Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Propan-butan obžalován nebude

aktualizováno 
Tragédie, při níž 1. dubna v Želivci v okrese Praha-východ v explodující Škodě 120 upravené na propanbutanový pohon uhořelo čtyřleté dítě a další tři členové rodiny utrpěli těžké popáleniny, sice ještě není zcela vyšetřena, ovšem vše nasvědčuje, že plyn jako viník obžalován nebude.

"Znalecké expertizy a naše závěry jsem zatím nepředal policii, která bude hledat viníka neštěstí, takže ještě nemohu zveřejnit podrobnosti," říká vyšetřovatel Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje Pavel Urban. "V zásadě ale konstatuji, že Škoda 120 měla na plynovém zařízení několik technických závad a nedostatků vůči platným předpisům. Jinými slovy - za výbuchem s následným požárem tedy nemůže plynová technika, nýbrž člověk, který jí zůstal něco dlužen. Ale kdo konkrétní to byl, to musí zjistit policie a případně potvrdit soud."

Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje zájemce o cestování na propan-butan z různých míst republiky, se jakožto jeden z předních zdejších znalců automobilové plynové techniky o želivecké neštěstí zajímá. "Na Škodě 120 bylo prasklé přívodní potrubí od příruby plnění a kromě nedostatku na víčku od plynové schránky nebyla nasazena odvětrávací hadice," vypočítává Tomáš Hanzl a doplňuje, že právě zmíněná odvětrávací hadice se při úniku plynu podílí na jeho odvádění mimo vozidlo a je jednou z bezpečnostních pojistek celého systému. Kdyby byla v pořádku, nedostal by se plyn do kabiny a nedošlo by ani k výbuchu.

Řádný vůz ještě neexplodoval

Zmíněná série nedostatků vysvětluje, proč se události staly tak, jak je krátce po neštěstí popsala policie: Otec rodiny natankoval do vozu propan-butan, jeho žena si při převozu do nemocnice vzpomněla, že si bez prostředně před výbuchem v autě zapalovala cigaretu... "Ani událost v Želivci nic nezměnila na faktu, že dosud není v zemi znám případ, kdy by explodovalo či vzplanulo plynové auto, které bylo odborně upraveno a udržováno v řádném technickém stavu," zdůrazňuje Tomáš Hanzl. "Pokud se v minulosti maléry staly, bylo to hlavně při zakázaném přečerpávání plynu z bomb do aut nebo při neodborných opravách či úpravách, maléry přinesla také amatérsky a načerno namontovaná plynová zařízení."

Důležité revize

Odborníci se podivují, proč zrovna plynová zařízení v osobních autech jsou často cílem snah kutilů či nepovolaných opravářů, zatímco doma se titíž lidé obvykle nepouštějí do své pomocných oprav sporáku či karmy, byť jsou tyto domácí spotřebiče jednodušší. Mnohé přitom nasvědčuje, že zmíněná Škoda 120 byla nedávno v opravě se spojkou.

Taková práce u vozu vyžaduje demontáž nádrže a jsou známy případy, že právě takovému postupu někteří mechanici - zvláště ti, kteří nejsou specialisty na opravy aut na plynový pohon zůstávají dlužni. Ví se o případech, kdy nádrž pouze povolili a vyhnuli, aby si ušetřili práci, ovšem netušili, že mohou poškodit právě měděné přívodní potrubí plynu. Zatím ovšem nikdo z vyšetřovatelů není ochoten s určitostí potvrdit, že zrovna želivecký případ měl zmíněný scénář.

"Zásada není složitá: auto musí k pohonu na plyn přestavovat a později ho jedenkrát ročně nebo po ujetí deseti tisíc kilometrů kontrolovat jen skuteční odborníci. Takoví mají pro práci zkoušky a pověření, lepší obvykle bývají větší firmy než snaživci v garážích," připomíná Tomáš Hanzl. "Roční revize není drahá - stojí 300 až 400 korun."

