Studie společnosti PwC ukázala, že náklady na servisní prohlídky se u aut mohou lišit i dvojnásobně. Na rozdíl od ceny vozu je zákazníci moc neřeší. Společnost PwC studii provedla na objednávku Škody Auto. Porovnávala náklady na povinné prohlídky u 32 různých modelů aut na českém trhu u 265 dealerů, většinou šlo o nejprodávanější vozy ve své třídě. "Obecně platí, že prodloužená záruka přináší i vyšší náklady na servis. Největší rozdíly jsme zaznamenali hlavně u vozů kategorie SUV," říká Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC.
Ta porovnávala náklady na servis ve dvou variantách: během čtyř let a 60 tisíc najetých kilometrů a během šesti let a 100 tisíc kilometrů. Do celkových nákladů zahrnula například i práci na výměně brzdových destiček nebo stěračů, avšak nejsou v ní například závady, ke kterým dojde po záruce. "Počty prohlídek nejsou až tak důležité jako náklady na ně," podotkl Malý.
Tabulka výsledků studie |
To vysvětluje, proč například v kategorii minivozů zvítězila Kia Picanto, přestože výrobce dává sedmiletou záruku podmíněnou každoroční návštěvou servisu. Navzdory dlouhé záruce Kia zabodovala i v kategorii SUV, v níž jsou náklady na servisní prohlídky jejího modelu Sportage poloviční v porovnání s náklady u Hyundai ix35, který je přitom z velké části dílově shodný.
Ceny servisů se výrazně liší
Celkové náklady na servis včetně výměny opotřebených dílů u šestiletých modelů vycházejí v rozmezí od 33 do 68 tisíc korun. Celkově nejlépe vyšla ze srovnání Škoda Auto. Srovnání současně ukázalo i velké rozdíly v cenách servisů: většina značek má jen doporučené ceny garančních prohlídek, a tak se ceny liší i o desítky procent.
"Praha a střední Čechy jsou v tomto ohledu nejdražší," dodal Malý. Největší rozptyly v cenách prací jsou podle něj hlavně u relativně málo zavedených značek. Podle Malého jsou prodloužené záruky čím dál větším trendem a z hlediska marketingu jde o hodně dobrý tah. Škoda Auto u nové octavie nabízí za příplatek už i pětiletou záruku, nejdelší základní záruku má na trhu Kia, která ji poskytuje na sedm let.
Podle dealerů většina kupujících náklady na záruční prohlídky neřeší. "Je to ale otázkou času. Dříve se také moc nezabývali úroky u financování auta a dnes je už samozřejmé porovnávat kompletní náklady úvěru," upozorňuje Radek Donner, šéf prodeje NH Car.
Jiná situace je u firemních zákazníků, kteří náklady na servis zohledňují více. I proto může mít vozidlo s vyšší pořizovací cenou nakonec nižší ceny za pronájem. "Rozhoduje i prodejnost vozidla po ukončení doby nájmu nebo náklady na kompletní záruční a pozáruční servis," vypočítává Jiří Hamza, prokurista UniCredit Leasing.
Vyjádření Hyundai ke studiiBezplatná prodloužená záruka bez omezení je výrazem vyšší kvality Analýza záručních podmínek a cen servisních služeb na českém automobilovém trhu, kterou vypracovala společnost PricewaterhouseCoopers Česká republika, otevřela diskusi na téma cena servisních prohlídek a její souvislost s délkou záruky osobních automobilů. Studie zahrnuje pouze servisní prohlídky, nikoli však další náklady, které u vozů s nižší kvalitou a omezenější zárukou musí zákazník po uplynutí základní záruční doby hradit ze svého. Je jasné, že takto koncipovaná studie je nesmyslná. V rámci 5-leté záruky bez omezení kilometrů, kterou Hyundai poskytuje svým zákazníkům jako výraz špičkové kvality vozů je zákazník Hyundai po dobu 5 let, na rozdíl od jiných výrobců se standardní zárukou, chráněn proti nenadálým událostem. Náhradní díly ani práci spojenou s případnou opravou tak zákazník Hyundai po dobu 5-ti let neplatí. Tím pádem porovnání celkové ceny servisních prohlídek za např. 6 let provozu automobilu v dané studii neodpovídá realitě. Pokud by tedy dané srovnání mělo být objektivní, muselo by zahrnout skutečné náklady na provoz vozu ve srovnávaném období. Hyundai v této souvislosti proto vyzval automobilku Škoda, aby zveřejnila průměrné náklady na opravy jejich vozů po uplynutí záruční doby a tím umožnila široké veřejnosti zhodnotit výhody kvalitních vozů s delší a neomezenou zárukou oproti ostatním. Miloš Adámek |