Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč zimní pneumatiky

  10:45aktualizováno  10:45
Mnozí lidé se sice domnívají, že zima začíná až když začne mrznout a sněžit, ale pro automobilové pneumatiky začíná již v době, kdy teplota klesne pod +7°C. Jedním z neviditelných, ale velmi důležitých rozdílů mezi zimními a letními pneumatikami je totiž složení běhounové směsi.

Běhounová směs letních pneumatik je svým složením a konstrukcí „tvrdší“, zatímco směs u zimních pneumatik je „měkčí“, což se významnou měrou promítá do jízdních vlastností jednotlivých druhů, ale také typů pneumatik. U letních pneumatik dochází při nižších a nízkých teplotách k ještě většímu „ztvrdnutí“ směsi, a tím i ke znatelnému zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Naopak u zimních pneumatik dochází při vyšších teplotách v letě zákonitě k ještě většímu „měknutí“, což se projevuje nejen horšími jízdními vlastnostmi, ale také vyšším opotřebováváním dezénu.

Pro dosažení, v zimním období zvlášť potřebných, co nejlepších jízdních vlastností a co nejlepší ovladatelnosti vozidla, je nezbytné mít na vozidle kvalitní zimní obutí. Zimní pneumatiky nabízejí lepší flexibilitu a přilnavost i v podmínkách, kdy se začne ochlazovat k teplotám okolo +7°C. Navíc dezén zimních pneumatik nabízí zlepšené vedení a držení vozidla na mokré vozovce, stejně tak jak lepší záběrové a brzdicí vlastnosti na sněhu a ledu. Zimní pneumatiky umožňují optimální využití výkonu a možností vozidla i za výrazně zhoršených klimatických podmínek a všude tam, kde je jízda na letních pláštích už nebezpečná.

Zimní pneumatiky u vozidel, se kterými se v zimě jezdí, jsou nezbytností a důležitým faktorem bezpečnosti i v podmínkách středoevropské zimy, kdy průměrná teplota dosahuje +3°C. Rozdílem proti tvrdým severským podmínkám je i jiný povrch vozovek se kterým se motorista setká - zhruba ve 40% tohoto období jsou silnice suché, ve 45% mokré a v 15% je na nich sníh nebo led.
Zimní pneumatiky jsou v zimním období jednoznačně výhodnější, protože mají při nižších teplotách lepší přilnavost k vozovce (adhezi). Z toho důvodu jsou lepší při nízkých teplotách i na suchých a mokrých vozovkách.

- V zimních podmínkách je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
- Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v rozbředlém sněhu, na sněhu i na náledí.
- Mají na sněhu v průměru až o 80% lepší záběrové schopnosti než letní pneumatiky.

- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54% kratší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.
- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75% lepší zrychlení než letní pneumatiky.
- Při brzdění na zledovatělém povrchu z rychlosti 30 km/h zastaví vůz vybavený zimními pneumatikami po 57 metrech. Na letních pneumatikách ujede stejné vozidlo ještě o dalších 11 metrů dál než zastaví. Při vyšších rychlostech je rozdíl podstatně větší.
- Také na suché vozovce je už při teplotě 0°C brzdná dráha vozidla vybaveného zimními pneumatikami o 3 metry kratší (což je šířka jednoho přechodu pro chodce) při rychlosti 60 km/h.
- S klesající teplotou se tento poměr ještě zvyšuje a při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách (na suché vozovce) delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů.

Proto také v celé Evropě roste používání zimních pneumatik a v současné době je používá více než 50% automobilů.
Prodej zimních pneumatik v posledních pěti letech u nás představuje nárůst o 72,5%.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz