Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč bourají kamiony?

  12:53aktualizováno  12:53
Dopravní nehoda je můrou každého motoristy. Čím větší a hmotnější je objekt, který se střetne na silnici, tím horší bývají jeho následky. Proto působí přímo hrůzně časté nehody kamionů z poslední doby.

Mezi hlavními příčinami nehod nejtěžších vozidel se pravidelně objevuje nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě.

Na nehodovosti se ovšem podílí i stále se zhoršující stav vozovek a také špatný technický stav nákladních automobilů.

Jak jsou na tom profesionálové

Jestliže řidič stále zůstává tím nejdůležitějším činitelem, pokud jde o bezpečnost, pak pro profesionální šoféry, kteří tráví na silnici většinu svého pracovního času, to platí dvojnásob. Nezvládnutí řízení či nedostatečné věnování se jízdě za volantem rychle jedoucího kolosu, vážícího mnohdy i desítky tun, mívá za následek nejtragičtější nehody.

„Profesionální řidiči jsou povinni absolvovat každý rok šestnáctihodinové proškolení,“ říká Martin Felix ze sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia a dodává: „Je to dáno normami Evropské unie. V současné době se na tomto systému podílejí i někteří výrobci těžkých nákladních automobilů. Pro nás pak jsou tato školení prioritou.“

Nepohoda na silnici

Vážné dopravní nehody kamionů přispívají k bilanci nehodovosti v Evropě. Na vozovkách EU umírá ročně přes 50 000 lidí a 2,2 milionu jich je zraněno. Dopravní nehody jsou hlavní příčinou smrti osob mladších 45 let. Na zkrácení průměrné délky života se podílejí více než srdeční choroby a rakovina. Pokud nedojde ke změně této bilance, pak bude v následujících letech každý třetí Evropan během svého života zraněn při dopravní nehodě. Evropská komise si proto stanovila za cíl snížit počet úmrtí a zranění při dopravních nehodách do roku 2010 na polovinu. Mezi navrhovaná opatření patří i podpora bezpečnějšího řízení pomocí výcvikových programů pro řidiče. Své má sehrát i plánované zavedení nového systému řidičských průkazů a dodatečné řidičské kurzy.

Jeho slova potvrzuje Bengt Thorsson, ředitel společnosti Scania Česká republika, jedné z největších evropských firem na nákladní automobily: „Úkolem výrobců nákladních vozidel je všemi možnými způsoby podporovat řidiče. Školení řidičů proto nabízíme jako standardní službu všem zákazníkům. Navíc organizujeme soutěž o titul Mladý evropský řidič nákladního automobilu.

Cílem této soutěže je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti mladých řidičů-profesionálů.“ „Jako doplněk výuky řidičů nákladních vozidel používáme sérii instruktážních videokazet s názvem Defenzivní jízda, které se navíc zabývají rozborem příčin dopravních nehod a informacemi o psychologii řízení,“ dodává Martin Felix. Jde však o to, aby takové školení nezůstalo formalitou, kterou je snadné nějak ošidit.

Proč profesionálové bourají?

Nebude však moc platné, že úroveň péče o domácí řidiče přece jen pomalu poroste, když zde budou nehody způsobovat zahraniční kamiony. Ukazuje se totiž, že za haváriemi řidičů z povolání stojí ve velké míře únava a nedodržování předepsaných přestávek. A to platí právě o zahraničních řidičích, především těch z Východu. „Státní odborný dozor, ale hlavně policie by měly fungovat i ve vztahu k řidičům z jiných zemí, potažmo k dopravcům, a o dodržování předepsaných přestávek v době řízení přísně dbát,“ říká Felix.

Své může říci i technika

Kolize osobních vozidel s nákladními jsou nejnebezpečnější. Ze dvou třetin se jedná o čelní srážky, při nichž se osobní automobil často vklíní pod předek kamionu, což mívá tragické následky. Ty se mají zmírnit pomocí prvků pasivní bezpečnosti, tedy tím, co přímo zmenšuje následky kolize. Jedná se o speciální, nízko posazený nárazník na předku kamionu.

Ten pohltí část nárazu osobního auta, a zmírní tak intenzitu střetu. Od srpna 2003 mají všechna nová nákladní auta tento speciálně upravený nárazník v rámci povinné výbavy - s výjimkou některých terénních vozů. Tím se pravděpodobnost přežití v osobním autě výrazně zvyšuje. „Nová koncepce nárazové zóny nákladních vozů, kterou jsme představili v loňském roce, dává šanci přežít čelní srážku v rychlosti až 90 km/h,“ upřesňuje Bengt Thorsson.

PROFESIONÁLOVÉ Po každém řidiči toho současný provoz vyžaduje hodně. A dvakrát tolik po řidiči, pro kterého je řízení profesí.

Rakušané mají starosti s kamiony

Loni způsobila vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny v Rakousku celkem 2166 nehod, při nichž bylo zraněno 2892 lidí, z toho 144 smrtelně. Podle odhadu odborníků z oblasti dopravní nehodovosti v Česku budou v poměru k provozu nákladních aut na zdejších vozovkách podobná.

Rakouská statistika říká, že při nehodě, jejímž aktérem je nákladní automobil, je pravděpodobnost smrtelného úrazu dvakrát větší než u nehod, které se odehrají mezi osobními automobily. Kuratorium pro bezpečnost silničního provozu ve své studii uvádí hlavní příčiny nehod nákladních automobilů v Rakousku:

* překročená rychlost
* nedodržení bezpečné vzdálenosti
* riskantní předjíždění
* únava
* nepřizpůsobení jízdy podmínkám a vlastním schopnostem

David a Goliáš: Boj o život!

Kuratorium poukazuje na to, že 38 procent nehod vzniklo kvůli špatnému odhadu řidiče, pokud jde o povětrnostní podmínky, stav vozovky a bezpečnou vzdálenost, 30 procent je připisováno únavě a ztrátě pozornosti. U řidičů pod 34 let hraje velkou roli únava. U řidičů ve věkové kategorii 35 až 44 let je to špatný odhad situace. 23 procent nehod vzniká v okamžiku, kdy nákladní auta začnou přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého. Pokud nákladní auta nepředjíždějí, je provoz plynulý a bezpečnost provozu vyšší. Z toho vyplývá doporučení rozšířit stávající zákaz předjíždění pro:

* nákladní vozidla nad 3,5 tuny
* úseky se zvýšenou nehodovostí
* úseky se sníženým počtem jízdních pruhů
* oblasti dálničních křižovatek
* oblasti zvýšené hustoty provozu

Ke snížení počtu nehod nákladních vozidel je podle Rakušanů nutno přijmout opatření, která by byla jednotná v celé Evropě. Jen tak budou vytvořeny podmínky také pro spravedlivou hospodářskou soutěž, což přinese automaticky i více bezpečnosti na silnicích. Jaká jsou hlavní z těchto opatření?

* přísné kontroly dodržování rychlosti, bezpečné vzdálenosti a správného předjíždění

* přísná kontrola času jízdy a času odpočinku

* kontrola realizace směrnice EU o povinném vybavení vozidel omezovači rychlosti

* boj s alkoholem a drogami za volantem

* povinné vybavení nákladních vozidel nad 3,5 tuny zařízeními pro záznam údajů o nehodě

* provádění auditu při stavbě nebo opravě silnice, aby se prověřilo hledisko bezpečnosti

* zlepšení systému výuky řidičů v oblasti bezpečné přepravy nákladu

* certifikace podniků na bezpečnost provozu vozového parku

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.