Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč to dělat jednoduše: audi pojedou na nejsložitější palivo na světě

aktualizováno  16:43
Automobilka Audi představila svůj plán CO2 neutrální mobility. K ní mají kromě elektromobilů a hybridních aut přispět od roku 2013 i modely s motory TCNG. Kromě stlačeného zemního plynu budou jezdit i na syntetický metan.

Audi s motorem TCNG s možností provozu na e-gas | foto: Audi

Syntetický metan bude bez problémů za CNG zaměnitelný – zemní plyn obvykle obsahuje přes 90 procent metanu. Audi sama bude syntetický metan složitým procesem vyrábět. Výsledné palivo bude nazývat e-gas.

Zatímco jiní ekologickou energii nakupují od třetích stran, Audi chce být v tomto ohledu částečně soběstačné.

"Německo hledá cestu, jak ekologicky vyrábět elektřinu, až dojdou fosilní paliva, což není až tak daleká budoucnost," říká o projektu Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi. "Zároveň se hledá náhrada za ropu, coby výchozího článku současných paliv pro auta,"

Automobilka Audi například staví větrné elektrárny v otevřených vodách Severního moře. A právě větrné elektrárny budou hrát důležitou roli i ve výrobě syntetického metanu. Část energie sice bude Audi dodávat do elektrické sítě a tím "vykoupí" spotřebu svých elektromobilů. Zbytek energie ale využije k výrobě vodíku elektrolýzou. A právě z vodíku se nakonec bude vyrábět syntetický metan, neboli e-gas.

Továrna na e-gas bude stát ve městě Werlte a k výrobě metanu bude kromě vodíku využívat i CO2 z přilehlého závodu na výrobu bioplynu. Ročně bude vyrobeno asi 1 000 tun e-gasu. Na jeho výrobu se spotřebuje 2 800 tun CO2.

E-gas tak bude hodně složitým palivem – k jeho výrobě je potřeba vyrobit z větrné energie uprostřed moře elektřinu, která bude použita na výrobu vodíku. Vodík pak společně s CO2 bude tvořit syntetický metan e-gas.

"Německo zvyšuje výrobu elektřiny z větrných parků v moři a ze solárních elektráren, která ovšem až doposud nešlo skladovat s výjimkou zanedbatelného množství ve vodních přečerpávacích elektrárnách," vysvětluje Jan Klíma. "Projekt Audi e-gas tuto nemožnost skladování elektřiny řeší tím, že ji přemění na plyn a ten uskladní v existující dostatečně kapacitní infrastruktuře na zemní plyn. Zároveň se při výrobě syntetického metanu likviduje velké množství odpadního CO2," dodává.

Automobilka si složitost procesu, ve kterém se navíc ještě musí počítat s přepravou, uvědomuje. Samotný e-gas tak bere jako jakousi přestupní stanicí k vodíkové infrastruktuře. S vodíkem podle všeho automobilka do budoucna počítá, momentálně ho ale nepovažuje za použitelný. Problémem bude především chabá infrastruktura a vysoké náklady na masovou výrobu vodíku. Až se podaří tyto potíže vyřešit, e-gas se pravděpodobně stane minulostí.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.