Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proměna auta v pancéřový vůz - dobře utajené tajemství

aktualizováno 
Audi A4 nebo třeba Mercedes třídy S, ale i Škodu Octavia lze proměnit v obrněný transportér. Doba to žádá - někteří lidé se chtějí maximálně ochránit před napadením zvenčí. Ulice tak brázdí v autech, která se sice na pohled neliší od obyčejných, ale pod kabátem skrývají techniku takřka vojenskou. Nikdo netuší, že mají skla tlustá jako palec dospělého člověka a místo normálních plechů posádku kryjí materiály odolné i střelbě ze samopalu Kalašnikov.
Neprůstřelná dodávka

Neprůstřelná dodávka - Neprůstřelné dodávky používají v Česku banky pro transport peněz. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Přestavět prakticky jakýkoliv vůz na pancéřový - to není problém, zato je to tajemství. "Nemůžeme protivníkům našich zákazníků vyzradit, jak po technické stránce vypadá auto převážející peníze mezi bankami.

Ostatně - také vás jsme si prověřili, než něco ukážeme," přiznává Jaroslav Černý, šéf přeloučské firmy, která vozidla obrňuje. Přesto leccos odhalí. Zatímco obyčejná automobilová skla jsou čtyřmilimetrová, žádají bezpečnostní agentury okna až desetinásobně robustnější.

Jako příklad Jaroslav Černý ukazuje sklo, které nezničilo ani několik střel z revolveru Magnum 44. "Sklo nemůže prasknout, na posádku se dokonce nesmí dostat ani střep," říká. Okno mohou výkonné elektromotorky posouvat nahoru a dolů. "Ale děláme to neradi, bezpečnost s otevřeným oknem rychle klesá," svěřuje se Jaroslav Černý.

"Skla - to je při přestavbě nejdražší část," doplňuje obchodní ředitel společnosti Miloš Nerad. Zlom ve výrobě neprůstřelných skel přinesl začátek devadesátých let. Do té doby nikdo nevyráběl vypouklá čelní, ale jen plochá neprůstřelná okna. Na tlustá skla navazují na první pohled běžné plechy karoserie.

Pod nimi se skrývají například kusy duální oceli nebo keramiky. Jinak by auto neobstálo v balistických zkouškách. Při těch střelci auto rozstřílí desítkami střel různého kalibru. Chránit je třeba i další důležité orgány vozidla.

Například k tomu, aby po případném útoku mohlo rychle zmizet, nestačí obyčejné pneumatiky. Vlastně stačí, ale uvnitř musí mít k disku připevněnou obruč z odolného plastu. Když totiž lupič gumu prostřelí, dojede auto na prstenci směrem k bezpečí nejméně 50 kilometrů, a to až devadesátikilometrovou rychlostí.

Ochráněno je i srdce vozu, řídicí jednotka a samozřejmě i palivová nádrž. Bezpečnost posádky nebo nákladu garantuje ještě řada dalších úprav, bez nichž by přestavba na superbezpečný vůz neměla smysl. Systém závor umí auto zamknout tak, že se dovnitř k posádce nikdo nezvaný nedostane.

Před zápalnými lahvemi chrání vůz hasicí systém, který se stará o likvidaci ohně v motoru a pod podlahou. Kromě sirén a alarmů dostane automobil také dorozumívací zařízení s okolím, aby nebylo nutné stahovat okénka. Některé banky do svých dodávek objednávají i střílny.

Vše je perfektně skryto očím, ani místa pro střelce si nezasvěcený pozorovatel při obcházení obrněného civilního vozu nevšimne. A zákazníci přeloučské firmy? "Pětadevadesát procent objednávek máme ze zahraničí.

Auta dodáváme státníkům, bezpečnostním agenturám, bankám i šéfům významných společností," vypočítává Jaroslav Černý. A doplňuje, že například neprůstřelná Škoda Octavia 1.8 turbo ve výbavě Laurin & Klement stojí přes dva miliony korun.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.