"V zahraničí je tomu naopak. Trh je přesycen, a proto se dají koupit zajímavé kousky," tvrdí Karel Dušek z Kladna, novopečený majitel roadsteru MG.
V poslední době je těch, co si mohou nákup veterána v zahraničí dovolit, stále více. Stává se, že auta, která před několika desítkami let republiku opustila, se nyní vracejí. Vozí se auta hlavně z Ameriky a Velké Británie, ale i z Německa, kde je trh doslova přesycen. Vždyť třeba Jaguar nebo MG je ve Velké Británii stejně běžným vozem jako u nás třeba Tatra 603 nebo Volha. Tomu odpovídají i relativně nízké pořizovací ceny, do ruky navíc hraje fakt, že se při dovozu veteránů ze zahraničí nemusí platit vysoké daně. V tuzemsku se potom každý automobil starší dvaceti let dá přihlásit jako veterán, jedinou podmínkou je řádný technický stav.
"Dřív se z Čech do zahraničí prodávalo skoro všechno, zmizely Mercedesy, BMW, Rolls-Royce a další," tvrdí Václav Kafka. "Trh v Evropě je ale nasycen, auto v dezolátním stavu nikdo nekoupí a zrenovovaný automobil stojí v Česku zhruba stejně jako v Německu. Navíc skoro každý sběratel je patriot, a tak zatímco Čech touží po staré pragovce nebo tatřičce, pro Němce má větší cenu BMW či Mercedes."
Při prodeji veteránu do zahraničí je pro posuzující komisi směrodatné, kolik exemplářů a v jakém stavu v republice ještě zůstane. "Je jasné, že poslední dva vozy navíc v perfektním stavu povolení k vývozu nedostanou," myslí si Václav Kafka. "Jenže než nechat třeba čtyřicet let starého spartaka v garáži na pospas rzi a myším, je lepší jej prodat do zahraničí, kde se mu dostane důkladné péče. Ty opravdové unikáty by však měly tvořit součásti národních sbírek a měly by být veřejnosti volně přístupné."
Při prodeji veteránu staršího čtyřiceti let za hranice republilky má poslední slovo Národní tecznické muzeum. |