Crashtest Brilliance BS4

Crashtest Brilliance BS4 | foto: ADAC

Propadák čínského auta v crash testech: Brilliance BS4 je deset let pozadu

  • 253
Značka Brilliance, pocházející z Číny, se už nějakou dobu snaží prodrat na evropské trhy, její image však vždy srazí neúspěšný crash test. Po dva roky starém propadáku modelu BS6 nyní neúspěch zopakoval menší BS4. Podle autoklubu ADAC je po stránce bezpečí na úrovni aut vyráběných před deseti lety.

Zatímco nová evropská či japonská auta běžně v nárazových zkouškách dostávají v následném hodnocení maximální počet, tedy pět, hvězdiček, Brilliance BS4 si neodnesl ani jednu. Například nová Škoda Superb na pět hvězdiček dosáhla.

Od letošního roku platí nová metodika pro evropské nezávislé crash testy, které jsou známé pod hlavičkou EuroNCAP. A protože BS4 nemá ve výbavě stabilizační program ESP ani varovné zařízení při nezapnutých pásech, nemá nárok na žádnou hvězdu.

ADAC dodává, že kdyby se použila do loňského roku obvyklá pravidla testů, dostal by čínský automobil za ochranu cestujících tři hvězdičky. Na takové úrovni byla většina tradičních značek z Evropy nebo Japonska před desetiletím.

Brilliance neuspěl v hlavní nárazové zkoušce, při které auto naráží v rychlosti 64 km/h čelně do překážky. Technici autoklubu našli v nabouraném autě u řidičových nohou prasklou podlahu. Palubní deska se posunula hlouběji do interiéru a odkryla plechy s ostrými hranami, které nemají žádné polstrování či jinou ochranu. Znamená to zvýšené riziko poranění pro kolena a stehna řidiče. O vysunutých pedálech píše ADAC jako o nebezpečných bodácích.

Riziko skrývá také volant. Čelní airbag čínského vozu Brilliance BS4 totiž nefunguje, jak má, a hlava i hrudník figuríny do něj v testu narazily.

Crashtest Brilliance BS4

Lépe dopadla pro vůz z Číny boční nárazová zkouška. Rozměrný boční airbag dobře ochrání horní část těla, na břicho však už nedosáhne.

V Česku se zatím Brilliance BS4 neprodává, v Německu stojí od 16 tisíc eur. "Existují bezpečnější auta za nižší ceny," řekl Max Lang, šéftechnik rakouského autoklubu ÖAMTC, který se na nárazovém testu také podílel.

Čínské auto se nepředvedlo v dobrém světle ani při testu s dětskou sedačkou. Obě krajní zadní sedadla mají tak krátký pás, že nestačí pro provléknutí bezpečnostní sedačkou pro nejmenší děti, která se v autě instaluje proti směru jízdy.

Přes neúspěch v crash testu má Brilliance BS4 evropskou homologaci, plní minimální nároky stanovené zákony a může na silnice.

Brilliance BS4