Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč zimní pneumatiky

  10:45aktualizováno  10:45
Mnozí lidé se sice domnívají, že zima začíná až když začne mrznout a sněžit, ale pro automobilové pneumatiky začíná již v době, kdy teplota klesne pod +7°C. Jedním z neviditelných, ale velmi důležitých rozdílů mezi zimními a letními pneumatikami je totiž složení běhounové směsi.

Běhounová směs letních pneumatik je svým složením a konstrukcí „tvrdší“, zatímco směs u zimních pneumatik je „měkčí“, což se významnou měrou promítá do jízdních vlastností jednotlivých druhů, ale také typů pneumatik. U letních pneumatik dochází při nižších a nízkých teplotách k ještě většímu „ztvrdnutí“ směsi, a tím i ke znatelnému zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Naopak u zimních pneumatik dochází při vyšších teplotách v letě zákonitě k ještě většímu „měknutí“, což se projevuje nejen horšími jízdními vlastnostmi, ale také vyšším opotřebováváním dezénu.

Pro dosažení, v zimním období zvlášť potřebných, co nejlepších jízdních vlastností a co nejlepší ovladatelnosti vozidla, je nezbytné mít na vozidle kvalitní zimní obutí. Zimní pneumatiky nabízejí lepší flexibilitu a přilnavost i v podmínkách, kdy se začne ochlazovat k teplotám okolo +7°C. Navíc dezén zimních pneumatik nabízí zlepšené vedení a držení vozidla na mokré vozovce, stejně tak jak lepší záběrové a brzdicí vlastnosti na sněhu a ledu. Zimní pneumatiky umožňují optimální využití výkonu a možností vozidla i za výrazně zhoršených klimatických podmínek a všude tam, kde je jízda na letních pláštích už nebezpečná.

Zimní pneumatiky u vozidel, se kterými se v zimě jezdí, jsou nezbytností a důležitým faktorem bezpečnosti i v podmínkách středoevropské zimy, kdy průměrná teplota dosahuje +3°C. Rozdílem proti tvrdým severským podmínkám je i jiný povrch vozovek se kterým se motorista setká - zhruba ve 40% tohoto období jsou silnice suché, ve 45% mokré a v 15% je na nich sníh nebo led.
Zimní pneumatiky jsou v zimním období jednoznačně výhodnější, protože mají při nižších teplotách lepší přilnavost k vozovce (adhezi). Z toho důvodu jsou lepší při nízkých teplotách i na suchých a mokrých vozovkách.

- V zimních podmínkách je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
- Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v rozbředlém sněhu, na sněhu i na náledí.
- Mají na sněhu v průměru až o 80% lepší záběrové schopnosti než letní pneumatiky.

- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54% kratší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.
- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75% lepší zrychlení než letní pneumatiky.
- Při brzdění na zledovatělém povrchu z rychlosti 30 km/h zastaví vůz vybavený zimními pneumatikami po 57 metrech. Na letních pneumatikách ujede stejné vozidlo ještě o dalších 11 metrů dál než zastaví. Při vyšších rychlostech je rozdíl podstatně větší.
- Také na suché vozovce je už při teplotě 0°C brzdná dráha vozidla vybaveného zimními pneumatikami o 3 metry kratší (což je šířka jednoho přechodu pro chodce) při rychlosti 60 km/h.
- S klesající teplotou se tento poměr ještě zvyšuje a při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách (na suché vozovce) delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů.

Proto také v celé Evropě roste používání zimních pneumatik a v současné době je používá více než 50% automobilů.
Prodej zimních pneumatik v posledních pěti letech u nás představuje nárůst o 72,5%.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Škoda Octavia 1.9 TDI 2010 ·...
Škoda Octavia 1.9 TDI 2010 ·...

r.v. 2010, naj. 169 509 km, diesel
158 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz