Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodat nebo koupit veterána v zahraničí není problém

  17:21aktualizováno  17:21
- Přestože pravověrný sběratel historických vozidel a motocyklů by svůj klenot do zahraničí nikdy neprodal, jsou tací, kteří o tom vážně uvažují. Stále více lidí si však může dovolit naopak veterána v zahraničí koupit a přivézt jej do republiky. "Paradoxně tak nastal stav, kdy se veteráni spíš dovážejí, než vyvážejí," tvrdí předseda Veteran Car Clubu Václav Kafka.
Veteránem je každý automobil a motocykl starší dvaceti let. Povolení k přechodu státních hranic je nutné u veteránů starších čtyřiceti let, a to se týká jak prodeje, tak třeba i cesty na veteránský sraz v zahraničí. "Toto povolení uděluje skupina pracovníků Národního technického muzea, která má při prodeji automobilu a motocyklu právo veta. Bez něj není možné legálně překročit státní hranici," vysvětluje Václav Kafka." S prodejem většinou nebývají problémy. Ty nejvzácnější exempláře totiž z republiky zmizely již v padesátých letech, zbylé unikáty nikdo neprodá.
"V zahraničí je tomu naopak. Trh je přesycen, a proto se dají koupit zajímavé kousky," tvrdí Karel Dušek z Kladna, novopečený majitel roadsteru MG.
V poslední době je těch, co si mohou nákup veterána v zahraničí dovolit, stále více. Stává se, že auta, která před několika desítkami let republiku opustila, se nyní vracejí. Vozí se auta hlavně z Ameriky a Velké Británie, ale i z Německa, kde je trh doslova přesycen. Vždyť třeba Jaguar nebo MG je ve Velké Británii stejně běžným vozem jako u nás třeba Tatra 603 nebo Volha. Tomu odpovídají i relativně nízké pořizovací ceny, do ruky navíc hraje fakt, že se při dovozu veteránů ze zahraničí nemusí platit vysoké daně. V tuzemsku se potom každý automobil starší dvaceti let dá přihlásit jako veterán, jedinou podmínkou je řádný technický stav.
"Dřív se z Čech do zahraničí prodávalo skoro všechno, zmizely Mercedesy, BMW, Rolls-Royce a další," tvrdí Václav Kafka. "Trh v Evropě je ale nasycen, auto v dezolátním stavu nikdo nekoupí a zrenovovaný automobil stojí v Česku zhruba stejně jako v Německu. Navíc skoro každý sběratel je patriot, a tak zatímco Čech touží po staré pragovce nebo tatřičce, pro Němce má větší cenu BMW či Mercedes."
Při prodeji veteránu do zahraničí je pro posuzující komisi směrodatné, kolik exemplářů a v jakém stavu v republice ještě zůstane. "Je jasné, že poslední dva vozy navíc v perfektním stavu povolení k vývozu nedostanou," myslí si Václav Kafka. "Jenže než nechat třeba čtyřicet let starého spartaka v garáži na pospas rzi a myším, je lepší jej prodat do zahraničí, kde se mu dostane důkladné péče. Ty opravdové unikáty by však měly tvořit součásti národních sbírek a měly by být veřejnosti volně přístupné."

Při prodeji veteránu staršího čtyřiceti let za hranice republilky má poslední slovo Národní tecznické muzeum.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.