Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terénní auta jsou překvapivými vítězi evropské krize automobilek

aktualizováno 
SUV jsou jediným typem aut, jehož prodeje i přes dvojciferný pád trhu s novými vozy rostou. V Česku se takovým vozům dokonce daří lépe než v Evropě, v prodejích se blíží šestině trhu.

Prodeje Škody Yeti stále rostou, letos dostane model novou tvář. Přijde o charakteristická kulatá světla, příď bude umírněnější ve stylu Škody Octavie. | foto: Škoda Auto

Když automobilka Škoda Auto v roce 2009 vstupovala s modelem Yeti na trh terénních aut, řada lidí si ťukala na čelo. V té době byla díky šrotovnému největším hitem malá auta a mnoho lidí nečekalo, že za větší vozy označované jako SUV začnou lidé utrácet.

Dnes je Yeti pro Škodu jedním z nejúspěšnějších modelů, jehož výroba neustále roste. Segment SUV loni na evropském trhu zvýšil jak svůj tržní podíl, tak i přes klesající trh zaznamenal růst v absolutním počtu prodaných vozů. Něco podobného, ale v podstatně menším měřítku, se podařilo jen miniautům. Ukazují to statistiky společnosti JATO Automotive připravené pro MF DNES.

Terénní vozy dosahují už podílu 12,8 procenta všech prodaných aut."Pro většinu automobilek znamená SUV jednu z mála cest, jak přijít se zcela novým modelem a výrazněji si zvýšit příjmy," upozorňuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC. Podle něj celý segment roste i proto, že se kategorie SUV v posledních letech rozšířila o tzv. crossovery, tedy křížence běžného auta s terénním.

Nabídka SUV za zajímavé ceny

Chcete si koupit SUV? Vybírejte z široké nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz/SUV.

"Nejde tak pouze o drahé exkluzivní modely, ale mnohdy i o dostupné vozy za cenu kombi nižší střední třídy. A na to slyší řada zákazníků, kteří se chtějí odlišit, ale nemají peníze na prémiové vozy," dodal Malý. Češi si tato auta oblíbili dokonce více než ostatní Evropané. Loni podíl SUV v nových registracích dosáhl už téměř pětiny.

Podle Reného Skučka, odborníka na automobilový průmysl společnosti 3M, je důvodem úspěchu SUV i fakt, že tyto vozy dobře kombinují uspokojení emotivních potřeb majitelů s jejich racionálními požadavky.

"Český zákazník v porovnání s vyspělými evropskými trhy stále přeceňuje význam vozu z pohledu společenského statusu. Proto bude ještě dlouho chtít větší nepraktické auto spíše než malé a praktičtější," podotkl Skuček. Padá i dlouho zažitý stereotyp, že SUV je vozem především pro manželky bohatých mužů pro jízdy po městě. Zejména u rodin střední třídy a starších movitějších párů nahrazují SUV hlavně vozidla kategorie MPV, tedy víceúčelové prostornější vozy. I když jejich praktičnost a   využitelnost je obvykle nižší.

"Je to znatelné i z prodejního mixu: čím nižší je vstupní tržní cena modelu, tím vyšší je podíl prodeje základních benzinových verzí s pohonem dvou kol," dodal Skuček.

Povinné ručení na SUV není drahé

Porovnejte si, za kolik můžete pořídit povinné ručení na SUV ve srovnávači FINmarket.cz

Růst prodejů a vstup nových modelů výrazně zlevnil i ceny nových modelů v této kategorii. Nejagresivnější je Dacia, která se svým modelem Duster pronikla v řadě zemí do první desítky nejprodávanějších vozů.

Sázka na zákazníky žádané SUV se přitom zjevně může firmě vyplatit, což ukazuje i fakt, že Dacia a Hyundai patří mezi jedny z mála stále rostoucích značek na klesajícím evropském trhu. Hyundai boduje s modelem ix35, který vyrábí v Nošovicích. Podle mluvčího Petra Vaňka už ix35 na celkové produkci automobilky v Nošovicích tvoří největší podíl. "Letos by měl dosáhnout 45 procent všech vyrobených vozů," uvedl Vaněk.

Novinka z Nošovic. Hyundai ix35 dostal nový facelift.

Hyundai ix35 se představilo na autosalonu v Ženevě tento měsíc v inovované podobě.

Padajícím prodejům zatím odolává i kategorie nejmenších aut. V Česku je její podíl proti Evropě zhruba poloviční. To je z velké části způsobené i tím, že miniauta jsou v řadě zemí druhým či třetím vozem do rodiny, na což české domácnosti často nemají.

Malá SUV nastupují

Ženevský autosalon, který zavřel teprve před několika dny, potvrdil trend dnešní doby: zálibu v malých SUV. Kategorii aut do lehčího terénu vymysleli v polovině devadesátých let, tehdy určitě nikdo nečekal, že se z nich stane fenomén. Auto, do kterého se nastupuje nahoru, vypadá odolně a dnes i stylově a přitom má jen pohon předních kol, dnes nabízí všichni velcí výrobci. Teď vymysleli, že by se tak vypadající auta líbila i zájemcům o malá auta. A tak u Peugeotu oblíbený malý kombík z řady 207 už nedostane nástupce. Namísto něj vyráží z Ženevy malé SUV 2008. Ford představil evropské provedení modelu Ecosport, které působí hodně robustně. Malé SUV má po Ženevě v nabídce také Renault, jmenuje se Captur.

Peugeot 2008

Peugeot 2008

Renault Captur

Renault Captur

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.