Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč obout zimní pneumatiky?

  16:58aktualizováno  16:58
Zima pro auta nezačíná až s příchodem mrazů a sněhu. Čas pro výměnu pneumatik přichází v našich zeměpisných šířkách od poloviny října. Dobrou signalizací pro motoristu může být i trvalejší pokles denních teplot pod 7°C. Rozdíl mezi zimní a letní gumou totiž není jen v hloubce dezénu, ale především ve složení směsi běhounu.

Běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Proto když klesnou teploty a letní pneumatika ztvrdne, ztratí jakoukoliv schopnost přilnavosti k povrchu. Zimní obutí je svým složením na mrazivé podmínky připraveno, a to nemusí jít ani o jízdu ve vysokých závějích.

Tak například při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách a na suché vozovce delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů (což odpovídá šířce čtyř přechodů pro chodce).

Odborníci odhadují, že na letních pneumatikách stále absolvuje zimu v Česku přes 1/3 motoristů, zatímco v západní Evropě se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Řidiči přitom už tradičně nechávají přezutí auta na poslední chvíli a nevyhnou se tak v listopadu či v prosinci dlouhým čekáním v pneuservisech.

Zajímavá čísla...
...
v zimě je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
...zimní gumy mají na sněhu v průměru až o 80 % lepší záběrové schopnosti než letní obutí
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54 % kratší brzdnou dráhu než letní pneu
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75 % lepší zrychlení než gumy
Ideálním ale drahým řešením je měnit obutí vozu kompletně, tedy všechny čtyři pneumatiky. Někdy motoristé ponechávají všechny pneumatiky (zimní a letní) trvale namontovány na discích, tzn. že pneumatiky se „nepřezouvají“, ale mění se celá kola. Pokud je třeba z finančních důvodů improvizovat - a pokud není vozidlo v zimě používáno příliš často, je možné zvolit i kompromis a namontovat zimní pneumatiky jen na přední nápravu. To je nepochybné u automobilů s pohonem přední nápravy, ale platí to i u vozů s poháněnou zadní nápravou (vozidlo lze déle ovládat i v kritické situaci).

Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.

Uskladnění pneumatik:
- jde-li o letní pneumatiky na ráfku, je nejlépe zavěsit nebo je tzv. stohovat (naležato)
- jde-li o nenamontované pláště, je správné skladovat je ve svislé poloze (a jednou za měsíc pootočit)
- existuje řada firem, které za přijatelnou cenu uskladňují ve vhodných podmínkách nepoužívané pneumatiky
Průměrná teplota v podmínkách středoevropské zimy je +3°C. Na rozdíl od severských států se v tuzemsku motorista v zimním období potká nejčastěji s vozovkou mokrou (45 %), ve čtyřiceti případech ze sta je to cesta úplně suchá a jen v 15 % narazí na zasněženou nebo zledovatělou silnici. Výhodu zimní pneumatiky však řidič pozná jak bylo řečeno výše už při poklesu teplot. Podle Autoklubu ČR je brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu u zimních pneumatik asi 35 metrů, zatímco u letních pneumatik je o 8 m delší. Na ledu je rozdíl ještě vyšší -  z rychlosti 30 km/h zabrzdí motorista se zimním obutí na 57 metrech, zatímco s letními gumami na dráze dlouhé 68 m.

Pohled do zahraničí (zimní obutí není u nás ani v okolních zemích povinné, předepsána je pouze hloubka dezénu):

Švýcarsko hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

Německo hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

jízdní kola s pomocným motorem

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h s elektrickým pohonem nebo se spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s elektrickým pohonem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW nebo se spalovacím motorem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW a o objemu válců vyšším než 50 cm3, ale nepřekračujícím 125 cm3

min. 1,0

Rakousko hloubka v mm
motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h (s výjimkou dvoukolových nebo tříkolových vozidel, jejichž maximální konstrukční rychlost nepřevyšuje 45 km/h, nebo jsou poháněna spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3)

min. 1,6

přípojná vozidla, která smějí překročit rychlost 25 km/h

min. 1,6

motorová vozidla a přípojná vozidla o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg

min. 2,0

dvoukolová nebo tříkolová vozidla uvedená v závorce pod písm. a)

min. 1,0

zimní pneumatiky diagonální

min. 5,0

zimní pneumatiky radiální

min. 4,0

 

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Najdete na iDNES.cz