Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trh s auty v Evropě je u dna. Někdo nepřežije, říkají automobilky

  12:42aktualizováno  12:42
Některé evropské automobilky mají asi opravdu na kahánku. Volkswagen, který doteď působil, že se ho krize prodejů netýká, omezuje výrobu passatů. Renault volá o pomoc. A oslabený Opel chce spolupracovat s churavějícím PSA.

Evropské automobilky se potýkají s přebytkem kapacit svých továren. | foto: Škoda

Bít na poplach by měl také český průmysl, který je navázaný na výrobce aut. Celá ekonomika je pak úzce napojená na německou. A podle nejnovějších statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) spadly německé prodeje nových aut za září 2012 o 11 procent.

Produkce automobilů v Česku zpomaluje. Tuzemští výrobci letos pravděpodobně nepřekonají loňský rekord 1,2 milionu vyrobených aut. Klíčové průmyslové odvětví české ekonomiky totiž doplácí na pokles prodejů v Evropě.

"Do výroby v ČR se samozřejmě promítá odbytová krize, která je v Evropě. Přestože ještě na začátku roku výroba rostla, nyní dochází k poklesu a to loňské číslo určitě nepřekonáme," předpovídá prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Česká čísla zatím tlačí dolů hlavně automobilka TPCA. Zatímco ve stejném období loňského roku vyrobili v Kolíně 197 tisíc aut, letos to bylo jen 151 tisíc. Za meziročním propadem o 23 procent stojí znatelný pokles prodejů především v Itálii, Francii a Španělsku. Naopak, na koni je třeba nošovický Hyundai, jehož model i30 se i díky silné podpoře automobilky prodává dobře.

Donedávna se zdálo, že prodeje v Německu neváznou. Ukázalo se však, že je uměle drží samy automobilky a dealeři. Velkou část tvořily takzvané jednodenní registrace u prodejců a velké skladové zásoby.

"V průzkumu, který jsme si nechali udělat v Německu, odpovídali respondenti na otázku, zda by si v příštím roce chtěli koupit auto. Kladně odpověděla jen polovina v porovnání s loňskem," řekl pro iDNES.cz Jeffrey H. Guyton, šéf evropského zastoupení Mazdy.

Nejhorší září

Aktuální registrace nových automobilů byly nejnižší ze všech zářijových údajů od roku 2003.

"Při detailnějším pohledu do statistik je však patrné, že za současným poklesem trhu oproti loňskému září stojí dvouciferný pokles registrací nových automobilů ve velkých evropských ekonomikách, jako je Německo s téměř 11procentním poklesem, Francie s 18procentním, Itálie se skoro 26procentním a Španělsko, které je s téměř 37procentním poklesem rekordmanem," komentuje Milan Bláha, expert na automobilový průmysl KPMG Česká republika.

Příčinou negativního vývoje je podle Bláhy vysoká nezaměstnanost v jižní Evropě. Španělský kolaps zapříčinilo také navýšení DPH z 18 na 21 procent. Španělé na poslední chvíli před zvýšením nakoupili auta, pak ale prodeje klesly na nejnižší úroveň za posledních dvacet let. Španělská vláda tak uvažuje o zavedení šrotovného (dva tisíce eur při nákupu auta a sešrotování vozu staršího deseti let). Didier Leroy, prezident Toyota Motor Europe, pro magazín just-auto řekl: "Před třemi lety mnozí odborníci tvrdili, španělský trh se zotaví "příští rok", ale my vidíme, co se stalo. V roce 2007 byl španělský trh 1,7 milionu vozů a letos to bude mezi 700 000 a 800 000."

Pád není u konce

ACEA odhaduje, že letošní prodeje v Evropě budou nejníž od roku 1995. "Poptávka po automobilech by se mohla vrátit na předkrizovou úroveň teprve za tři až pět let," prohlásil na autosalonu v Paříži provozní ředitel francouzské automobilky Renault Carlos Tavares.

Ford se to u příležitosti autosalonu v Paříži dokonce pokusil vyčíslit: "Podle prognóz Fordu naroste evropský automobilový trh včetně Ruska během následujících pěti let o 20 procent na 23 milionů vozů." Už ale nezmiňuje, že právě Rusko bude podle všeho tím trhem, který bude lepit díru v evropských prodejích. Zbytek Evropy prochází totiž hlubokou krizí prodejů.
 
