Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prius špatné brzdy nemá. Chyba je v řidičích, kteří si pletou pedály

aktualizováno 
Za několika vysoce medializovanými případy řidičů ve Spojených státech i Japonsku, kteří údajně nebyli schopni zabrzdit hybridní Toyotu Prius, stojí zřejmě obyčejná řidičská chyba.

Crashtest Toyota Prius | foto: EuroNCAP

Šestapadesátiletá žena vrazila 9. března v Harrisonu u New Yorku do zdi poté, co vyjela z vozovky a prolétla rušnou ulicí. Nehoda byla vyšetřována jako možný případ nezáměrného zrychlení, systémové závady, kvůli níž Toyota letos svolala k opravám miliony vozů po celém světě. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) však s pomocí "černé skříňky", která v automobilech uchovává údaje o rychlosti, brzdění, pozici plynového pedálu a dalších parametrech, zjistil, že před nehodou řidička vůbec nebrzdila a plynový pedál byl sešlápnut na doraz.

To vyšetřovatele vede k podezření, že řidička neúmyslně šlapala místo brzdy na plyn. Policie uvedla, že závěry jsou zatím předčasné, avšak konečná zpráva bude vydána v brzké době.

Nejasný je zatím ještě známější případ, který se stal o den dříve na dálnici u San Diega, kde Prius jednašedesátiletého Jamese Sikese údajně nekontrolovatelně zrychlil, asi 20 minut nereagoval na snahu o zastavení a nakonec zastavil s pomocí policie. NHTSA uvedl, že testy auta zatím k závěru nevedly a možná, že ani nepovedou, konstatoval však, že brzdný systém v následných testech fungoval správně. Toyota z černé skříňky nezjistila nic, co by potvrzovalo Sikesovo tvrzení, zejména nic, co by naznačovalo dostatečně důrazné brzdění. Analýza údajů také podle magazínu Reason ukázala, že během incidentu byly 250krát střídavě sešlapovány brzdový a plynový pedál.

V případu japonského řidiče Priusu, který ve městě Macudo loni v červenci způsobil řetězovou srážku, když najel na semaforech do vozu před sebou, analýza černé skříňky prokázala, že brzdy u vozu fungovaly správně. Řidiče doporučila policie obvinit z nedbalosti s následkem škody na majetku nebo na zdraví s trestní sazbou až sedm let.

Kvůli problémům s nechtěným zrychlováním byla již Toyota nucena svolat po celém světě k opravám přes osm milionů automobilů. Priusy mají zase za určitých okolností problémy s brzděním. Někteří majitelé toyot si navíc stěžují, že problémy s nechtěným zrychlováním jejich vozů přetrvávají i po opravě.

Podle některých pozorovatelů však může za tak vysokým počtem případů nechtěného zrychlení stát šířící se masová hysterie a zčásti snaha řidičů svalit vinu za své chyby na závady, které automobilka přiznala. Problémy s nezáměrným zrychlováním se v USA podle magazínu Reason objevily již v 70. a 80. letech minulého století, kdy NHTSA vyšetřoval více než deset milionů vozů. Tyto problémy tehdy byly spojeny s více než 2000 nehodami a 23 úmrtími a média se tehdy zaměřila zejména na vůz Audi 5000.

Většina expertů se však tehdy shodla, že se jednalo o záměnu brzdového pedálu za plynový vzhledem k tomu, že výrobci začali v zájmu rychlejší reakce montovat oba pedály blíž k sobě. Příčinu v řidičské chybě potvrdila v roce 1989 kanadská vláda a brzy poté i NHTSA, který mluvil eufemisticky o "špatné aplikaci pedálů". Většina automobilek pak namontovala do brzdného systému pojistku a zprávy o nezamýšlených akceleracích načas ustaly. Od roku 2000 se začaly množit podobné stížnosti na vozy Toyota, s jejichž náhlým zrychlením je spojováno celkem 52 úmrtí a 38 zranění.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.