Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připravte auto na mráz

aktualizováno 
Cédéčko, malý techničák, případně platební karta. Ne, nelekejte se, tyhle věci do zimní výbavy auta patřit nemusí. Ale řada z nás je už někdy ve spojení se zimou a vozem použila. Na škrábání námrazy ze skla. Většinou v ten samý den pak ještě na čerpací stanici kupujete novou plastovou škrabku za dvacet korun.

Ilustrační foto | foto: Eberspächer

Zkuste to letos vyřešit dřív. A možná i lépe. Když si totiž koupíte škrabku se zatepleným nepromokavým rukávem za necelou stokorunu, vyhnete se tak i tomu, že vám při škrábání budou omrzat prsty, a ani si nezašpiníte ruce.

Rozhodně omrzlé sklo neškrábejte stěrači. Tím se ničí gumičky, které potom špatně stírají. Vůbec nejlepší je, když se před zimou vymění úplně. Víc než 150 korun by to stát nemělo.

Další součástí zimní výbavy by měl být hadřík na otírání skla za 20 korun, pracovní rukavice (50 Kč), smetáček na sníh (40 Kč) nebo startovací kabely (170-500 Kč). Kdo jezdí na hory, měl by přihodit ještě sněhové řetězy (1 000 až 5 000 Kč).

Nejen přes zimu se pak v autě vyplatí mít reflexní vestu (70 Kč). Při cestě na hory na Slovensko či do Rakouska ji stejně budete potřebovat, protože je tam povinná.

Zkontrolujte nemrznoucí směsi
Nemrznoucí směsi se v chladicí soustavě motoru používají celoročně a není potřeba je každý rok doplňovat. Obvykle stačí jednou za dva až tři roky. Měli by se vám však na ně v servisu podívat. Mnoho autorizovaných servisů různých značek během listopadu a prosince zákazníkům nabízí speciální akce za zvýhodněné ceny, v jejichž rámci stav chladicí kapaliny prověřují, případně doplňují.

Obecně se vyplatí používat kapalinu do minus 25 stupňů Celsia. Při její výměně je lepší rovnou nechat vyčistit celý okruh. Zvýší se tím výkonnost topení.

Další tekutinou, kterou je potřeba doplnit a vyměnit za nemrznoucí, je voda do ostřikovačů. V následujících měsících ji budete používat prakticky pořád. Buď si můžete koupit balení vody do ostřikovačů, které se rovnou nalije do nádržky, případně koncentrovanou tekutinu, kterou si podle návodu naředíte. Účinnost i cena jsou prakticky stejné u obou variant.

Baterie může snáze selhat
Nízké teploty jsou prověrkou pro autobaterii. Když je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by ji nemělo dělat problémy. Prvním špatným znamením může být už to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu. Tam ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití v servisu je otázkou dvou stovek. Nová baterie vyjde přibližně na 1 500 až 2 500 korun.

Stát se může i to, že do servisu nestihnete dojet, protože auto už ani nenaskočí. V tu chvíli zkuste startovací kabely. K oživení baterie pak stačí ujet padesát až sto kilometrů.

Příprava na zimu
Doplňte kapalinu
Mějte dost nemrznoucí vody v ostřikovačích. Vyplatí se vozit i nějakou do zásoby.
Šetřete baterii
Když víte, že přes zimu nebudete vůbec jezdit, baterii z auta úplně vyndejte a nechte ji v teple.
Zahřívejte jízdou
Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno. Je lepší ho zahřát plynulou jízdou.
Ošetřete těsnění
Aby vám dveře přes noc nepřimrzly, ošetřete gumové těsnění silikonovým sprejem.
Braňte namrzání
Pokud nechcete škrábat led z okna, pod stěrače si dejte kus kartonu





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.