Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč obout zimní pneumatiky?

  16:58
Zima pro auta nezačíná až s příchodem mrazů a sněhu. Čas pro výměnu pneumatik přichází v našich zeměpisných šířkách od poloviny října. Dobrou signalizací pro motoristu může být i trvalejší pokles denních teplot pod 7°C. Rozdíl mezi zimní a letní gumou totiž není jen v hloubce dezénu, ale především ve složení směsi běhounu.

Běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Proto když klesnou teploty a letní pneumatika ztvrdne, ztratí jakoukoliv schopnost přilnavosti k povrchu. Zimní obutí je svým složením na mrazivé podmínky připraveno, a to nemusí jít ani o jízdu ve vysokých závějích.

Tak například při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách a na suché vozovce delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů (což odpovídá šířce čtyř přechodů pro chodce).

Odborníci odhadují, že na letních pneumatikách stále absolvuje zimu v Česku přes 1/3 motoristů, zatímco v západní Evropě se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Řidiči přitom už tradičně nechávají přezutí auta na poslední chvíli a nevyhnou se tak v listopadu či v prosinci dlouhým čekáním v pneuservisech.

Zajímavá čísla...
...
v zimě je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
...zimní gumy mají na sněhu v průměru až o 80 % lepší záběrové schopnosti než letní obutí
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54 % kratší brzdnou dráhu než letní pneu
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75 % lepší zrychlení než gumy
Ideálním ale drahým řešením je měnit obutí vozu kompletně, tedy všechny čtyři pneumatiky. Někdy motoristé ponechávají všechny pneumatiky (zimní a letní) trvale namontovány na discích, tzn. že pneumatiky se „nepřezouvají“, ale mění se celá kola. Pokud je třeba z finančních důvodů improvizovat - a pokud není vozidlo v zimě používáno příliš často, je možné zvolit i kompromis a namontovat zimní pneumatiky jen na přední nápravu. To je nepochybné u automobilů s pohonem přední nápravy, ale platí to i u vozů s poháněnou zadní nápravou (vozidlo lze déle ovládat i v kritické situaci).

Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.

Uskladnění pneumatik:
- jde-li o letní pneumatiky na ráfku, je nejlépe zavěsit nebo je tzv. stohovat (naležato)
- jde-li o nenamontované pláště, je správné skladovat je ve svislé poloze (a jednou za měsíc pootočit)
- existuje řada firem, které za přijatelnou cenu uskladňují ve vhodných podmínkách nepoužívané pneumatiky
Průměrná teplota v podmínkách středoevropské zimy je +3°C. Na rozdíl od severských států se v tuzemsku motorista v zimním období potká nejčastěji s vozovkou mokrou (45 %), ve čtyřiceti případech ze sta je to cesta úplně suchá a jen v 15 % narazí na zasněženou nebo zledovatělou silnici. Výhodu zimní pneumatiky však řidič pozná jak bylo řečeno výše už při poklesu teplot. Podle Autoklubu ČR je brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu u zimních pneumatik asi 35 metrů, zatímco u letních pneumatik je o 8 m delší. Na ledu je rozdíl ještě vyšší -  z rychlosti 30 km/h zabrzdí motorista se zimním obutí na 57 metrech, zatímco s letními gumami na dráze dlouhé 68 m.

Pohled do zahraničí (zimní obutí není u nás ani v okolních zemích povinné, předepsána je pouze hloubka dezénu):

Švýcarsko hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

Německo hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

jízdní kola s pomocným motorem

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h s elektrickým pohonem nebo se spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s elektrickým pohonem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW nebo se spalovacím motorem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW a o objemu válců vyšším než 50 cm3, ale nepřekračujícím 125 cm3

min. 1,0

Rakousko hloubka v mm
motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h (s výjimkou dvoukolových nebo tříkolových vozidel, jejichž maximální konstrukční rychlost nepřevyšuje 45 km/h, nebo jsou poháněna spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3)

min. 1,6

přípojná vozidla, která smějí překročit rychlost 25 km/h

min. 1,6

motorová vozidla a přípojná vozidla o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg

min. 2,0

dvoukolová nebo tříkolová vozidla uvedená v závorce pod písm. a)

min. 1,0

zimní pneumatiky diagonální

min. 5,0

zimní pneumatiky radiální

min. 4,0

 

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...