Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodá Fiat automobilku?

  12:33aktualizováno  12:33
Turín - První továrna Fiatu, která nyní slouží jako muzeum, je důkazem úspěchů italské automobilky. Tento týden se však stala tichým svědkem vážné krize, kterou Fiat Auto prochází. Sešla se tam totiž valná hromada společnosti IFI, přes niž rodina Agnelliů vlastní významnou část Fiatu. Účastníci procházeli kolem Fiatu Balilla z roku 1932, který byl prvním trhákem v historii automobilky.

Míjeli expozici populárních Fiatů 500, které se staly symbolem italského poválečného boomu. Jenže tyto úspěšné modely patří do historie. Obrázek Fiatu se od těch dob výrazně změnil. Obrovské ztráty automobilové divize jsou vážným problémem pro celý koncern. Rodina Agnelliů, která kdysi zakládala Fiat, musí učinit dramatické rozhodnutí. Samo pomyšlení na ně rve srdce mnohým jejím členům, ale i většině Italů. Mají prodat automobilku, která má za sebou historii dlouhou 103 let? U odborářů i ministrů italské vlády je tato otázka tabu. Pro stále větší počet Agnelliů už ne.

"Všichni chceme, aby automobilka Fiat byla zdravá. Doufám, že se to podaří v rámci koncernu Fiat. Ale nepovede-li se to, je naší první povinností dát zaměstnancům možnost pracovat v nejlepších podmínkách," řekl viceprezident firmy IFI Umberto Agnelli. Pečlivě přitom volil slova, aby nerozpoutal politickou bouři. Jeho prohlášení může mít obrovské důsledky. Agnelliové totiž nekontrolují jen největší průmyslovou skupinu v Itálii, ale také nejpopulárnější fotbalový klub Juventus, dva z největších deníků a závodní tým Ferrari.

A aby toho nebylo málo, mají také velké podíly v nejvlivnějších italských bankách. Mezinárodní styky Giovanni Agnelliho, jenž je považován za "patriarchu rodiny", z něj udělaly oporu italské politické moci. "Když Michail Gorbačov přijel do Itálie, jako prvního chtěl navštívit Agnelliho. Teprve pak jel do Říma," zdůraznil jeden z akcionářů. Tento rok však Giovanni Agnelli na valné hromadě Fiatu ani IFI nebyl. Je na léčení v USA. Místo něj hovořil mladší bratr Umberto, který Giovanniho po léta nechal dozírat nad Fiatem a sám vedl IFI a Ifil. (To je další firma kontrolovaná Agnelliovými, která investuje dividendy plynoucí z koncernu Fiatu do mnoha firem z oblasti potravinářství, turistiky či médií.

Diverzifikace rodinného jmění se v poslední době již mnohokrát vyplatila. Automobilka Fiat totiž v posledních šesti letech pětkrát selhala při vytváření zisku. V každém z posledních dvou čtvrtletí měla provozní ztrátu přesahující 400 milionů eur. V tomto kvartále čeká, že výsledek bude o něco lepší. V době, kdy Agnelli mluvil k akcionářům, manažeři Fiatu Auto a bankéři ze čtyř největších bank zrovna jednali o restrukturalizaci a finanční podpoře pro Fiat. Zatímco se Fiat Auto zmítá ve finančních potížích, společnosti IFI a Ifil prosperují. Vedeny Umbertem Agnellim a šéfkou obou firem Gabrielou Galateri di Genola, investují například do francouzské skupiny hotelů Accor, potravinářské firmy Danone, vinařské Chateau Margaux či papíren Worms.

Na rozdíl od loňských ztrát skupiny Fiat vytvořily IFI a Ifil zisk €164 milionů eur. Výsledkem je víra mnoha Agnelliů, že jejich rodinným klenotem už není ani tak Fiat, ale právě firma IFI. Giovanni Agnelli sice opakovaně konstatoval, že nikdy nebude souhlasit s prodejem automobilky Fiat, ale před dvěma lety prodal 20 procent automobilky americkému koncernu General Motors a možnost odprodat další balík nechal otevřenou. A Umberto nikdy nedělal tajemství z toho, že prodej automobilky Auto by mohl být moudrým, byť bolestným tahem.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.