Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč auta hoří a co dělat, aby nehořela?

aktualizováno 
"Na dálnici D2 ve směru na Brno se ráno srazila dvě auta. Ford Mondeo narazil do škodovky stojící v odstavném pruhu. Škodovka se vzňala a oheň přeskočil i na ford." Podobné zprávy děsí motoristy téměř každý týden. Jak jsou auta chráněna proti vzplanutí? Co v takové chvílí dělat? Zachovat chladnou hlavu a utíkat.

Ilustrační foto | foto: HZS Praha, Jan KostíkiDNES.cz

Co dělají auta, aby nezačala hořet?
Již při základní konstrukci automobilu je kladen důraz na volbu nehořlavých materiálů. Interiérové plasty, izolace a čalounící materiály – to vše nejen že musí být nehořlavé, ale navíc by mělo ohni i co nejlépe vzdorovat. Pečlivá pozornost je také věnována těsnosti palivové soustavy – ta byla často Achillovou patou starších automobilů.

Co dělají auta, když začnou hořet?
Pokud již k požáru dojde, u moderních vozů se v kritické situaci samočinně přeruší dodávka paliva s pomocí speciálního ventilu. V ohnisku zájmu je samozřejmě palivová nádrž.

Nejprve se pracovalo s jejím umístěním – u starších vozů, běžně do šedesátých let 20. století, totiž byla umístěná v přídi, případně kvůli jednoduchosti přímo nad motorem – odpadla tak potřeba palivového čerpadla.

Bývalí majitelé trabantů si jistě vzpomenou. Bezpečnostní rizika z toho plynoucí jistě není třeba rozvádět, přesto bylo třeba několika tisíc tragických havárií, aby se výrobci poučili.

Nejnebezpečnější místo moderního automobilu se přesunulo nejprve za zadní blatník, posléze pod podlahu kufru. Dalších dvacet let byl pokoj, ovšem poté série zkušebních nárazů zezadu dokázala, že ani toto řešení není optimální, proto se v osmdesátých letech palivo přestěhovalo pod zadní sedačky, kde zůstává dodnes.

V téže době se také začala věnovat zvýšená pozornost důkladnému utěsnění palivové soustavy, posléze také konstrukci samotné palivové nádrže. Od původních jednoduchých, ale choulostivých plechových baněk se přešlo k odolnějšímu plastu a posléze k náročným bezpečnostním víceplášťovým konstrukcím, odolným proti průrazu a krátkodobému ožehnutí.

V polovině devadesátých let byla odolnost automobilů proti ohni doslova žhavým tématem – automobilka Ford dokonce na nadstandardní protipožární ochraně vystavěla reklamní kampaň.

Co dělají auta, že někdy hořet začnou?
Nejčastější příčinou požáru je vadná elektroinstalace. Zkrat nebo poškozená izolace dokáží rozpoutat oranžové peklo, pokud se dostanou do styku s benzinovými výpary nebo hořlavými materiály.

K hořícím vozidlům vyrážejí hasiči několikrát do měsíce. "Nejvíce případů souvisí s technickou závadou v elektroinstalaci," vysvětluje vyšetřovatel mělnických hasičů Roman Veltruský. Nejčastěji začne hořet v oblasti motoru, požár se pak rychle šíří dovnitř auta.

U benzinových vozů znamenají velké riziko netěsnosti v palivové soustavě – k neštěstí stačí u staršího vozu náhoda – například setkání benzinových par s probíjejícím svíčkovým kabelem. Vznítit se může automobil i od přidřených pneumatik, vyloučit samozřejmě nelze ani úmyslně založený požár.

Naopak odhozený cigaretový nedopalek rozlitý benzín nezapálí. Hoří výpary benzínu a ty nemají čas se od cigarety zapálit.

Co dělat, když auto začne hořet?
Většinou požár vznikne v motorovém prostoru, pak se velice rychle rozšíří a během deseti minut už není co hasit. Příručním hasicím přístrojem se podobný druh požáru zlikvidovat většinou nedá, dá se jen zamezit jeho šíření.

Když je již motor v plamenech, není také dobrý nápad otevírat kapotu. Kromě toho, že hrozí rozsáhlé popálení, přispěje přísun vzduchu rychlejšímu šíření ohně. To nejlepší, co lze v takovém případě udělat, je odstavit vůz tak, aby nezpůsobil nehodu, co nejrychleji jej opustit, zabouchnout za sebou dveře, aby se zpomalil přísun kyslíku k plamenům, odejít do bezpečné vzdálenosti a zavolat urychleně hasiče.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Najdete na iDNES.cz