Nový model HS 250h je prvním modelem Lexusu, který si jinak než s hybridním pohonem nezakoupíte. Jde tedy o jakousi exkluzivnější variantu Toyoty Prius a vůz je určen přesně pro ty zákazníky, kterým je prius malý nebo málo luxusní. Celkově jde o čtvrtý hybrid v nabídce Lexusu, podobně jako prius by však měl převzít roli ekologického image-makera.
HS 250h je typickým sedanem střední třídy – je o něco větší než současný sedan řady IS a na druhou stranu o něco menší, než čistě pro americký trh určený model vyšší střední třídy ES. Na délku měří HS 4 750 mm, tedy asi tolik, co Volkswagen Passat nebo pětidveřový Ford Mondeo.
Pod kapotou HS 250h najdeme premiérově zážehový čtyřválec. Ten má ale relativně vysoký zdvihový objem – 2,4 litru a podobně jako u Toyoty Prius pracuje s atkinsonovým oběhem. To znamená, že fáze expanze je delší, než kompresní fáze. Takovou činnost umožňují proměnné časování a zdvih ventilů VVT-i.
V kombinaci s elektromotory má pohonné ústrojí HS 250h celkový maximální výkon 187 koní, tedy 137,5 kW. Dynamické parametry stejně jako pohotovostní hmotnost výrobce prozatím nezveřejnil. Nelze však předpokládat, že technikou a výbavou nacpaný HS 250h bude z tohoto hlediska kdovíjakým rekordmanem.
Dynamické parametry ale nebudou u HS tím hlavním. Automobilka především zdůrazňuje jeho nízkou spotřebu a to i přesto, že oficiální čísla zatím opět zveřejněna nebyla. Představitelé automobilky ale tvrdí, že spotřeba HS 250h bude minimálně o 30% nižší než u nejúspornějšího současného modelu řady – bráno tedy v amerických poměrech, kde je doposud nejúspornějším modelem IS 250, vznětový motor 2,2 litru není v USA v prodeji.
Podle všeho by měl být ve městě HS 250h úspornější, než Smart ForTwo, který si podle amerických norem vezme v tomto provozu 7,8 litru paliva na 100 kilometrů. Navíc bude HS 250h schopen jezdit i na nízkooktanový benzín, který odpovídá našemu Naturalu 91. Budeme-li optimisté, můžeme očekávat, že se HS svou spotřebou vyrovná vozům s moderními vznětovými motory.
K nízké spotřebě kromě hybridního ústrojí přispívá i koeficient odporu vzduchu s hodnotou cx=0,27. Tato nízká hodnota má ještě jeden pozitivní vliv – minimalizuje aerodynamický hluk. HS 250h také používá úspornější elektrický posilovač řízení, namísto klasického hydraulického, což opět snižuje spotřebu paliva.
Výrobce se dále chlubí tím, že HS používá v interiéru ekologické plasty, které rovněž daleko méně zatěžují životní prostředí. Lexus udává, že asi 30% plastů a čalounění v interiéru a zavazadlovém prostoru je vyrobeno z ekologických materiálů.
Lexus HS 250h se tak možná stane novou modlou vyznavačů hybridních automobilů. Výrobce přitom od novinky očekává docela hodně. Prý až 60% zájemců o luxusní sedan dané třídy totiž uvažuje o koupi ekologického modelu, jenže ty povětšinou nejsou k dispozici.
To samozřejmě platí pro americký trh, kde se také HS 250h začne letos v létě prodávat a to za cenu mezi 30 – 35 000 dolary. Jsme zvědavi, jak se HS 250h s poměrně futuristickým designem ve skutečnosti povede. Je ale stoprocentní, že do Evropy tento lexus určitě nedorazí.