Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prohlídkou na STK loni neprošla desetina aut

aktualizováno 
Při prohlídkách vozidel ve Stanicích technické kontroly loni nevyhovělo přes deset procent automobilů. Celkem majitelé na některou z 302 stanic přivezli 1,873 milionu vozidel, z toho 1,554 osobních aut. Zhruba v 10,5 procenta případů bylo vozidlo hodnoceno jako nezpůsobilé či dočasně způsobilé, řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Srovnatelná čísla za předchozí roky nejsou k dispozici.
Prohlídkou na STK loni neprošla desetina aut

Prohlídkou na STK loni neprošla desetina aut

Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musí majitelé s osobním autem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky.

Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje. Nejčastější závady zjišťují STK na osvětlení a brzdách aut.

STK zajišťují i evidenční kontroly, které musí vozidla podstoupit při každé změně majitele. Evidenční kontrola stojí kolem 150 až 200 korun, pravidelná technická prohlídka vyjde na 500 až 600 Kč.

V letošním roce ministerstvo dopravy výrazně zpřísnilo kontrolu činnosti stanic. Začalo zavádět centrální počítačovou databázi, která má zamezit podvodům při technických kontrolách, kdy procházely i vozy, které na STK vůbec nebyly.

Součástí protokolu by měl být i snímek vozu přímo ve stanici a přesný čas zahájení a ukončení kontroly. Centrálně uložená data jsou propojena s registrem vozidel. Policie či orgány veřejné správy tak mají přesné informace o aktuálním stavu kontroly každého vozu.

Všechny stanice by měly být novým výpočetním systémem vybaveny zhruba do letošního pololetí. "Je ještě potřeba vyladit systém především po technické stránce tak, aby v případě kolize současných dotazů několika desítek STK nedošlo k překročení psychologické hranice pohodlné obsluhy," doplnila Žižková.

V ČR je registrováno celkem 6,2 milionu vozidel, z toho 3,96 milionu osobních aut. Průměrné stáří osobních vozů je 13,8 roku a stále mírně roste. V Evropě je naopak obvyklý průměr stáří aut pod deset let.

***
Čtěte také: Po Česku se válí 300 tisíc autovraků ...ZDE

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.