Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropský autoprůmysl míří do záhuby

  11:52
Nejhorší prodeje aut za posledních víc než deset let donutí automobilky k rázným krokům. Už začínají přiznávat, že nevydělávají a mají přebytečné kapacity. Evropský autoprůmysl čeká brzy zemětřesení. Zisky klesají všem, zdá se ale, že některým značkám by se potíže mohly vyhnout.

Některé evropské továrny na auta jedou na 65 procent kapacity. | foto: Fiat

Evropský autoprůmysl míří k velkému průšvihu, některé továrny jedou pod hranicí rentability. Fiat dal dělníkům nucené volno, v ohrožení je Opel. A asi vůbec nejhůře je na tom francouzské PSA. Krize se ale netýká všech. Na koni je Mercedes, který nestíhá vyrábět svou novinku.

Evropský autoprůmysl prožívá nejhorší rok od roku 2006, uvádí New York Times, který uveřejnil velkou analýzu situace v evropském autoprůmyslu. "Autoprůmysl je nejvýraznější důkaz toho, jak krize eura zasahuje firmy mimo finanční sektor," uvádí deník.

Prodeje na minimu

Evropský trh s auty nezadržitelně padá. Trpí hlavně slabé ekonomiky. Nové auto je to první, co chudnoucí Řekové, Španělé a Italové vyškrtnou ze svého nákupního seznamu.
 
V Řecku a Portugalsku tak spadly prodeje v červnu o 40 procent. Itálie hlásí dvacetiprocentní pokles. "Prodeje jsou na úrovni roku 1979," uvádí Fiat k domácí situaci. Prodeje modelů Panda a 500 jsou na 60 procentech v porovnání s předchozími roky.

Ale například v Německu prodeje v prvním pololetí letoška lehce rostly. Česka se zatím pád, zdá se, netýká. S měsíc nefunkčním registrem aut lze teď těžko odhadnout vývoj, ale za celý rok letos podle červnových čísel prodeje aut stouply o šest procent. Češi si v červnu zaregistrovali 18 140 nových vozů, loni ve stejném období to bylo o dva tisíce aut méně. Odborníci však čekají, že letní měsíce stáhnou české prodeje lehce dolů.

Odhad celkových prodejů na příští rok v Evropě je 12,4 milionu aut. To je o tři miliony méně než v roce 2007, v roce před globálními finančními otřesy.

Odborníci ale připomínají, že v předchozích letech, kdy už krize řádila naplno, držely prodeje aut různé dotace od států, jako například šrotovné. I to by mohla být jedna z cest, jak udržet autoprůmysl v kondici. Tím by se ale celý problém s přebytkem kapacit, na který vytrvale upozorňuje například šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne, jen odsunul na pozdější dobu.

Zavírání fabrik

Analytici se tak přiklánějí k razantnějšímu ozdravnému řešení: jediným způsobem, jak přežít, je zavírání fabrik. Některé evropské výrobní linky teď podle odhadů jedou na 65 procent. Aby vydělávaly, musejí vyrábět aspoň na 75 až 80 procent kapacity. V tomto ohledu jsou na tom podle New York Times nejhůře Opel patřící americkému GM a francouzský PSA, ve kterém jsou Citroën s Peugeotem. Analytici varují, že na zavření některých továren závisí jejich přežití.

Potíže se zatím netýkají všech. Silné německé značky orientované na dražší vozy jsou zatím, zdá se, v klidu. Mercedes tento týden oznámil, že nestíhá vyrábět svou novinku, kompaktní hatchback třídy A. Proto se dohodl se společností Valmet a bude áčko vyrábět v její finské fabrice. Áčko se ještě nezačalo pořádně prodávat a už je na něj 40 tisíc objednávek. BMW zase jedná s nizozemskou firmou NedCar o výrobě svého modelu Mini (čtěte Němci nestíhají vyrábět).

NY Times jmenuje právě Mercedes a jeho hlavního rivala BMW jako značky, které jsou v zisku, i když menším, než se předpokládalo.

Mercedes ohlásil, že ve druhém čtvrtletí vydělal 1,5 miliardy dolarů (loni 1,7 miliardy) a prodej vzrostl o čtyři procenta. Ovšem s tím, že nárůst pochází hlavně z USA a Asie.

