Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Profesor Verner žije mezi pouští a školou

aktualizováno 
Pár měsíců v poušti, pár měsíců na univerzitě.
Pár měsíců v poušti, pár měsíců na univerzitě. Tak vypadá život předního českého egyptologa profesora Miroslava Vernera. Díky objevům jeho týmu i způsobu, jakým je dokáže přiblížit široké veřejnosti, přitahují výsledky českých archeologů pravidelně pozornost světových médií. Dnes je profesoru Vernerovi šedesát let.

Loni v říjnu odstoupil Verner dobrovolně z funkce ředitele Českého egyptologického ústavu Univerzity Karlovy, který řídil 20 let. "Jsou tam mladší kolegové, kteří mají předpoklady, aby zvládli organizační úkol i vedení ústavu. Přesouvám těžiště své činnosti, kterou spatřuji ve zpracování a publikování dokumentace, kterou jsme za léta získali, a za to se cítím osobně odpovědný," vysvětlil. Jako dítě měl rád knihy cestovatele Emila Holuba, v době středoškolských let se zajímal o historii a jazyky. To, že jeho volba nakonec padla právě na egyptologii, označil za shodu okolností. Když po gymnáziu nemohl z politických důvodů pokračovat ve studiu, živil se jako dělník na stavbách a na pile. Na Filozofickou fakultu Karlovy univerzity se dostal až po dvou letech. "Měl jsem kliku. Jeden z největších světových egyptologů, profesor Žába, se rozhodl vytvořit egyptologický dorost a vybral si právě mne," řekl. Už jako student byl Verner na počátku šedesátých let jedním ze šťastlivců, kteří se podíleli na záchranné akci UNESCO v souvislosti se stavbou obří přehrady v Asuánu. Vody Nilu měly totiž pohltit množství unikátních památek. Verner se tehdy podílel na objevování a dokumentaci nápisů vytesaných do skal na nilských březích. V roce 1976 Verner získal pro svůj výzkumný ústav koncesi na průzkum jižní části abúsírské nekropole vládců 5. dynastie (zhruba 2465-2325 př. Kr.). Území o rozloze dvou čtverečních kilometrů nebylo na první pohled příliš atraktivní. Čechům se však podařila řada nálezů, díky nimž je dnes tato koncese považována za jednu z nejcennějších, kterou zahraniční expedice v Egyptě mají. Pozornost vzbudily například objevy pyramidového komplexu královny Chentkaus, nedokončené pyramidy a zádušního chrámu panovníka Raneferefa, hrobů vojevůdce Udžahorresneta, vezíra Kara či soudce a kněze Intiho. Senzaci vzbudilo i odkrytí první nevykradené hrobky po více než 50 letech. Miroslav Verner, který se narodil 31. října 1941 v Brně, je členem předsednictva Mezinárodní asociace egyptologů, čestným členem Německého archeologického ústavu v Berlíně, Rakouského archeologického ústavu ve Vídni a dalších organizací. Přednášel na mnoha univerzitách světa, je hostujícím profesorem univerzit ve Vídni a v Hamburku. Na svém kontě má řadu monografií, vědeckých článků a scénářů pro televizní populárně naučné pořady a krátké filmy. Za vynikající vědecké výsledky byl v roce 1998 vyznamenán Medailí Za zásluhy. Verner je otcem dvou synů, v oblibě má horskou turistiku.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.