"Nejsme si jisti, zda jsme již dosáhli dna. Nacházíme se v situaci, která může určitou dobu trvat," dodává Carlos Tavares. 
 
Didier Leroy z Toyoty očekává, že letos nebo možná v roce 2013 se trh ve Španělsku, Francii a Itálii dotkne svého dna a níž už nepůjde. Stejně mluví i šéf prodejů Volkswagen Group Christian Klingler, který prohlásil, že automobilka nečeká v příštím roce dvou oživení na evropském trhu.

Poradenská společnost LMC Automotive předpověděla, že celosvětový prodej osobních a lehkých užitkových automobilů v letošním roce stoupne o pět procent na rekordních 79,4 milionu vozů. V Evropě však LMC očekává pokles prodeje o pět procent na 18,2 milionu vozů.

Evropský trh tlačí dolů hospodářská recese a obavy ohledně budoucnosti eurozóny. V příštím roce by měl prodej v Evropě podle LMC stoupnout o dvě procenta, pokud eurozóna současnou krizi překoná. V případě rozpadu eurozóny by se však mohl propadnout o dva miliony vozů.

Ceny neplatí, aut je moc

"Nikdo nevydělá," konstatovala suše Susan Dochertyová, šéfka evropského zastoupení General Motors na pařížském autosalonu.

"Největším problémem autoprůmyslu je absolutní pád cenové disciplíny," řekl pro Automotive News Europe Erich Hauser, analytik Credit Suisse. Přiznávají to i sami dealeři a dovozci. Podle informací iDNES.cz má dealer na autě velikosti Fordu Fiesta v Česku výdělek kolem pěti set korun. Už teď, kdy se nová generace Volkswagenu Golf teprve začala prodávat, na něj dealeři zákazníkům nabízejí slevu kolem devíti procent. "Ceníkové ceny prostě neplatí, je to základ pro vyjednávání," shodují se dovozci a prodejci a je vidět, že z pokřivení trhu radost nemají.

Někdo musí z kola ven

Šéf PSA/Peugeot-Citroën Philippe Varin pro francouzský magazín Les Echos řekl, že situace evropského autoprůmyslu je neudržitelná. Výrobci automobilů ve Francii, Itálii a Španělsku se nyní podle agentury Reuters potýkají s nadbytečnými výrobními kapacitami, zatímco němečtí producenti těží ze silného exportu a z vysokých marží u svých vozidel.

Obchodní ředitel koncernu VW Hans Dieter Poetsch prohlásil, že někteří evropští konkurenti jsou v ohrožení, že bez finanční pomoci nemusí přežít. "Není jisté, jestli všichni autovýrobci přežijí bez vládní pomoci," prohlásil Poetsch na pařížském autosalonu. "Zvlášť ohrožení jsou jihoevropští výrobci, kteří vyrábějí malá auta."

Carlos Tavares, šéf Renaultu se nechal slyšet, že automobilka Renault by mohla přestat existovat "ve své současné podobě", pokud by si nedokázala zajistit konkurenceschopnost na domácím trhu.

"Každá firma je propojena se svým domácím trhem," řekl Tavares. "Firma potřebuje přirozenou základnu. Přirozenou základnou Renaultu je Francie," dodal. Upozornil, že v případě trvalého a hlubokého útlumu domácí poptávky by se Renault nebyl schopen vyhnout snižování počtu pracovních míst ve Francii.

Čistý zisk automobilky Renault v prvním pololetí klesl o 37 procent na 786 milionů eur (20 miliard Kč) kvůli slabé poptávce v Evropě. Tržby se snížily zhruba o procento na necelých 21 miliard eur. A to má Renault v nabídce trumf v podobě značky Dacia. Dá se očekávat, že v době ekonomické recese se zákazníci přikloní právě k laciným značkám a jednoduchým modelům.

Šéf PSA/Peugeot-Citroën Philippe Varin řekl, že soupeři značky budou brzy nuceni následovat PSA v zavírání továren a propouštění. "Někteří z našich konkurentů v Evropě ztrácejí  ještě víc peněz na každém autě, které prodají," prohlásil Varin. PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě.

PSA zavírá fabriku v Alunay u Paříže, která vyrábí Citroëny C3 a propustí víc než desetinu ze sta tisíc francouzských zaměstnanců. Peugeot zas podle informací italského magazínu Quattroruote omezuje výrobu Peugeotu 208 ve francouzské fabrice v Poissy (ořez o 33 procent z původních 52 na 35 aut v hodině) a ve slovenské Trnavě. Evropské fabriky skupiny PSA pracovaly v první půlce letošního roku na 76 procent své kapacity.

"Dva hráči s nejnapjatějším rozpočtem jsou teď jasně Fiat s Peugeotem," říká analytik Credit Suisse Hauser. Analytici předpovídají, že Fiat letos prodělá v Evropě 700 milionů eur. Italská automobilka už ořezala o půl miliardy eur investice, mimo jiné odsunula nástup nového Fiatu Punto.

"Bez Chrysleru bychom si prošli peklem," poznamenal v souvislosti se ztrátami na evropském trhu šéf Fiatu Sergio Marchionne pro Automotive News Europe. Ve Švýcarsku usazený kanadsko-italský manažer dnes řídí rovněž americkou automobilku Chrysler, ve které Fiat loni získal většinový podíl. Marchionne vede i sdružení autovýrobců ACEA a vyzývá ostatní značky k tomu, aby usedli společně ke stolu a začali řešit problém přebytečné kapacit v Evropě.

Marchionne vyzval ke snížení výroby, které by podle jeho představ koordinovala Evropská unie. Podle Marchionneho je takovýto krok nezbytný pro oživení evropského automobilového sektoru.
 
"Obavám se, že pokud nenalezneme společnou vůli k vyřešení tohoto problému na evropské úrovni, stane se krize (v automobilovém sektoru) trvalou," řekl šéf Fiatu.

Marchionne rovněž vyzval Evropskou komisi, aby nespěchala s uzavíráním podobných dohod o volném obchodu, jakou loni podepsala s Jižní Koreou. Dovoz korejských aut do Evropy ve 12 měsících od podpisu dohody podle ACEA stoupl o více než polovinu, zatímco evropský export aut do Koreje klesl o čtyři procenta. "Dejme evropskému automobilovému sektoru prostor ke změnám," uvedl Marchionne. "Toto není doba, kdy by se měl vítat volný obchod," dodal.

Tance kolem Opelu

Začátkem října se navíc objevila spekulace, že má Sergio Marchionne zálusk na Opel. Měl se vyjádřit ve smyslu, že by značku převzal jen zadarmo, aby ji zachránil. Podobně přišel Fiat k Chrysleru. General Motors, majitel Opelu už od dvacátých let minulého století, ovšem prohlašuje, že se Opelu zbavovat nechce. Německá značka je ale stále v hluboké krizi.

Marchionne totiž podle všeho sází na krach nově ustavované aliance mezi Opelem a PSA. Ty podle francouzského listu La Tribune uvažují o vytvoření společného podniku v Evropě, který by značky propojil. Firmy předpokládají, že aliance přinese roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (přes 38 miliard Kč). GM v rámci dohody získala v PSA sedmiprocentní podíl za 320 milionů eur (osm miliard Kč).

Stojí za zopakování, že Citroën s Peugeotem (skupina PSA) a Opel jsou nejproblematičtější značky v Evropě. Opel prodělal GM 16 miliard dolarů za posledních 12 let a letos prý prodělá další miliardu. Peugeot prodělává měsíčně 200 milionů eur a celému PSA chybí peníze.

Marchionne pro Corriere della Sera následně prohlásil, že spojenectví Fiatu s Opelem bylo aktuální v minulosti, ale nemá žádné pokračování. Marchionne si možná uvědomil, že by měl velmi těžkou práci s nadkapacitou továren Opelu. Navíc by bylo těžké přesvědčit General Motors, aby se o jeho platformy, které používá Opel, podělil s jedním z historicky největších konkurentů Chryslerem.

Namísto toho chce italská značka upevnit spolupráci se Suzuki, se kterým vyrábí v maďarsku dvojčata Suzuki SX4 a Fiat Sedici. Velká očekávání pak provází námluvy Alfy Romeo (patří Fiatu) s Mazdou (MX-5 a Alfa Spider budou příbuzné).





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.