Proč obout zimní pneumatiky?

  • 176
Zima pro auta nezačíná až s příchodem mrazů a sněhu. Čas pro výměnu pneumatik přichází v našich zeměpisných šířkách od poloviny října. Dobrou signalizací pro motoristu může být i trvalejší pokles denních teplot pod 7°C. Rozdíl mezi zimní a letní gumou totiž není jen v hloubce dezénu, ale především ve složení směsi běhounu.

Běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Proto když klesnou teploty a letní pneumatika ztvrdne, ztratí jakoukoliv schopnost přilnavosti k povrchu. Zimní obutí je svým složením na mrazivé podmínky připraveno, a to nemusí jít ani o jízdu ve vysokých závějích.

Tak například při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách a na suché vozovce delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů (což odpovídá šířce čtyř přechodů pro chodce).

Odborníci odhadují, že na letních pneumatikách stále absolvuje zimu v Česku přes 1/3 motoristů, zatímco v západní Evropě se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Řidiči přitom už tradičně nechávají přezutí auta na poslední chvíli a nevyhnou se tak v listopadu či v prosinci dlouhým čekáním v pneuservisech.

Zajímavá čísla...
...
v zimě je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
...zimní gumy mají na sněhu v průměru až o 80 % lepší záběrové schopnosti než letní obutí
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54 % kratší brzdnou dráhu než letní pneu
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75 % lepší zrychlení než gumy
Ideálním ale drahým řešením je měnit obutí vozu kompletně, tedy všechny čtyři pneumatiky. Někdy motoristé ponechávají všechny pneumatiky (zimní a letní) trvale namontovány na discích, tzn. že pneumatiky se „nepřezouvají“, ale mění se celá kola. Pokud je třeba z finančních důvodů improvizovat - a pokud není vozidlo v zimě používáno příliš často, je možné zvolit i kompromis a namontovat zimní pneumatiky jen na přední nápravu. To je nepochybné u automobilů s pohonem přední nápravy, ale platí to i u vozů s poháněnou zadní nápravou (vozidlo lze déle ovládat i v kritické situaci).

Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.

Uskladnění pneumatik:
- jde-li o letní pneumatiky na ráfku, je nejlépe zavěsit nebo je tzv. stohovat (naležato)
- jde-li o nenamontované pláště, je správné skladovat je ve svislé poloze (a jednou za měsíc pootočit)
- existuje řada firem, které za přijatelnou cenu uskladňují ve vhodných podmínkách nepoužívané pneumatiky
Průměrná teplota v podmínkách středoevropské zimy je +3°C. Na rozdíl od severských států se v tuzemsku motorista v zimním období potká nejčastěji s vozovkou mokrou (45 %), ve čtyřiceti případech ze sta je to cesta úplně suchá a jen v 15 % narazí na zasněženou nebo zledovatělou silnici. Výhodu zimní pneumatiky však řidič pozná jak bylo řečeno výše už při poklesu teplot. Podle Autoklubu ČR je brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu u zimních pneumatik asi 35 metrů, zatímco u letních pneumatik je o 8 m delší. Na ledu je rozdíl ještě vyšší -  z rychlosti 30 km/h zabrzdí motorista se zimním obutí na 57 metrech, zatímco s letními gumami na dráze dlouhé 68 m.

Pohled do zahraničí (zimní obutí není u nás ani v okolních zemích povinné, předepsána je pouze hloubka dezénu):

Švýcarsko hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

Německo hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

jízdní kola s pomocným motorem

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h s elektrickým pohonem nebo se spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s elektrickým pohonem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW nebo se spalovacím motorem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW a o objemu válců vyšším než 50 cm3, ale nepřekračujícím 125 cm3

min. 1,0

Rakousko hloubka v mm
motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h (s výjimkou dvoukolových nebo tříkolových vozidel, jejichž maximální konstrukční rychlost nepřevyšuje 45 km/h, nebo jsou poháněna spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3)

min. 1,6

přípojná vozidla, která smějí překročit rychlost 25 km/h

min. 1,6

motorová vozidla a přípojná vozidla o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg

min. 2,0

dvoukolová nebo tříkolová vozidla uvedená v závorce pod písm. a)

min. 1,0

zimní pneumatiky diagonální

min. 5,0

zimní pneumatiky radiální

min. 4,0