Proč zimní pneumatiky

Mnozí lidé se sice domnívají, že zima začíná až když začne mrznout a sněžit, ale pro automobilové pneumatiky začíná již v době, kdy teplota klesne pod +7°C. Jedním z neviditelných, ale velmi důležitých rozdílů mezi zimními a letními pneumatikami je totiž složení běhounové směsi.

Běhounová směs letních pneumatik je svým složením a konstrukcí „tvrdší“, zatímco směs u zimních pneumatik je „měkčí“, což se významnou měrou promítá do jízdních vlastností jednotlivých druhů, ale také typů pneumatik. U letních pneumatik dochází při nižších a nízkých teplotách k ještě většímu „ztvrdnutí“ směsi, a tím i ke znatelnému zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Naopak u zimních pneumatik dochází při vyšších teplotách v letě zákonitě k ještě většímu „měknutí“, což se projevuje nejen horšími jízdními vlastnostmi, ale také vyšším opotřebováváním dezénu.

Pro dosažení, v zimním období zvlášť potřebných, co nejlepších jízdních vlastností a co nejlepší ovladatelnosti vozidla, je nezbytné mít na vozidle kvalitní zimní obutí. Zimní pneumatiky nabízejí lepší flexibilitu a přilnavost i v podmínkách, kdy se začne ochlazovat k teplotám okolo +7°C. Navíc dezén zimních pneumatik nabízí zlepšené vedení a držení vozidla na mokré vozovce, stejně tak jak lepší záběrové a brzdicí vlastnosti na sněhu a ledu. Zimní pneumatiky umožňují optimální využití výkonu a možností vozidla i za výrazně zhoršených klimatických podmínek a všude tam, kde je jízda na letních pláštích už nebezpečná.

Zimní pneumatiky u vozidel, se kterými se v zimě jezdí, jsou nezbytností a důležitým faktorem bezpečnosti i v podmínkách středoevropské zimy, kdy průměrná teplota dosahuje +3°C. Rozdílem proti tvrdým severským podmínkám je i jiný povrch vozovek se kterým se motorista setká - zhruba ve 40% tohoto období jsou silnice suché, ve 45% mokré a v 15% je na nich sníh nebo led.
Zimní pneumatiky jsou v zimním období jednoznačně výhodnější, protože mají při nižších teplotách lepší přilnavost k vozovce (adhezi). Z toho důvodu jsou lepší při nízkých teplotách i na suchých a mokrých vozovkách.

- V zimních podmínkách je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
- Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v rozbředlém sněhu, na sněhu i na náledí.
- Mají na sněhu v průměru až o 80% lepší záběrové schopnosti než letní pneumatiky.

- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54% kratší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.
- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75% lepší zrychlení než letní pneumatiky.
- Při brzdění na zledovatělém povrchu z rychlosti 30 km/h zastaví vůz vybavený zimními pneumatikami po 57 metrech. Na letních pneumatikách ujede stejné vozidlo ještě o dalších 11 metrů dál než zastaví. Při vyšších rychlostech je rozdíl podstatně větší.
- Také na suché vozovce je už při teplotě 0°C brzdná dráha vozidla vybaveného zimními pneumatikami o 3 metry kratší (což je šířka jednoho přechodu pro chodce) při rychlosti 60 km/h.
- S klesající teplotou se tento poměr ještě zvyšuje a při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách (na suché vozovce) delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů.

Proto také v celé Evropě roste používání zimních pneumatik a v současné době je používá více než 50% automobilů.
Prodej zimních pneumatik v posledních pěti letech u nás představuje nárůst o 72,5%.