Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Profesionální řidiči ignorují předpisy, ukázaly radary

  9:52aktualizováno  9:52
Každou minutu projelo v centru Olomouce nákladní auto rychleji než povolenou rychlostí. Redaktoři MF DNES měřili ve většině českých krajů rychlost profesionálním řidičům. Právě oni totiž často ignorují dopravní předpisy a zaviňují vážné nehody.
Profesionální řidiči porušují předpisy

Profesionální řidiči porušují předpisy - Profesionální řidiči porušují předpisy. | foto: Jiří BervidaMF DNES

Čtěte také: Nehody zabíjí víc než infarkt

Chtěl prý pomoci cestujícím, které vezl se zpožděním, protože ho zdržely semafory.

Řidič linkového autobusu Jan Novikov šlápl na plyn a Malou Skálou na Jablonecku projel rychlostí 75 kilometrů v hodině, přestože tam předpisy povolují padesátku.

Vzápětí ho zastavují policisté, které při měření doprovází reportérka MF DNES.

„Zdržel jsem se na světlech, v místě opravy silnice. Chtěl jsem, aby se cestující do cíle dostali podle jízdního řádu,“ přiznává chybu řidič autobusu Jan Novikov. Dostal za spěch pokutu pět set korun. Cestující mu na ni těžko přispějí.

Novikov zároveň nedodržel podle policistů nutnou osmihodinovou přestávku, což se však nakonec ukázalo jako chyba dispečera. Přesto museli cestující počkat v Malé Skále, než tam dorazil další řidič a Novikova nahradil.

Hned za Novikovem zřejmě „pomáhal cestujícím“ řidič dalšího autobusu, který jel přesně 78 kilometrů v hodině, tedy téměř osmdesátkou v obci. Toho už policie nemohla zastavit, protože odstavné parkoviště bylo plné. Přesto si ho policisté všimli a pokuta řidiče nemine.

Rychlostí víc než 50 kilometrů v hodině Malou Skálou projely za půl hodiny tři autobusy a dva kamiony.

„Zamyslel jsem se“
Ve Frýdecké ulici v centru Ostravy řidiči často porušují předpisy i v hustém provozu. Ulici protíná několik přechodů a dvě křižovatky. Za 25 minut měření tam padesátku překročilo 37 řidičů kamionů a dodávek. Reportéři v Ostravě měřili s pracovníkem firmy Serieta, která komerčně nabízí radary.

„Rekord“ si v Ostravě připsal malý nákladní automobil frýdeckomístecké firmy Blanco. Jel 85 kilometrů v hodině. „Já si radaru všiml na poslední chvíli. Vím, kolik jsem jel,“ řekl řidič dodávky Oldřich Habrnal. MF DNES ho vypátrala podle reklamy na plachtě. „Tam není sedmdesátka?“ podivil se, když mu reportéři sdělili, že překročil rychlost o 35 kilometrů. „Normálně tak nejezdím, nejsem pirát silnic. Mám soukromé starosti a zamyslel jsem se,“ hájil se Habrnal.

Od ledna do konce srpna zavinili profesionální řidiči kamionů a dodávek 19 395 nehod, o 573 víc než loni. Vysoká rychlost byla jedním z hlavních důvodů havárií.
Policisté dodávají, že alespoň klesá počet mrtvých a zraněných při nehodách nákladních aut.  Loni zemřelo při nehodách nákladních aut 94 lidí, letos je to o 13 méně.
Policista z plastu neodradí
U plzeňského Ústředního hřbitova stojí figurína policisty a vedle světelná tabule s radarem. Přesto se tam jezdí rychle. Za hodinu redakčního měření překročilo rychlost -povolenou padesátku - 150 aut ze čtyř set. Z toho chybovalo 42 profesionálů za volantem.

Pohřební vůz se přehnal přes přechod u figuríny rychlostí 88 kilometrů v hodině následován poštovním tranzitem jedoucím 83 kilometrů v hodině a odtahovou službou uhánějící pětasedmdesátkou. Přes sedmdesát jela z kopce dodávka z Vodňan, jejíž řidič rozváží potraviny.

MF DNES podle reklamy na karosérii vypátrala jeho šéfa. „Pokuty za rychlost platí každý náš šofér sám. Já jim samozřejmě říkám, aby dodržovali předpisy. Nikdy nikoho jsem však nevyhodil za rychlou jízdu. Ale už mi přišla fotografie od policie s naším autem, které jelo v obci 136 kilometrů v hodině,“ přiznal majitel vodňanské firmy Radek Schmidt.

***

Rychlý kamion je „neřízená střela“

Mnohé řidiče nákladních aut nutí jezdit rychle jejich šéfové či klienti. V rozhovoru pro MF DNES to připouští šéf severočeské dopravní policie Jiří Ušák. Ale šoféry to podle něj samozřejmě neomlouvá.

Redakce měřila rychlost profesionálních řidičů a v mnoha městech neobstáli. Proč myslíte, že řidiči nákladních aut překračují rychlost?
Čelí tlaku svých šéfů či zákazníků. Bojí se, že přijdou o práci. Myslím, že vám to i přiznají, když se jich na to zeptáte. Spousta firem také funguje na tom principu, že rychle dodají zboží, třeba za 24 hodin po celé Evropě. Pak se není přestupkům co divit. 

Když překročí povolenou rychlost kamion, je to nebezpečnější než v případě osobního vozu?
Přesně tak, velké auto má delší brzdnou dráhu. Záleží samozřejmě na tom, jestli jede prázdné, plně naložené, nebo dokonce přetížené. Hůře také zvládá kvůli své výšce vyhýbací manévr, kdy musí prudce zpomalit a změnit směr. 

Proč počet nehod zaviněných řidiči nákladních aut neustále roste?
Od vstupu Česka do EU loni v květnu výrazně přibylo nákladních aut, která přes republiku jezdí. Silnic je ale pořád stejně. 

Kupodivu však letos klesl počet mrtvých i zraněných při nehodách, za které mohou profesionální řidiči.
Myslím, že je to výsledek tvrdších policejních kontrol. Díky nim ubylo aut ve špatném technickém stavu. 

Jakou největší chybu profesionální řidiči dělají?
Rozlišoval bych mezi řidiči kamionů a malých dodávek. Ti první jsou mnohem opatrnější. Menší dodávky naopak často řídí mladíci, kteří předtím jezdili dva roky jen osobním autem. A záleží i na praxi. Řidiči, kteří jezdí nákladním autem maximálně tři roky, bourají pětkrát častěji než zkušenější kolegové. Ti služebně starší zase jezdí podle rutiny a to také není dobré. 

A jaké tedy dělají chyby?
Řada nehod se stává kvůli špatně naloženému nákladu. Chybně umístěné zboží na korbě může třeba kamion i převrhnout. Řidiči také podceňují únavu. 

Myslíte, že kamionů na silnicích ubude, až začne fungovat v Česku elektronické mýtné?
Bojím se, že kamionů výrazně neubude. Stát sice bude mít díky mýtnému peníze, na druhou stranu se asi část nákladní dopravy přelije na okresní silnice.  

Čtěte také: Nehody zabíjí víc než infarkt

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.