Potíže mají ovšem u jiné německé značky, u Opelu. Ten chce v roce 2016 zavírat svou stárnoucí fabriku v Bochumi, už teď mluví o propouštění a snaží se restrukturalizovat svůj finanční plán. GM jako vlastník Opelu už nevydělává v Evropě víc než deset let. Vrcholem pro amerického mamuta byla fraška s prodejem Saabu, který loni dospěl k bankrotu. GM už začal jednat a odvolal šéfa Opelu Karla-Friedricha Strackeho. Podle informací ze zákulisí se chystá krácení mezd.

Ztrátu hlasí u Fordu. Pád výnosů za první čtvrtletí má být až 57 procent, do konce roku má být ztráta přes miliardu dolarů.

Asi nejhůř je na tom Peugeot s Citroënem (koncern PSA), který s provozní ztrátou 809 milionů eur spěje k uzavření fabriky ve Alunay a propouštění osmi tisíc lidí, čímž chce ušetřit 1,5 miliardy eur. Management celého PSA očekává, že provozní cash flow zůstane až do konce roku 2014 negativní. Ratingové společnosti už delší dobu řadí Peugeot do nejrizikovějšího pásma přezdívaného junk.

Peugeot ve snaze schrastit peníze například prodal své pařížské sídlo. Podle informací iDNES.cz se kvůli prázdné pokladně zpozdilo uvedení nové generace kolínských trojčat. Peugeot odmítl investovat do vývoje, na kterém pracovala Toyota. Proto automobilky letos představily pouze další narychlo vytvořený facelift ayga, C1 a 107. Renault se zatím navenek tváří, že je v klidu. Ale kvůli nedostatku peněz například začátkem července zrušil prezentaci nové generace Renaultu Clio, která se měla konat ve Švýcarsku. Auto ukázala veřejnosti na fotkách a naživo se představí až v září na autosalonu v Paříži.

Koordinace EU

Sergio Marchionne, šéf automobilky Fiat, jejíž prodeje letos spadly oproti loňsku o 17 procent, prohlásil, že všechny neřešené problémy, se kterými se autoprůmysl roky potýká, teď vygradovaly najednou a Evropská unie by se měla do jejich řešení vložit. Podle italsko-kanadského manažera by měla koordinovat racionalizaci celého sektoru.

Podle Marchionneho na nastalou situaci vůbec nereagují německé a francouzské firmy, které ani o trochu nesnížily své výrobní kapacity.

V této souvislosti se Marchionne, který je také šéfem Asociace evropských výrobců automobilů ACEA, opřel hlavně do Volkswagenu, který obvinil z cenové války. (Více o slovní přestřelce mezi automobilkami čtěte zde)

Situace v Evropě se podle odborníků začíná podobat Americe těsně před rokem 2009, kdy domácí výrobci stáli na pokraji bankrotu a celý autoprůmysl finančně podporovala americká vláda. Ráznou restrukturalizací se pak podařilo americké automobilky ozdravit a zdá se, že spějí k prosperitě.

Americký deník ale připomíná, že uzavřít fabriku a propustit zaměstnance není v Evropě jen tak. Je třeba vyjednávat s obory, vládami a firmu pak ještě čeká placení dalších nákladů do sociálního systému. A tak když PSA oznámilo plán na uzavření fabriky, ozval se velmi výrazně francouzský prezident François Hollande. Peugeot pak ustoupil a než by bojoval s odbory, změní náplň výroby ve fabrice. A bude pomáhat propouštěným dělníkům v hledání práce.

Marchionne si ještě postěžoval, že prodeje evropských značek nabourala dravá konkurence z Koreje. Kia a Hyundai si v Česku a na Slovensku otevřely fabriky a agresivně nabízejí své modely na trhu. A to velmi úspěšně. Hyundai dnes oznámil 19,5 procentní růst zisku oproti loňsku, za první pololetí vydělal 90,7 miliardy korun. Přesná čísla za Evropu automobilka nezveřejnila, ale tvrdí, že zaznamenala růst. "Hyundai Motor předpokládá, že ve druhé polovině roku vzroste míra obchodní nejistoty v automobilovém průmyslu," uvádí značka, která má jedinou evropskou fabriku ve slezských Nošovicích.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...