Peugeot Prologue HYmotion4

Peugeot Prologue HYmotion4 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prologue HYmotion4: hybridní předehra

  • 5
Bachratý koncept prý ohlašuje příjezd nového peugeotu. Chystaný hybridní model chce nabídnout hlavně spoustu místa pro posádku. Prologue budeme řadit mezi crossovery, tedy auta, která zařadit nejde.

Velkoprostorové auto na zvýšeném podvozku je peugeot na první pohled. Má všechny identifikační znaky "lví automobilky", to nejzajímavější ale není na první pohled vidět. Prologue totiž hlavně ukazuje, jakým způsobem chtějí u Peugeotu a Citroënu roztáčet kola svých modelů.

HYmotion4
Podivná část jména pařížského konceptu značí spojení elektromotoru a spalovacího motoru, které prohání všechna čtyři osmnáctipalcová kola. Spalovací motor pohání ta přední, elektromotor pod podlahou kufru zadní. Samozřejmě mohou fungovat i nezávisle.

Mezi přední a zadní nápravou není žádná mechanická vazba, všechny součásti hybridního ústrojí se domlouvají elektronicky "po drátech" ("by wire"). Při rozjezdech, městském popojíždění do padesátikilometrové rychlosti a při brzdění pracuje především elektromotor.

Hybridní koncept má pod kapotou namontovaný turbodieselový dvoulitrový motor s výkonem 120 kW (163 koní) vybavený systémem přímého vstřikování paliva common-rail. Když je nastartovaný, produkuje prologue 109 gramů emisí CO2 na kilometr. Když jede jen na elektřinu, nejde z výfuku vůbec nic.

27kilowattový elektromotor přidává ke 300 newtonmetrům krouticího momentu spalovacího motoru dalších 200 newtonmetrů. Na stokilometrovou vyjížďku vystačí prologue se 4,1 litru nafty. Konstruktéři použili šestistupňovou robotizovanou převodovku.

AUTOSALON PAŘÍŽ 2008

Řidič může také nastavit mody fungování celého hybridního soustrojí. Ovladačem na přístrojové desce volí mezi režimy "sport", "auto", "ZEV" a "4WD". V automatickém režimu si elektronika ovládá vše podle svého uvážení, sportovní modus zostřuje reakce motoru, převodovka rychleji řadí a motor nechává více vytáčet, ZEV režim využívá maximálně elektromotor, nafťák startuje jen v nejnutnějších případech při akceleraci nebo vybitých Ni-MH bateriích. Při volbě 4WD mají motory co nejvíce spolupracovat, vyráží se totiž mimo silnici.

4 365 milimetrů dlouhý, 1 837 mm široký a 1 639 mm vysoký prologue s rozvorem 2,613 metru využívá systém Stop & Start, vypínající motor při stání. Moderní technika nechybí ani na palubě. Řidiči promítá důležité informace na čelní sklo Head up Display. Nezvyklý je hlídač odstupu od předjedoucího vozidla "Distance Alert". Prologue také umí změřit, zda se vejdete do vybraného místa pro podélné parkování.

Peugeot Prologue HYmotion4