Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Produktivita práce: automobilky v Evropě jsou nejslabší

  9:39aktualizováno  9:39
Londýn - Měřením produktivity práce ve 43 největších automobilových závodech v Evropě vyšlo najevo, že evropští a američtí výrobci aut stahují náskok svých japonských konkurentů. I když podle každoročního výzkumu evropských standardů produktivity, jež slouží jako klíčové měřítko pro automobilový průmysl, se opět na prvním místě v produktivitě práce umístila továrna z anglického Sunderlandu patřící japonské firmě Nissan, výrobci jako Ford, Renault a Fiat výrazně vylepšili své postavení.

"Konkurenti Nissanu dohánějí její továrnu v Sunderlandu; podařilo se jim snížit odstup z 25 procent v roce 2000 na pouhých devět procent v roce 2001," říkají autoři včera zveřejněného výzkumu. První místo mezi evropskými výrobci aut zaujímá se svou továrnou Renault. Při měření vyrobených aut na zaměstnance má šest svých továren mezi 15 nejlepšími evropskými automobilovými závody. Avšak pokud porovnáme výsledek celosvětově, pak by sunderlandská továrna, o ostatních evropských ani nemluvě, patřila hluboko do druhé ligy.

Podle Centra výzkumu světových trhů se ani jedna automobilová továrna v Evropě či Severní Americe neumístila mezi prvními 10 v oblasti produktivity. Prvních devět míst patří závodům vyrábějícím v Japonsku, desáté místo obsadila továrna v Jižní Koreji. Nejlepší evropská továrna v Sunderlandu vyrábí o 70 procent hůře než světová jednička - továrna Mitsushima v Japonsku, patřící automobilce Mitsubishi Motors. Na každého pracovníka zde ročně připadá 180 vyrobených aut ve srovnání s 95 auty v Sunderlandu.

Zaměstnanec v nejefektivnějším automobilovém závodě v Severní Americe vyrobí průměrně 96 nových aut ročně. Analytici však poznamenávají, že měření indexu produktivity vůbec neodráží ziskovost společností. Jako příklad právě uvádějí PSA Peugeot-Citroën a Volvo, jež se sice podle indexu produktivity práce umístily hodně vzadu, ale patří k nejziskovějším automobilkám. Na druhou stranu Nissan, Ford, Toyota, GM či Fiat, jež se v žebříčku produktivity umístily o hodně lépe, buďto v Evropě prodělávají či se stěží drží na nule. V poslední době se však výrobci z Evropy a Severní Ameriky zaměřují na zavírání neefektivních závodů, snižování přebytečné kapacity a přebírání některých japonských výrobních postupů.

Například Ford snížil za poslední dva roky výrobní kapacitu v Evropě o 20 procent; jeho velký rival General Motors omezil výrobu o 400 tisíc aut a propustil několik tisíc lidí. Mladoboleslavská Škodovka by skončila hluboko pod uvedenými čísly: loni na jednoho pracovníka připadalo 18,7 automobilu. Má však rostoucí tendenci - předloni připadalo na jednoho zaměstnance o čtyři auta méně. Podobnou produktivitu mají i další "východní" továrny. V méně rozvinutých zemích se firmám vyplácí využít nízkých mezd a zaměstnat více lidí, místo aby lidskou práci nahrazovaly drahými stroji.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz