Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připravit auto na zimu - teď a pořádně!

  9:04aktualizováno  9:04
Zima nezačíná pro auto až když je mráz a sníh. Kdo by začal s přípravou svého vozu na zimní provoz až s prvním sněhem, bude značně pozadu. Odborníci radí: Záleží vám na vašem autě? Chcete, aby ještě pár let sloužilo? Tak ho na zimní provoz převeďte už dnes! A nešiďte ho!

Jsou věci, které se před zimou jen kontrolují, a pak jsou ty další úkony, které se prostě udělat musí, říká majitel sítě autoservisů Jiří Papoušek. Tím, co je potřeba před nejchladnějším obdobím prověřit, je u vozu především baterie a vůbec elektroinstalace. Kde se vyplatí opravdu nešetřit, je dolití chladicí soustavy nemrznoucí směsí, aby odolala i mrazu -25 °C. Chytrý řidič koupí i nové gumičky stěračů. Některé věci však kutil v garáži neprověří.

"Kontrola brzd se jinak než na válcích dobře udělat nedá nesouměrně brzdící kola přivedou auto do smyku velmi snadno a u dieselů revize žhavicích svíček také žádá přítomnost auta v servisu," tvrdí Jiří Papoušek. Chyby, které řidiči od listopadu do března opakují, jsou stále tytéž. Například kdo při teplotách pod nulou nenastartoval a chce nahodit motor roztažením na laně za jiným autem, riskuje poškození motoru přetržení rozvodového řemene a pak hrozí, že se hned neoživí posilovač brzd a nabourá tažný vůz. Pokud nepomohou startovací kabely, pak jistotou je jedině přivolání asistenční technické pomoci. Výměna pneumatik za zimní je samostatnou kapitolou.

Věnujeme se jí na druhé straně přílohy Auto Moto. Za neodbytou přípravu se přimlouvá i obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf: "Myslím, že výhodnější je zaplatit nějakých tisíc korun nebo dvanáct set za servis předem než platit dost podobnou částku za každý příjezd žlutého anděla - pokud řidič nemá klubovou kartu. A když někomu praskne mrazem blok motoru nebo se podfoukne těsnění pod hlavou, to se pak úspora na nemrznoucí směsi fakt nevyplatila!"

Kolik co stojí?

nemrznoucí směs do ostřikovačů (1l) 30
nemrznoucí směs do chladiče (1l) 100
aditivum do nafty (1/2l) 50-500
rozmrazovač na okna ve spreji (1/3l) 100
rozmrazovač zámků (přívěsek na klíče) 20
silikon na gumu 30 destilovaná voda (1l) 11
startovací kabely škrabka na sníh a led 20
smetáček 50
řetězy 500-2500
za prohlídku v servisu (jen za práci) 1000
Poznámka: ceny jsou jen orientační, ale lišit by se neměly více než o 15-20 %, některé servisy nabízejí prohlídku před zimou zdarma

Co v zimě ANO! a Co NE!

ANO
* Nastartovat a pak teprve jít škrábat okna
* První kilometry ujet bez vytáčení motoru do vysokých otáček
* Rozmrazovač zámků mít u sebe, ne v přihrádce ve voze
* Po jízdě oklepat námrazky na zástěrkách

NE
* Nestartovat motor roztahováním za jiným autem
* Nezahřívat túrováním v otáčkách
* Nečistit okna kovovou škrabkou
* Neškrábat led za každou cenu všude

Rozmrazování zadního okna - funkční ohřev dokáže vysušit i zamlžené sklo
gumové zárubně - ošetřit silikonem
okna - čistit jen plastovou škrabkou, kov okno poškrábe
aditivum - u dieselů nezamrzne nafta, existují i speciální aditiva pro benzinové motory
zámek - vystříkat prostředkem proti zamrznutí, zopakovat několikrát během zimy, například vždy po výjezdu z myčky
rozmrazovací sprej - v přihrádce zamrzlého vozu je nanic, je třeba ho mít u sebe, praktické je balení jako přívěsek na klíče
stěrače - výměna gumiček
světla, směrovky - kontrola a seřízení
brzdy - přeměření účinnosti na válcích v servisu
spodek - navoskování v myčce pomůže proti soli
pneumatiky - výměna za gumy se zimním vzorkem, nebo alespoň kontrola dezénu - alespoň 4 mm
svíčky - kontrola je důležitá především u naftových motorů, stačí jedna slabší a diesel v mrazu nenaskočí
ostřikovače - dolévat v mrazech samotnou nemrznoucí směs a při teplotách kolem nuly zředěnou podle tabulky na obalu
termostat - kontrola, jenom funkční termostat spustí topení
chladič - dolití nemrznoucí kapaliny do koncentrace s odolností až -25 °C
palivový filtr - může obsahovat vodu - vyměnit nebo odkalit
baterie - přeměřit, dobít, dolít

K zimě patří zimní pneumatiky
Čas se změnil na zimní, teploty už klesají až k hodnotám, které jsou pro teplomilné lidi nepříjemné. Tak jako lidé nenosí v zimě stejné boty jako v červenci, měla by i auta dostat na zimu jiné obutí. Pro mnohé motoristy to stále není samozřejmostí - odborníci odhadují, že na zimních pneumatikách jezdilo loňskou zimu jen kolem třetiny motoristů, zatímco v zemích západní Evropy se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Vedoucí Barum Centra na pražském Smíchově Tomáš Gröschl říká, že v těchto dnech sice čas od času někdo přijede a požaduje přezutí pneumatik, avšak pravý nápor přichází až v listopadu. "Jsou opozdilci, kteří s tímto požadavkem přijíždějí třeba až těsně před Vánocemi," dodává.

Teplota rozhodne
Pohlédneme-li na statistiku průměrných denních teplot z pražského Klementina, zjistíme, že právě v těchto dnech je na výměnu letních pneumatik za zimní ten správný čas. Meteorologická měření ukazují, že přesně na přelomu října a listopadu se průměrné denní teploty dostávají pod sedm stupňů Celsia a již o deset dní později klesnou pod pět stupňů. To je právě ta hranice, kdy letní pneumatiky kvůli složení směsi, z níž jsou vyrobeny, přestávají mít náležitou přilnavost, což se projeví v delší brzdné dráze a v horším ovládání v kritických situacích. Naproti tomu zimní pneumatika vyrobená ze zimní směsi funguje spolehlivě až do minus dvaceti stupňů. Na zimních pneumatikách je samozřejmě možné jezdit celoročně, avšak jakmile venkovní teplota přesáhne dvanáct stupňů, začínají se tyto pneumatiky opotřebovávat výrazně rychleji než klasické letní.

I kompromis je možný
Gröschl potvrzuje, že zimní pneumatiky by měl mít na voze namontován každý, kdo v zimě jezdí, byť by v tomto období najel třeba jen tisíc kilometrů. Jedinou výjimkou jsou škodovky s poháněnou zadní nápravou, které mají navíc původní univerzální vzorek pneumatik. Pokud bude auto používáno v zimě jen málo, je možné zvolit i kompromis a namontovat zimní pneumatiky jen na přední nápravu. To je nepochybné u automobilů s pohonem přední nápravy, ale platí to i u vozů s poháněnou zadní nápravou. Zimní pneumatiky totiž umožní řídit vůz i v takových situacích, kdy už to jejich letní sestry vzdaly. Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.

Gumy ze supermarketu?
Kvalitní značkové zimní pneumatiky nejsou zrovna levné. V poslední době je možné koupit poměrně levné zimní pláště - jak protektory, tak i nové - v řadě hypermarketů. Na to, zda po nich sáhnout, či ne, není jednoduchá odpověď. Například i ve smíchovském Pneucentru Barum je také možno koupit zimní pneu méně známých značek. "Já sám na svém autě takové gumy, které stojí zhruba tisíc korun kus, mám a jsem s nimi spokojen," říká vedoucí Tomáš Gröschl. Ani pracovníci zkušebny Výzkumného ústavu motorových vozidel, kteří některé takové pláště prověřovali v jízdních zkouškách, nedokážou dát obecnou radu. Podle nich záleží na každém výrobku. Přesto je rozhodně lepší si připlatit a sáhnout po osvědčených značkách. U značkových gum lze navíc předem zjistit, jaké mají vlastnosti. Výrobky předních výrobců testuje před každou zimou německý autoklub ADAC, testy bývají zveřejňovány i v odborných motoristických časopisech.

Příklady cen nových zimních plášťů

Výrobce

 název a indexy rychlosti a nosnosti

cena s DPH

 

Rozměr 165/70 R13 vhodný například pro Škodu Felicia

 

Barum

OR 60 Polaris 79T

1390

Continental

Contiwintercontact TS-780 79T

1990

Matador

Silika 79T

1690

Goodyear

UG-5 83T

2666

Debica

Frigo 79T

899

Rozměr 195/65 R15 vhodný například pro Škodu Octavia

Barum

OR 60 Polaris 91T

2450

Continental

Contiwintercontact TS 790 91T

4725

Matador

Silika 91T

2530

Goodyear

UG-6 91T

3506

Debica

Frigo 91T

1799

Poznámka: Údaje získány z internetových prezentací prodejců a z redakčního průzkumu cen v hypermarketech

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.