Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro audi se vyvíjí navigace, která bude chytrá jako vaše tchýně

aktualizováno 
Vývojáři z americké univerzity MIT vyvíjejí novou generaci navigačního systému, který se bude učit z vašich zvyků a na cestách bude podobným společníkem, jako vaše chytrá spolujezdkyně.

Vývojářský tým z Massachusetts Institute of Technology společně se zástupci Volkswagen Group of America představili koncept inteligentní navigace nové generace. Pro vizualizaci byly použity automobily značky Audi, které by mohly podobný navigační systém v budoucnu dostat jako první.

Nová chytrá navigace se jmenuje AIDA. Zkratka pochází z anglického Affective, Intelligent Driving Agent – tedy něco jako inteligentní emocionální pomocník jízdy. AIDA je umělá inteligence, která má v praxi suplovat spolujezdce. Velmi dobře informovaného a citlivého spolujezdce, který vám pomůže úspěšně dorazit do cíle. Ale stejně jako někteří spolujezdci, umí i AIDA lézt na nervy.

Inteligentní navigační systém AIDA

AIDA funguje relativně jednoduše. Zpočátku se chová jako běžná navigace a několik týdnů nebo měsíců se učí. Systém sleduje obvyklé trasy, které řidič jezdí, sleduje i jeho zvyky v průběhu týdne.

Tak se snadno naučí, že každé ráno jede řidič do práce a odpoledne zase domů. Systém také zjistí, že majitel jezdí v úterý nejdřív na squash, pak teprve domů. V pátek po práci ho zase třeba čeká pravidelný nákup. AIDA sleduje i řidičské návyky, spotřebu paliva, tlak v pneumatikách a další ukazatele.

Poté, co se AIDA dostatečně zaučí, je schopna řidiči pomáhat při jízdě. Vývojáři z MIT si učenlivou navigaci představují jako malého robůtka na palubní desce. Ten s řidičem komunikuje nejen hlasem, ale také "výrazy" obličeje, pohyby a dalšími prvky. Robůtek se tak bude na řidiče třeba mračit ve chvíli, kdy pojede rychleji, než je dovoleno.

Inteligentní navigační systém AIDAInteligentní navigační systém AIDAInteligentní navigační systém AIDA

AIDA má být ale hlavně velkým pomocníkem. Ve vhodnou chvíli kupříkladu řidiče zavede na benzinovou pumpu, protože bude vědět, že v nádrži je málo paliva na celý příští týden a že benzinka je kupříkladu cestou do supermarketu. Na benzinku tak nebude řidiče hnát ve chvíli, kdy to bude nezbytně nutné, protože již dochází palivo, ale když to bude časově nejvýhodnější.

Upravování tras podle aktuálních dopravních informací je samozřejmostí – rozdílem oproti běžným navigacím ale bude to, že AIDA trasu upraví i ve chvíli, kdy si řidič navigaci ručně nezapne. Systém totiž jednoduše bude vědět, že řidič má zrovna namířeno domů, jako vždy. A pokud na trase najde problém, robůtek na palubní desce to dá řidiči vědět.

Inteligentní navigační systém AIDA

Systém AIDA bude řidiče hubovat za to, že nemá správně nahuštěné pneumatiky, nebo že třeba přetahuje servisní interval. Adaptivní tempomat by možná mohl dát vzniknout funkci "panického spolujezdce", kdy bude robůtek šílet pokaždé, když řidič pojede stylem brzda-plyn, pověšený na nárazníku auta před sebou.

Fantazii se v tomto případě meze nekladou. Řidič a navigační systém se posle slov účastníků projektu vlastně budou učit spolu vycházet. Podobně, jako to řidič dělá s lidskými spolujezdci.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.