Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč mají aerovky dvoje dveře? Může za to ženská

aktualizováno 
Nafoukat kola, doplnit olej, dotáhnout šrouby, poslechnout a seřídit motor a samozřejmě naleštit lak. Tak se chystal Václav Říha z Loun na sraz na zámek v Korozlukách u Mostu.

S "ajrovkou" na sraz, to jsou půldenní přípravy

Ze svého čtyřčlenného veteránského arzenálu si letos vybral světový unikát. Loni se mu totiž podařilo dokončit renovaci Aerovky 662, kterou někdo v padesátých letech přestavěl z otevřeného "roadsteru" na uzavřené "COUPE". Tenkrát ještě jezdila tato vozítka celkem běžně a protože lidé nechtěli moknout, nechali si v malých karosárnách montovat pevné plechové střechy.

Auto koupil před pěti lety celkem kompletní, mělo ale sežranou podlahu, výdřevu a motor rozebraný v bedýnce. Musel na inzerát sehnat klikovou hřídel, udělat výbrus, koupit ložiska, odlitky válců a vše dát dohromady. Modrou kombinaci viděl v knížce o veteránech. Po dvou letech práce po večerech a o víkendech mohl stroj konečně vyzkoušet.

Václav Říha, sběratel vozů Aero, Louny

Václav Říha, sběratel vozů Aero, Louny

Do osmnáctikoňového dvoutaktu se malinkými dveřmi sotva vejdete a s užitečným zatížením 170 kg by se dva mohutní chlapíci asi moc nepovozili. Asi proto si drobný muž vybral právě aerovky. Dvouválcový dvoutakt má 18 koní a jízda po rovince je opravdovým zážitkem, nesmí ale přijít kopec. To potom druhou půlku jedete na dvojku dvacetikilometrovou rychlostí. Je to ale relax, který jen tak nezažijete. Když například jedete v normálním provozu, všichni na vás troubí a občas i hasiči pustí maják s houkačkou. I když podle pana Říhy to bylo o víkendu poprvé co, na něj při veteránském srazu nepršelo, raději má otevřené vozy. V tom uzavřeném střechou je poměrně dost těsno.

Dvoje dveře si vymohla ultimátem

Když začala v roce 1929 výroba prvních aerovek, měly první kusy dveře pouze na straně řidiče. První ověřovací série deseti kusů se osvědčila, ale konstruktéři měli strach, že vůz se dvěma dveřmi bude mít malou konstrukční pevnost.

Sraz vozů AERO na zámku v Korozlukách u Mostu

Řidič tak mohl do auta pouze z jedné strany a spolujezdec měl v těsném a malém autě smůlu. Nezbývalo než jednu nohu zvednout a do nízkého kabrioletu se usadit z výšky. Jednou prý přišla kupovat aerovku dáma na vysokých podpatcích. Jenže auto s jedním vchodem se jí moc nezamlouvalo. Dala prodejcům ultimátum. Buď dvoje dveře a nebo si koupí vozidlo u konkurence. V továrně jí tedy druhé dveře přidělali a konstrukce karosérie, kterou nesou dva L nosníky, namáhání vydržela. Od té doby se aerovky honosí dvěma dveřmi.

Sraz vozů AERO na zámku v Korozlukách u Mostu
Autoři:


Témata: Louny, Ložisko


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.