Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodá Fiat automobilku?

  12:33aktualizováno  12:33
Turín - První továrna Fiatu, která nyní slouží jako muzeum, je důkazem úspěchů italské automobilky. Tento týden se však stala tichým svědkem vážné krize, kterou Fiat Auto prochází. Sešla se tam totiž valná hromada společnosti IFI, přes niž rodina Agnelliů vlastní významnou část Fiatu. Účastníci procházeli kolem Fiatu Balilla z roku 1932, který byl prvním trhákem v historii automobilky.

Míjeli expozici populárních Fiatů 500, které se staly symbolem italského poválečného boomu. Jenže tyto úspěšné modely patří do historie. Obrázek Fiatu se od těch dob výrazně změnil. Obrovské ztráty automobilové divize jsou vážným problémem pro celý koncern. Rodina Agnelliů, která kdysi zakládala Fiat, musí učinit dramatické rozhodnutí. Samo pomyšlení na ně rve srdce mnohým jejím členům, ale i většině Italů. Mají prodat automobilku, která má za sebou historii dlouhou 103 let? U odborářů i ministrů italské vlády je tato otázka tabu. Pro stále větší počet Agnelliů už ne.

"Všichni chceme, aby automobilka Fiat byla zdravá. Doufám, že se to podaří v rámci koncernu Fiat. Ale nepovede-li se to, je naší první povinností dát zaměstnancům možnost pracovat v nejlepších podmínkách," řekl viceprezident firmy IFI Umberto Agnelli. Pečlivě přitom volil slova, aby nerozpoutal politickou bouři. Jeho prohlášení může mít obrovské důsledky. Agnelliové totiž nekontrolují jen největší průmyslovou skupinu v Itálii, ale také nejpopulárnější fotbalový klub Juventus, dva z největších deníků a závodní tým Ferrari.

A aby toho nebylo málo, mají také velké podíly v nejvlivnějších italských bankách. Mezinárodní styky Giovanni Agnelliho, jenž je považován za "patriarchu rodiny", z něj udělaly oporu italské politické moci. "Když Michail Gorbačov přijel do Itálie, jako prvního chtěl navštívit Agnelliho. Teprve pak jel do Říma," zdůraznil jeden z akcionářů. Tento rok však Giovanni Agnelli na valné hromadě Fiatu ani IFI nebyl. Je na léčení v USA. Místo něj hovořil mladší bratr Umberto, který Giovanniho po léta nechal dozírat nad Fiatem a sám vedl IFI a Ifil. (To je další firma kontrolovaná Agnelliovými, která investuje dividendy plynoucí z koncernu Fiatu do mnoha firem z oblasti potravinářství, turistiky či médií.

Diverzifikace rodinného jmění se v poslední době již mnohokrát vyplatila. Automobilka Fiat totiž v posledních šesti letech pětkrát selhala při vytváření zisku. V každém z posledních dvou čtvrtletí měla provozní ztrátu přesahující 400 milionů eur. V tomto kvartále čeká, že výsledek bude o něco lepší. V době, kdy Agnelli mluvil k akcionářům, manažeři Fiatu Auto a bankéři ze čtyř největších bank zrovna jednali o restrukturalizaci a finanční podpoře pro Fiat. Zatímco se Fiat Auto zmítá ve finančních potížích, společnosti IFI a Ifil prosperují. Vedeny Umbertem Agnellim a šéfkou obou firem Gabrielou Galateri di Genola, investují například do francouzské skupiny hotelů Accor, potravinářské firmy Danone, vinařské Chateau Margaux či papíren Worms.

Na rozdíl od loňských ztrát skupiny Fiat vytvořily IFI a Ifil zisk €164 milionů eur. Výsledkem je víra mnoha Agnelliů, že jejich rodinným klenotem už není ani tak Fiat, ale právě firma IFI. Giovanni Agnelli sice opakovaně konstatoval, že nikdy nebude souhlasit s prodejem automobilky Fiat, ale před dvěma lety prodal 20 procent automobilky americkému koncernu General Motors a možnost odprodat další balík nechal otevřenou. A Umberto nikdy nedělal tajemství z toho, že prodej automobilky Auto by mohl být moudrým, byť bolestným tahem.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Najdete na iDNES.cz