Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodlužte autobaterii život, pořiďte si nabíječku

aktualizováno 
Autobaterii dá nejvíce zabrat zima. Kromě třeskutých mrazů ji hodně vyčerpávají šikovná udělátka, která v zimě zvyšují komfort auta. Mnoho řidičů proto píše Ježíškovi o nabíječku. Ve srovnávacím testu německého institutu GTÜ zvítězila švédská nabíječka značky CTEK.

Moderní nabíječky nenutí uživatele ani odpojovat akumulátor od palubní sítě auta | foto: GTÜ

Autobaterii nejvíce škodí dlouhodobé odstavení vozu a krátké jízdy, při kterých se akumulátor nestihne dostatečně nabít. Právě krátké jízdy dramaticky snižují jeho životnost. "Zesláblému akumulátoru nejlépe pomůže inteligentní nabíječka, která sílu ztrácející baterii probudí," uvádí GTÜ, která v Německu provozuje síť stanic technické kontroly. Moderní nabíječky nenutí uživatele ani odpojovat akumulátor od palubní sítě auta. Většina nabíječek také nezabere mnoho místa, jsou stále menší.

GTÜ porovnala osm nabíječek od různých výrobců, většinu z nich dostanete v cenách od 1300 do 2600 korun i na českém trhu, včetně vítězné. Nejlépe v testu obstála nabíječka CTEK Multi XS 4003. České e-shopy ji nabízejí za zhruba patnáct set korun.

Vítěz má automatickou funkci pro dobíjení akumulátorů s různým stupněm vybití, GTÜ také chválí jednoduchou a bezpečnou obsluhu.

Zimní autoškola

Jak používat startovací kabely - čtěte ZDE

Jako jediná mezi osmi zkoušenými totiž nabídla takzvané inteligentní nabíjení. CTEK umí díky změnám napětí v několika stupních nabít a plně revitalizovat i takovou baterii, jejíž kapacita poklesla o významných 40 procent.

Vítěz testu se také hodí těm, kdo odstavují auto na delší čas. Lze ji totiž po celou dobu nechat připojenou k akumulátoru a nabíječka sama od sebe pozná, zda kapacita baterie klesá a kdy má dobíjet. Jakmile je baterie nabitá, přepne se nabíječka automaticky na udržovací nabíjení.

Nejhorší výrobek v testu patří k jednoduchým nabíječkám, které neumožňují dobíjení baterie spojené s elektrickou sítí vozu. Složité elektronice auta úplné přerušení kontaktu se zdrojem energie nesvědčí. Po odpojení baterie je nutné nastavit řadu přístrojů od rádia přes hodiny a navigaci až po paměť sedadel u luxusnějších vozů.

Test nabíječek autobaterií

výbava obsluha funkce testy bezpečí cena / výkon celkem
Max. body 40 40 40 50 30 50 250
CTEK Multi XS 4003 31 38 30 50 30 30 209-velmi doporučený
ProUser DFC 530 30 32 28 50 28 30 198-doporučený
Cartrend MP 3800 27 26 28 40 18 40 179-doporučený s výhradami
4load Charge Box 3.6 34 36 18 40 20 30 178-doporučený s výhradami
Optimate 4 Tec Mate 26 26 10 50 24 40 176-doporučený s výhradami
Alpine Battery Charger Typ M 42 23 22 8 45 24 50 172-doporučený s výhradami
Fronius Acctiva Easy 1206 27 34 18 30 20 10 139-nedoporučuje se
EUFAB CBC6 19 20 4 10 24 40 117-neodstatečný

Hodnoticí kritéria:
Výbava
zahrnuje hodnocení balení, příslušenství, kabelů, spojek.
Obsluha zahrnuje návod, přehlednost produktu, jeho praktické využití, přehled o průběhu dobíjení.
Funkce - Jaké funkce má přístroj k dispozici? Umí nabíjet také šestivoltové baterie, je jeho nabíjení "inteligentní"? Apod.
Testy - Hodnocení elektrických zkoušek. Mimo jiné ochrana před zkratem, možnost nabíjení hluboce vybitých baterií.
Poměr ceny a výkonu - Přístroje byly kupovány v Německu a stály od 30 eur (Alpine Battery) do 132 eur ( Fronius).

Zdroj GTÜ

Kontrolujte ji pravidelně

Pokud si pořídíte nové auto, můžete být několik let v klidu. Při koupi vozu ojetého je nutné se přesvědčit, jak je baterie stará, a ověřit, v jakém je stavu. Na zadní straně každé baterie je vyražen kód, první trojčíslí označuje rok a měsíc, kdy byla vyrobena. Podle čísel 026 tedy zjistíte, že třeba v červnu 2002.

Životnost moderních baterií je mezi čtyřmi a šesti lety; pokud byly koupené jako nové v autě, mohou vydržet ještě déle. Novou baterku ve starším autě je třeba sledovat už po třech letech. Elektroinstalace vozu je provozem opotřebovaná.

Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje, dobře nabitá baterie by měla měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. V silných mrazech je třeba kontrolovat a dobíjet baterii častěji. Baterii umí mráz zničit už po týdnu stání.

Baterie slábne pokud slaběji svítí světla nebo startér ráno hůř točí. Pokud se stane, že vám baterie definitivně "odejde", je třeba správně vybrat novou. Nejdelší životnost mají podle odborníků baterie značkové, před těmi levnými ze supermarketů varují. Na co se při výběru baterie zaměřit? Nejdůležitějším parametrem je správná kapacita a startovací proud.

Autoři:




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.