„V roce 2021 je jednoznačně hlavním hybatelem v odvětví komponentová krize jako nechtěný důsledek několika přírodních katastrof, pandemie a podcenění post-pandemického zotavení na celém světě. Konkrétně ovlivňuje schopnost automobilek dodávat včas zejména nedostatek čipů, plastových pěn a granulátů v kombinaci s narušením logistických řetězců. Situaci komplikuje i globální zdražování hliníku a oceli,” uvedl partner PwC Pavel Štefek.
Ještě v pololetí se přitom komponentová krize do počtu registrací takto výrazně nepropisovala. V červnu byly například prodeje o tři procenta vyšší než v roce 2019. Registrace nových aut za září už ale ukazují ve srovnání se stejným měsícem roku 2019 více než desetiprocentní pokles.
„Čísla nových registrací ve 3. čtvrtletí letošního roku potvrzují, že poptávka je v Česku i nadále silná, avšak nedaří se ji vzhledem k nedostatku vozidel uspokojit. Potvrdil se náš předpoklad nižších rizik vyplývajících z lokální pandemické situace a toto vnímání zachováváme i pro čtvrté čtvrtletí roku 2021, neboť prodejci i klienti jsou schopni se přizpůsobit,“ dodal Štefek.
Škoda znovu zastaví výrobuAutomobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. „Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice,“ oznámil ve čtvrtek vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera. Čtěte dále. |
Neuspokojená poptávka po nových vozidlech se následně částečně přelévá do segmentu ojetin, kde lze podle Štefka pozorovat prudce rostoucí ceny a zvýšený dovoz ojetých aut, který byl v létě nejvyšší od roku 2008. „S počtem 18 284 dovezených ojetých aut se jedná o nejsilnější září od roku 2012. Při zachování stejného objemu již příští měsíc dovozy překonají celkový počet importovaných ojetin v roce 2020 a do konce roku možná i celý předcovidový rok 2019, kdy se dovezlo přes 177 000 vozů, což bylo jedenáctileté maximum,“ dodala generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová.
Dalším trendem je relativní nárůst počtu registrovaných elektromobilů. „V letošním roce prodej plug-in hybridů a plně elektrických vozidel vzrostl meziročně při srovnání tří čtvrtletích o téměř 70 % a jejich podíl na celkových prodejích dosahuje přibližně 3 %,“ vysvětluje Daniel Janeček ze strategického poradenství PwC Česká republika.
Podobný trend jako Česko zaznamenává i evropský a globální trh. PwC ve své aktuální globální analýze očekává, že nedostatek čipů letos celosvětově způsobí výpadek v prodejích o 6,3 až 7,1 milionu vozů.
Prodej aut na elektřinu v ČR rosteProdej hybridních aut v Česku se za tři čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšil o 103 procent na 16 850 vozidel. Odbyt elektromobilů stoupl o pět procent na 1825 vozů. Hybridům nahrává nižší cena i menší závislost na dobíjecí infrastruktuře. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Celkově se v Česku prodalo za devět měsíců 161 824 osobních aut, což je o devět procent více než loni. Vozy na elektrický pohon představovaly 11 procent prodejů. Nejrychleji rostla kategorie tzv. plug-in hybridů, u kterých se baterie dobíjí ze zásuvky. Jejich prodej se od ledna do konce září proti stejnému období loni zvýšil o 164 procent, ze 1 175 na 3 097 vozů. Nejprodávanější značkou hybridních aut je Toyota se 4 356 prodanými vozy. Druhý je Ford s prodejem 2 269 hybridů a třetí Škoda prodala 1 639 aut. Nejprodávanějším modelem je Toyota RAV4 před Corollou, třetí je Škoda Octavia. "Prodej aut s hybridním pohonem letos trhá rekordy. Hybridy již tvoří více než desetinu všech osobních vozů prodávaných v ČR. U značky Toyota je podíl hybridů už přes 50 procent, u Lexusu přes 90 procent a očekáváme, že se bude i nadále zvyšovat," řekl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Mezi elektromobily je díky modelu Enyaq nejprodávanější značkou Škoda Auto s 609 prodanými vozy. Následuje Volkswagen s prodejem 213 elektromobilů a třetí je Hyundai se 197 vozy. Za ním je americká Tesla, které prodej meziročně klesl z 328 na 177 vozů. Přes svižný růst podílu prodaných aut na elektrický pohon Česko za vyspělými zeměmi zaostává. V Německu se v září prodalo elektrických vozů meziročně o 58,8 procenta více, jejich zářijový podíl na prodaných osobních autech činil 17,1 procenta. O 13,5 procenta se prodalo více hybridních vozů typu plug-in. Celkový zářijový podíl hybridů včetně typu plug-in činil 30,5 procenta, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 11,3 procenta. |