Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč auta hoří a co dělat, aby nehořela?

aktualizováno 
"Na dálnici D2 ve směru na Brno se ráno srazila dvě auta. Ford Mondeo narazil do škodovky stojící v odstavném pruhu. Škodovka se vzňala a oheň přeskočil i na ford." Podobné zprávy děsí motoristy téměř každý týden. Jak jsou auta chráněna proti vzplanutí? Co v takové chvílí dělat? Zachovat chladnou hlavu a utíkat.

Ilustrační foto | foto: HZS Praha, Jan KostíkiDNES.cz

Co dělají auta, aby nezačala hořet?
Již při základní konstrukci automobilu je kladen důraz na volbu nehořlavých materiálů. Interiérové plasty, izolace a čalounící materiály – to vše nejen že musí být nehořlavé, ale navíc by mělo ohni i co nejlépe vzdorovat. Pečlivá pozornost je také věnována těsnosti palivové soustavy – ta byla často Achillovou patou starších automobilů.

Co dělají auta, když začnou hořet?
Pokud již k požáru dojde, u moderních vozů se v kritické situaci samočinně přeruší dodávka paliva s pomocí speciálního ventilu. V ohnisku zájmu je samozřejmě palivová nádrž.

Nejprve se pracovalo s jejím umístěním – u starších vozů, běžně do šedesátých let 20. století, totiž byla umístěná v přídi, případně kvůli jednoduchosti přímo nad motorem – odpadla tak potřeba palivového čerpadla.

Bývalí majitelé trabantů si jistě vzpomenou. Bezpečnostní rizika z toho plynoucí jistě není třeba rozvádět, přesto bylo třeba několika tisíc tragických havárií, aby se výrobci poučili.

Nejnebezpečnější místo moderního automobilu se přesunulo nejprve za zadní blatník, posléze pod podlahu kufru. Dalších dvacet let byl pokoj, ovšem poté série zkušebních nárazů zezadu dokázala, že ani toto řešení není optimální, proto se v osmdesátých letech palivo přestěhovalo pod zadní sedačky, kde zůstává dodnes.

V téže době se také začala věnovat zvýšená pozornost důkladnému utěsnění palivové soustavy, posléze také konstrukci samotné palivové nádrže. Od původních jednoduchých, ale choulostivých plechových baněk se přešlo k odolnějšímu plastu a posléze k náročným bezpečnostním víceplášťovým konstrukcím, odolným proti průrazu a krátkodobému ožehnutí.

V polovině devadesátých let byla odolnost automobilů proti ohni doslova žhavým tématem – automobilka Ford dokonce na nadstandardní protipožární ochraně vystavěla reklamní kampaň.

Co dělají auta, že někdy hořet začnou?
Nejčastější příčinou požáru je vadná elektroinstalace. Zkrat nebo poškozená izolace dokáží rozpoutat oranžové peklo, pokud se dostanou do styku s benzinovými výpary nebo hořlavými materiály.

K hořícím vozidlům vyrážejí hasiči několikrát do měsíce. "Nejvíce případů souvisí s technickou závadou v elektroinstalaci," vysvětluje vyšetřovatel mělnických hasičů Roman Veltruský. Nejčastěji začne hořet v oblasti motoru, požár se pak rychle šíří dovnitř auta.

U benzinových vozů znamenají velké riziko netěsnosti v palivové soustavě – k neštěstí stačí u staršího vozu náhoda – například setkání benzinových par s probíjejícím svíčkovým kabelem. Vznítit se může automobil i od přidřených pneumatik, vyloučit samozřejmě nelze ani úmyslně založený požár.

Naopak odhozený cigaretový nedopalek rozlitý benzín nezapálí. Hoří výpary benzínu a ty nemají čas se od cigarety zapálit.

Co dělat, když auto začne hořet?
Většinou požár vznikne v motorovém prostoru, pak se velice rychle rozšíří a během deseti minut už není co hasit. Příručním hasicím přístrojem se podobný druh požáru zlikvidovat většinou nedá, dá se jen zamezit jeho šíření.

Když je již motor v plamenech, není také dobrý nápad otevírat kapotu. Kromě toho, že hrozí rozsáhlé popálení, přispěje přísun vzduchu rychlejšímu šíření ohně. To nejlepší, co lze v takovém případě udělat, je odstavit vůz tak, aby nezpůsobil nehodu, co nejrychleji jej opustit, zabouchnout za sebou dveře, aby se zpomalil přísun kyslíku k plamenům, odejít do bezpečné vzdálenosti a zavolat urychleně hasiče.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.