Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč zimní pneumatiky

  10:45aktualizováno  10:45
Mnozí lidé se sice domnívají, že zima začíná až když začne mrznout a sněžit, ale pro automobilové pneumatiky začíná již v době, kdy teplota klesne pod +7°C. Jedním z neviditelných, ale velmi důležitých rozdílů mezi zimními a letními pneumatikami je totiž složení běhounové směsi.

Běhounová směs letních pneumatik je svým složením a konstrukcí „tvrdší“, zatímco směs u zimních pneumatik je „měkčí“, což se významnou měrou promítá do jízdních vlastností jednotlivých druhů, ale také typů pneumatik. U letních pneumatik dochází při nižších a nízkých teplotách k ještě většímu „ztvrdnutí“ směsi, a tím i ke znatelnému zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Naopak u zimních pneumatik dochází při vyšších teplotách v letě zákonitě k ještě většímu „měknutí“, což se projevuje nejen horšími jízdními vlastnostmi, ale také vyšším opotřebováváním dezénu.

Pro dosažení, v zimním období zvlášť potřebných, co nejlepších jízdních vlastností a co nejlepší ovladatelnosti vozidla, je nezbytné mít na vozidle kvalitní zimní obutí. Zimní pneumatiky nabízejí lepší flexibilitu a přilnavost i v podmínkách, kdy se začne ochlazovat k teplotám okolo +7°C. Navíc dezén zimních pneumatik nabízí zlepšené vedení a držení vozidla na mokré vozovce, stejně tak jak lepší záběrové a brzdicí vlastnosti na sněhu a ledu. Zimní pneumatiky umožňují optimální využití výkonu a možností vozidla i za výrazně zhoršených klimatických podmínek a všude tam, kde je jízda na letních pláštích už nebezpečná.

Zimní pneumatiky u vozidel, se kterými se v zimě jezdí, jsou nezbytností a důležitým faktorem bezpečnosti i v podmínkách středoevropské zimy, kdy průměrná teplota dosahuje +3°C. Rozdílem proti tvrdým severským podmínkám je i jiný povrch vozovek se kterým se motorista setká - zhruba ve 40% tohoto období jsou silnice suché, ve 45% mokré a v 15% je na nich sníh nebo led.
Zimní pneumatiky jsou v zimním období jednoznačně výhodnější, protože mají při nižších teplotách lepší přilnavost k vozovce (adhezi). Z toho důvodu jsou lepší při nízkých teplotách i na suchých a mokrých vozovkách.

- V zimních podmínkách je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
- Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v rozbředlém sněhu, na sněhu i na náledí.
- Mají na sněhu v průměru až o 80% lepší záběrové schopnosti než letní pneumatiky.

- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54% kratší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.
- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75% lepší zrychlení než letní pneumatiky.
- Při brzdění na zledovatělém povrchu z rychlosti 30 km/h zastaví vůz vybavený zimními pneumatikami po 57 metrech. Na letních pneumatikách ujede stejné vozidlo ještě o dalších 11 metrů dál než zastaví. Při vyšších rychlostech je rozdíl podstatně větší.
- Také na suché vozovce je už při teplotě 0°C brzdná dráha vozidla vybaveného zimními pneumatikami o 3 metry kratší (což je šířka jednoho přechodu pro chodce) při rychlosti 60 km/h.
- S klesající teplotou se tento poměr ještě zvyšuje a při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách (na suché vozovce) delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů.

Proto také v celé Evropě roste používání zimních pneumatik a v současné době je používá více než 50% automobilů.
Prodej zimních pneumatik v posledních pěti letech u nás představuje nárůst o 72,5%.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.