Sdružení výrobců ACEA upozornilo, že koronavirová krize negativně ovlivnila zejména prodej benzinových a naftových vozů. Prodej benzinových aut v EU se ve druhém čtvrtletí propadl o 55 procent na 929 309, prodej naftových automobilů klesl o 53 procent na 526 645. Podíl benzinových a naftových aut na celkovém prodeji osobních automobilů nicméně nadále přesahoval 80 procent, upozornila ACEA.
Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jedinou rostoucí kategorií. Vyplývá to z aktuálních údajů asociace evropských výrobců automobilů ACEA.
Naftu, benzin, nebo elektřinu?Srovnali jsme superby se všemi druhy pohonu Škoda Superb. Stejné auto, tři různé motory včetně nového hybridu. Otestovali jsme, se kterým se nejlépe a nejúsporněji jezdí. Srovnávací test čtěte zde. |
Vozy na alternativní pohon zaznamenaly v druhém čtvrtletí podle údajů meziroční nárůst prodejů o 46 procent na 544 000 aut, což je téměř 18 procent trhu. Nejprodávanější ekologickou kategorií byly hybridy, kterých si evropští zákazníci pořídili 310 308, což představuje meziroční nárůst o 49 procent. Následují elektromobily se 130 297 prodanými vozy (meziroční růst 53 procent) a plug-in hybridy s nárůstem dokonce o 126 procent na 97 913 prodaných vozů.
Podíl elektromobilů na celkovém prodeji osobních aut se tedy ztrojnásobil na 7,2 procenta z 2,4 procenta před rokem, vyplývá ze statistik ACEA. Jeden z nejrychlejších růstů má Česká republika, je to ovšem proto, že je to růst z nízké základny.
V České republice se prodej elektromobilů ve druhém čtvrtletí meziročně zvýšil o 133 procent na 681. Údaje o prodeji elektromobilů zahrnují automobily s čistě elektrickým pohonem a hybridní vozy umožňující dobíjení baterie z elektrické sítě.
„Hybridní pohon představuje jednoznačně nejefektivnější a okamžité řešení problému se snižováním emisí bez nutnosti externího dobíjení z elektrické sítě. Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu srovnatelnou, nebo nižší než diesel a zároveň jej není nutné každý den připojovat do zásuvky jako elektromobil nebo plug-in hybrid,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Značky nabízející modely s alternativním pohonem se v prvním kvartálu lépe bránily propadu. Zatímco celý trh zaznamenal pokles o 25 procent, například Lexus vykázal růst o 1,4 procenta. Konkurenční prémiové značky Audi nebo Volvo naopak o 18 až 19 procent klesaly. Z mainstreamových značek byla nejúspěšnější Toyota s poklesem o 7,3 procenta. Její největší soupeři během prvního čtvrtletí zaznamenali dvouciferné ztráty prodejů. Volkswagen se propadl o 24 procent, Renault o 31,8 procenta a Ford dokonce o 38 procent.
Podobně se vyvíjel trh i v České republice, kde se podíl dieselů letos za prvních šest měsíců snížil na necelých 29 procent. Hybridy a elektromobily tvořily přes šest procent prodejů. Dominantní byly v kategorii vozů s bateriovým pohonem hybridy, mezi kterými jednoznačně vedla Toyota se zhruba třetinovým podílem.