Mezi hlavními příčinami nehod nejtěžších vozidel se pravidelně objevuje nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě.
Na nehodovosti se ovšem podílí i stále se zhoršující stav vozovek a také špatný technický stav nákladních automobilů.
Jak jsou na tom profesionálové
Jestliže řidič stále zůstává tím nejdůležitějším činitelem, pokud jde o bezpečnost, pak pro profesionální šoféry, kteří tráví na silnici většinu svého pracovního času, to platí dvojnásob. Nezvládnutí řízení či nedostatečné věnování se jízdě za volantem rychle jedoucího kolosu, vážícího mnohdy i desítky tun, mívá za následek nejtragičtější nehody.
„Profesionální řidiči jsou povinni absolvovat každý rok šestnáctihodinové proškolení,“ říká Martin Felix ze sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia a dodává: „Je to dáno normami Evropské unie. V současné době se na tomto systému podílejí i někteří výrobci těžkých nákladních automobilů. Pro nás pak jsou tato školení prioritou.“
Nepohoda na silnici |
Vážné dopravní nehody kamionů přispívají k bilanci nehodovosti v Evropě. Na vozovkách EU umírá ročně přes 50 000 lidí a 2,2 milionu jich je zraněno. Dopravní nehody jsou hlavní příčinou smrti osob mladších 45 let. Na zkrácení průměrné délky života se podílejí více než srdeční choroby a rakovina. Pokud nedojde ke změně této bilance, pak bude v následujících letech každý třetí Evropan během svého života zraněn při dopravní nehodě. Evropská komise si proto stanovila za cíl snížit počet úmrtí a zranění při dopravních nehodách do roku 2010 na polovinu. Mezi navrhovaná opatření patří i podpora bezpečnějšího řízení pomocí výcvikových programů pro řidiče. Své má sehrát i plánované zavedení nového systému řidičských průkazů a dodatečné řidičské kurzy. |
Cílem této soutěže je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti mladých řidičů-profesionálů.“ „Jako doplněk výuky řidičů nákladních vozidel používáme sérii instruktážních videokazet s názvem Defenzivní jízda, které se navíc zabývají rozborem příčin dopravních nehod a informacemi o psychologii řízení,“ dodává Martin Felix. Jde však o to, aby takové školení nezůstalo formalitou, kterou je snadné nějak ošidit.
Proč profesionálové bourají?
Nebude však moc platné, že úroveň péče o domácí řidiče přece jen pomalu poroste, když zde budou nehody způsobovat zahraniční kamiony. Ukazuje se totiž, že za haváriemi řidičů z povolání stojí ve velké míře únava a nedodržování předepsaných přestávek. A to platí právě o zahraničních řidičích, především těch z Východu. „Státní odborný dozor, ale hlavně policie by měly fungovat i ve vztahu k řidičům z jiných zemí, potažmo k dopravcům, a o dodržování předepsaných přestávek v době řízení přísně dbát,“ říká Felix.
Své může říci i technika
Kolize osobních vozidel s nákladními jsou nejnebezpečnější. Ze dvou třetin se jedná o čelní srážky, při nichž se osobní automobil často vklíní pod předek kamionu, což mívá tragické následky. Ty se mají zmírnit pomocí prvků pasivní bezpečnosti, tedy tím, co přímo zmenšuje následky kolize. Jedná se o speciální, nízko posazený nárazník na předku kamionu.
Ten pohltí část nárazu osobního auta, a zmírní tak intenzitu střetu. Od srpna 2003 mají všechna nová nákladní auta tento speciálně upravený nárazník v rámci povinné výbavy - s výjimkou některých terénních vozů. Tím se pravděpodobnost přežití v osobním autě výrazně zvyšuje. „Nová koncepce nárazové zóny nákladních vozů, kterou jsme představili v loňském roce, dává šanci přežít čelní srážku v rychlosti až 90 km/h,“ upřesňuje Bengt Thorsson.
PROFESIONÁLOVÉ Po každém řidiči toho současný provoz vyžaduje hodně. A dvakrát tolik po řidiči, pro kterého je řízení profesí. |
Rakušané mají starosti s kamiony
Loni způsobila vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny v Rakousku celkem 2166 nehod, při nichž bylo zraněno 2892 lidí, z toho 144 smrtelně. Podle odhadu odborníků z oblasti dopravní nehodovosti v Česku budou v poměru k provozu nákladních aut na zdejších vozovkách podobná.
Rakouská statistika říká, že při nehodě, jejímž aktérem je nákladní automobil, je pravděpodobnost smrtelného úrazu dvakrát větší než u nehod, které se odehrají mezi osobními automobily. Kuratorium pro bezpečnost silničního provozu ve své studii uvádí hlavní příčiny nehod nákladních automobilů v Rakousku:
* překročená rychlost
* nedodržení bezpečné vzdálenosti
* riskantní předjíždění
* únava
* nepřizpůsobení jízdy podmínkám a vlastním schopnostem
* nákladní vozidla nad 3,5 tuny
* úseky se zvýšenou nehodovostí
* úseky se sníženým počtem jízdních pruhů
* oblasti dálničních křižovatek
* oblasti zvýšené hustoty provozu
Ke snížení počtu nehod nákladních vozidel je podle Rakušanů nutno přijmout opatření, která by byla jednotná v celé Evropě. Jen tak budou vytvořeny podmínky také pro spravedlivou hospodářskou soutěž, což přinese automaticky i více bezpečnosti na silnicích. Jaká jsou hlavní z těchto opatření?
* přísné kontroly dodržování rychlosti, bezpečné vzdálenosti a správného předjíždění
* přísná kontrola času jízdy a času odpočinku
* kontrola realizace směrnice EU o povinném vybavení vozidel omezovači rychlosti
* boj s alkoholem a drogami za volantem
* povinné vybavení nákladních vozidel nad 3,5 tuny zařízeními pro záznam údajů o nehodě
* provádění auditu při stavbě nebo opravě silnice, aby se prověřilo hledisko bezpečnosti
* zlepšení systému výuky řidičů v oblasti bezpečné přepravy nákladu
* certifikace podniků na bezpečnost provozu vozového parku