Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Produktivita práce: automobilky v Evropě jsou nejslabší

  9:39aktualizováno  9:39
Londýn - Měřením produktivity práce ve 43 největších automobilových závodech v Evropě vyšlo najevo, že evropští a američtí výrobci aut stahují náskok svých japonských konkurentů. I když podle každoročního výzkumu evropských standardů produktivity, jež slouží jako klíčové měřítko pro automobilový průmysl, se opět na prvním místě v produktivitě práce umístila továrna z anglického Sunderlandu patřící japonské firmě Nissan, výrobci jako Ford, Renault a Fiat výrazně vylepšili své postavení.

"Konkurenti Nissanu dohánějí její továrnu v Sunderlandu; podařilo se jim snížit odstup z 25 procent v roce 2000 na pouhých devět procent v roce 2001," říkají autoři včera zveřejněného výzkumu. První místo mezi evropskými výrobci aut zaujímá se svou továrnou Renault. Při měření vyrobených aut na zaměstnance má šest svých továren mezi 15 nejlepšími evropskými automobilovými závody. Avšak pokud porovnáme výsledek celosvětově, pak by sunderlandská továrna, o ostatních evropských ani nemluvě, patřila hluboko do druhé ligy.

Podle Centra výzkumu světových trhů se ani jedna automobilová továrna v Evropě či Severní Americe neumístila mezi prvními 10 v oblasti produktivity. Prvních devět míst patří závodům vyrábějícím v Japonsku, desáté místo obsadila továrna v Jižní Koreji. Nejlepší evropská továrna v Sunderlandu vyrábí o 70 procent hůře než světová jednička - továrna Mitsushima v Japonsku, patřící automobilce Mitsubishi Motors. Na každého pracovníka zde ročně připadá 180 vyrobených aut ve srovnání s 95 auty v Sunderlandu.

Zaměstnanec v nejefektivnějším automobilovém závodě v Severní Americe vyrobí průměrně 96 nových aut ročně. Analytici však poznamenávají, že měření indexu produktivity vůbec neodráží ziskovost společností. Jako příklad právě uvádějí PSA Peugeot-Citroën a Volvo, jež se sice podle indexu produktivity práce umístily hodně vzadu, ale patří k nejziskovějším automobilkám. Na druhou stranu Nissan, Ford, Toyota, GM či Fiat, jež se v žebříčku produktivity umístily o hodně lépe, buďto v Evropě prodělávají či se stěží drží na nule. V poslední době se však výrobci z Evropy a Severní Ameriky zaměřují na zavírání neefektivních závodů, snižování přebytečné kapacity a přebírání některých japonských výrobních postupů.

Například Ford snížil za poslední dva roky výrobní kapacitu v Evropě o 20 procent; jeho velký rival General Motors omezil výrobu o 400 tisíc aut a propustil několik tisíc lidí. Mladoboleslavská Škodovka by skončila hluboko pod uvedenými čísly: loni na jednoho pracovníka připadalo 18,7 automobilu. Má však rostoucí tendenci - předloni připadalo na jednoho zaměstnance o čtyři auta méně. Podobnou produktivitu mají i další "východní" továrny. V méně rozvinutých zemích se firmám vyplácí využít nízkých mezd a zaměstnat více lidí, místo aby lidskou práci nahrazovaly drahými stroji.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.