Bentley Mulsanne

Bentley Mulsanne | foto: Bentley

Pro nejbohatší z bohatých: Bentley Mulsanne

  • 20
Bentley se pomalu dostává ze stínu svého ostrovního konkurenta, automobilky Rolls-Royce, a buduje si vlastní tvář. Nejnovějším počinem je reinkarnace slavného jména Mulsanne, s níž by rád zaútočil na limuzíny kalibru Phantom či Maybach 57.

V té úplně nejvyšší sféře, tedy ještě o stupeň nad sedmičkovými BMW a "eskovými" mercedesy, jde o malé prodejní objemy, ale velké peníze a špičkovou prestiž. S tou se příliš neslučuje fakt, že Bentley Continental používá kompletní platformu a řadu dalších technických prvků, včetně motoru se značkou Volkswagen, a ani se to v interiéru nesnaží příliš skrývat.

Proto se také bývalé chudší dvojče společnosti Rolls-Royce profiluje spíše jako značka středostavovských zbohatlíků, kteří odrostli Audi A8. To je sice dobré pro prodeje, ale škodí to neopakovatelné a velmi křehké image britské legendy. Proto koncernoví šéfové povolili vývoj a výrobu většího modelu, který je mnohem britštější a tradičnější než continental.

Technickými detaily se v Crewe, tedy tradičním rodišti bentleyů, příliš nechlubí. Pustili ale do světa informace, podle nichž je vůz vyvinutý v Británii, kde bude také kompletně vznikat. A motor, o němž se toho fanoušek zvenčí vždy dozvěděl nejméně, bude zřejmě zásadně zmodernizovaný osmiválec tradičního objemu 6,75 l.

Platforma je prý tentokrát z vlastního vývoje a zcela nová – lze se důvodně domnívat, že na ní v budoucnu pár modelů ještě uvidíme, a není vůbec jisté, zda všechny ponesou tradiční "B" na chromované masce chladiče. Podrobnější informace automobilka odtajní na frankfurtském autosalonu, kde model prodělá evropskou premiéru. Tu zámořskou si totiž už odbyl na přehlídce pojízdných milionů nazvané Concours D’Elegance a konané v kalifornském Pebble Beach.

Bentley Mulsanne

Bez zajímavosti není historie názvu Mulsanne. Stejně se jmenuje nejdelší rovinka na okruhu v Le Mans, odkud si Bentley přivezl pět zlatých věnců. Poprvé se objevil na modelu z roku 1980, který je pro řadu neanglických fanoušků tím prvním bentleyem, kterého si uvědomili.

Symbolizoval počátek odklonu od jednovaječné shodnosti s modely automobilky Rolls-Royce a ve výrobě vydržel 12 let. Podobnou inspiraci, i když více časově rozprostřenou, vstřebal design novinky. Linie klasické limuzíny s charakteristickými tvary zádě zůstaly pro posílení tradic zachovány, to ale neplatí o kontroverzně tvarované přídi.

Ta sice nepochybně kombinuje design současného continentalu s větším modelem Arnage, který má také nahradit, avšak vyžaduje zvyk a podsouvá řadu reminiscencí na modely zcela jiných výrobců. Poslední slovo však budou mít nejbohatší z bohatých, a to již v roce 2010.