Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpředu sporťák, zezadu motorka. Portugalci chtějí kočkopsa prodávat

  14:48aktualizováno  14:48
Někdo by řekl kočkopes, jiní jsou nadšeni jednoduchou a lehkou konstrukcí. Elektro-auto-motorka Veeco spojuje výhody obou dopravních prostředků: pasažéři mají krytou kabinu a celá konstrukce je velmi lehká. Výrobce plánuje malosériovou produkci.

Za nezvyklým vozíkem stojí portugalský výrobce elektromobilů VE (Fabricação de Veículos de Tracção Eléctrica) a Lisabonská technická univerzita. Po tříletém vývoji existují dva prototypy a dobré přijetí odbornou veřejností podnítilo výrobce pustit se do sériové produkce. O úspěchu rozhodne cena, kterou ale prozradí portugalská firma až na podzim. První veeca si zákazníci budou moci pořídit v příštím roce. Pokud tedy půjde vše podle plánů.

Fotogalerie

Výrobce netají, že výsledný tříkolový hybrid je kompromisem mezi užitnými vlastnostmi a lehkou stavbou, která je pro praktické využití elektropohonu velkou výhodou. Celé vozítko má hmotnost jen 880 kilogramů, což je podstatně méně než u jiných elektromobilů (například populární elektromobil Nissan Leaf je téměř dvakrát těžší, cca 1 550 kg).

Jenže něco za něco. Do leafu se vejdou čtyři pasažéři a má i zavazadlový prostor. Veeco má jen dvě sedadla a zavazadel pobere minimální množství. I z tohoto důvodu musíme na projekt nahlížet spíš jako na sportovní vozítko než na praktický dopravní prostředek. Tříkolka měří na délku jen 3,65 metru, na šířku pak 1,8 metru a je velmi nízká, výška je pouhých 1,23 metru.

Veeco

Design se portugalským konstruktérům docela povedl. Při čelním pohledu vozítko vypadá jako správně přikrčený sporťák, který trochu připomíná design automobilů Mazda (konkrétně model RX-8). Zboku zaujmou výklopné dveře, zezadu pak tříkolka nezapře svou nezvyklou konstrukci se značně zúženou karosérií. Zadní pohled pak odhalí nezávisle zavěšené zadní kolo, které není zakrytované, jen si nese drobný blatníček.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Přední dvojice kol je šestnáctipalcová, zadní ráfek osmnáctipalcový s výrazně širší pneumatikou rozměrů 285/30.

Veeco

Pod přední kapotou veeca trůní baterie LiFePO4, tedy lithium-železo-fosfátové akumulátory s kapacitou 16 nebo 48 kWh. Neznámo s kterou variantou dokáže auto ujet až 200 kilometrů na jedno nabití, případně pak prý až dvojnásobek.

Pravděpodobně lepší dojezd platí pro silnější baterie. Elektromotor má nominální výkon 30 kW, ve špičce ale dokáže poskytnout až 80 kW. Dynamika portugalské tříkolky není špatná, ale ani závratná. Na stovku dosprintuje za osm sekund a maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz