí z pneumatik letních, a proto se nedají považovat za vhodné pro zimní provoz. Jejich využití je spíše u vozů určených výhradně pro městský provoz na udržovaných komunikacích.

Závěrem
Není špatné mít k dispozici rozmrazovač zámků, který pořídíte na každé čerpací stanici. Velikost rozmrazovače je většinou doslova kapesní a dokáže být dobrým pomocníkem. Než vyjedete na hory, zamyslete se také nad sněhovými řetězy, neboť právě ty mohou rozhodnout, zda dosáhnete cíle. Jejich hlavní klad je však ve zvýšení bezpečnosti jízdy na zasněžené vozovce.

Teď už nezbývá nic jiného, než popřát příjemnou a bezpečnou jízdu.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Najdete na iDNES.cz