Prodat nebo koupit veterána v zahraničí není problém

  17:21
- Přestože pravověrný sběratel historických vozidel a motocyklů by svůj klenot do zahraničí nikdy neprodal, jsou tací, kteří o tom vážně uvažují. Stále více lidí si však může dovolit naopak veterána v zahraničí koupit a přivézt jej do republiky. "Paradoxně tak nastal stav, kdy se veteráni spíš dovážejí, než vyvážejí," tvrdí předseda Veteran Car Clubu Václav Kafka.
Veteránem je každý automobil a motocykl starší dvaceti let. Povolení k přechodu státních hranic je nutné u veteránů starších čtyřiceti let, a to se týká jak prodeje, tak třeba i cesty na veteránský sraz v zahraničí. "Toto povolení uděluje skupina pracovníků Národního technického muzea, která má při prodeji automobilu a motocyklu právo veta. Bez něj není možné legálně překročit státní hranici," vysvětluje Václav Kafka." S prodejem většinou nebývají problémy. Ty nejvzácnější exempláře totiž z republiky zmizely již v padesátých letech, zbylé unikáty nikdo neprodá.
"V zahraničí je tomu naopak. Trh je přesycen, a proto se dají koupit zajímavé kousky," tvrdí Karel Dušek z Kladna, novopečený majitel roadsteru MG.
V poslední době je těch, co si mohou nákup veterána v zahraničí dovolit, stále více. Stává se, že auta, která před několika desítkami let republiku opustila, se nyní vracejí. Vozí se auta hlavně z Ameriky a Velké Británie, ale i z Německa, kde je trh doslova přesycen. Vždyť třeba Jaguar nebo MG je ve Velké Británii stejně běžným vozem jako u nás třeba Tatra 603 nebo Volha. Tomu odpovídají i relativně nízké pořizovací ceny, do ruky navíc hraje fakt, že se při dovozu veteránů ze zahraničí nemusí platit vysoké daně. V tuzemsku se potom každý automobil starší dvaceti let dá přihlásit jako veterán, jedinou podmínkou je řádný technický stav.
"Dřív se z Čech do zahraničí prodávalo skoro všechno, zmizely Mercedesy, BMW, Rolls-Royce a další," tvrdí Václav Kafka. "Trh v Evropě je ale nasycen, auto v dezolátním stavu nikdo nekoupí a zrenovovaný automobil stojí v Česku zhruba stejně jako v Německu. Navíc skoro každý sběratel je patriot, a tak zatímco Čech touží po staré pragovce nebo tatřičce, pro Němce má větší cenu BMW či Mercedes."
Při prodeji veteránu do zahraničí je pro posuzující komisi směrodatné, kolik exemplářů a v jakém stavu v republice ještě zůstane. "Je jasné, že poslední dva vozy navíc v perfektním stavu povolení k vývozu nedostanou," myslí si Václav Kafka. "Jenže než nechat třeba čtyřicet let starého spartaka v garáži na pospas rzi a myším, je lepší jej prodat do zahraničí, kde se mu dostane důkladné péče. Ty opravdové unikáty by však měly tvořit součásti národních sbírek a měly by být veřejnosti volně přístupné."

Při prodeji veteránu staršího čtyřiceti let za hranice republilky má poslední slovo Národní tecznické muzeum.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...