Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpředu sporťák, zezadu motorka. Portugalci chtějí kočkopsa prodávat

  14:48aktualizováno  14:48
Někdo by řekl kočkopes, jiní jsou nadšeni jednoduchou a lehkou konstrukcí. Elektro-auto-motorka Veeco spojuje výhody obou dopravních prostředků: pasažéři mají krytou kabinu a celá konstrukce je velmi lehká. Výrobce plánuje malosériovou produkci.

Za nezvyklým vozíkem stojí portugalský výrobce elektromobilů VE (Fabricação de Veículos de Tracção Eléctrica) a Lisabonská technická univerzita. Po tříletém vývoji existují dva prototypy a dobré přijetí odbornou veřejností podnítilo výrobce pustit se do sériové produkce. O úspěchu rozhodne cena, kterou ale prozradí portugalská firma až na podzim. První veeca si zákazníci budou moci pořídit v příštím roce. Pokud tedy půjde vše podle plánů.

Fotogalerie

Výrobce netají, že výsledný tříkolový hybrid je kompromisem mezi užitnými vlastnostmi a lehkou stavbou, která je pro praktické využití elektropohonu velkou výhodou. Celé vozítko má hmotnost jen 880 kilogramů, což je podstatně méně než u jiných elektromobilů (například populární elektromobil Nissan Leaf je téměř dvakrát těžší, cca 1 550 kg).

Jenže něco za něco. Do leafu se vejdou čtyři pasažéři a má i zavazadlový prostor. Veeco má jen dvě sedadla a zavazadel pobere minimální množství. I z tohoto důvodu musíme na projekt nahlížet spíš jako na sportovní vozítko než na praktický dopravní prostředek. Tříkolka měří na délku jen 3,65 metru, na šířku pak 1,8 metru a je velmi nízká, výška je pouhých 1,23 metru.

Veeco

Design se portugalským konstruktérům docela povedl. Při čelním pohledu vozítko vypadá jako správně přikrčený sporťák, který trochu připomíná design automobilů Mazda (konkrétně model RX-8). Zboku zaujmou výklopné dveře, zezadu pak tříkolka nezapře svou nezvyklou konstrukci se značně zúženou karosérií. Zadní pohled pak odhalí nezávisle zavěšené zadní kolo, které není zakrytované, jen si nese drobný blatníček.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Přední dvojice kol je šestnáctipalcová, zadní ráfek osmnáctipalcový s výrazně širší pneumatikou rozměrů 285/30.

Veeco

Pod přední kapotou veeca trůní baterie LiFePO4, tedy lithium-železo-fosfátové akumulátory s kapacitou 16 nebo 48 kWh. Neznámo s kterou variantou dokáže auto ujet až 200 kilometrů na jedno nabití, případně pak prý až dvojnásobek.

Pravděpodobně lepší dojezd platí pro silnější baterie. Elektromotor má nominální výkon 30 kW, ve špičce ale dokáže poskytnout až 80 kW. Dynamika portugalské tříkolky není špatná, ale ani závratná. Na stovku dosprintuje za osm sekund a maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.