Odborníci se plynu nebojí

Výbuch v Želivci citelně zasáhl do přestaveb automobilů na plynový pohon v Česku. "Uškodilo to pořádně. Lidé jezdí na revize s auty už upravenými, nové přestavby v minulých týdnech prakticky ustaly," stěžuje si například Milan Šmíd, jeden ze šéfů strakonické firmy Autogas Centrum, která je generálním dovozcem italských plynových zařízení značky BRC.

"Je to nespravedlivé - jako kdyby lidé přestali jezdit s auty, protože nabourali poté, co si přelomili hadičku brzdového vedení," doplňuje Milan Šmíd. "Za loňský rok evidujeme více než dva a půl tisíce požárů automobilů se škodami přesahujícími 218 milionů korun, ale jen 14 případů se škodou za 280 tisíc korun a bez újmy na lidském zdraví se týkalo vozidel na plynový pohon," přispívá k uklidnění obav z propan-butanu v dopravě Vladimír Vonásek z oddělení analýzy a statistiky generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.

S plynovým autem bezpečně

Prvním předpokladem bezpečného cestování automobilem na propan-butan je koupě a montáž schválené techniky u skutečných odborníků, nejlépe ve větší firmě, která se na přestavby vozidel na plynový pohon specializuje. Nebezpečný je jakýkoliv amatérský zásah do plynové techniky v průběhu provozu.

Povinné jsou její revize po roce nebo po každých deseti tisících kilometrech. "Motoristé se někdy mylně domnívají, že postačí kontrola u příležitosti dvouleté periody klasické STK," říká Tomáš Hanzl z LPG klubu v Brandýse nad Orlicí. "Jsou-li technici na patřičné úrovni, tak při roční revizi motoristu upozorní na vše, co vůz potřebuje."

Propanbutanová auta mají své klady i zápory

PLUSY
* Plyn stojí zhruba polovinu co srovnatelné množství benzinu, přičemž spotřeba při použití propan-butanu se zvedne pouze asi o tři až deset procent a výkon klesá o zhruba pět až sedm procent
* Při plynovém pohonu se prodlužuje životnost motorového oleje, který si - na rozdíl od působení tradičních paliv - lépe a déle udržuje potřebné vlastnosti
* V motoru se nevytvářejí karbonové usazeniny, čímž se jeho životnost prodlužuje
* Plynový pohon produkuje čistší výfukové plyny - motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a vytvářejí méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků
* U vozu přestavěného na plynový pohon zůstává možnost cestovat na benzin, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla
* V zemi je plně postačující síť čerpadel plynu, plyn levnější než benzin lze tankovat i v sousedních zemích
* Ve srovnání se zemním plynem, který se i v Česku začíná uplatňovat také v pohonu osobních automobilů, je síť čerpacích stanic nesrovnatelně širší
* Auta upravená na propan-butan mají větší dojezd než vozy, které tankují zemní plyn, a přitom mají menší nádrže
* Úprava auta k pohonu na propan-butan je levnější než při přestavbě na zemní plyn
* Na trhu jsou k mání také auta sériově upravená k pohonu na propan-butan

MINUSY
* Úprava automobilu na propanbutanový pohon vyžaduje investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované
* Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž; kruhové nádrže místo rezervního kola jsou poslední dobou zajímavým řešením, ale předpisy na povinnosti vozit rezervu v autě trvají
* U starších zařízení je třeba počítat s pěti- až sedmiprocentním poklesem výkonu motoru a tříprocentním snížením maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří- až desetiprocentním zvýšením spotřeby
* Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách, neboť již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs
* Ve srovnání se zemním plynem, který se v pohonu automobilů rov- něž začíná v Česku uplatňovat, je propan-butan těžší než vzduch, a tudíž nebezpečnější při provozu a manipulaci
* Ve srovnání se zemním plynem je propan-butan dražší
* U automobilu přestavěného na propan-butan jsou každoročně - nebo po deseti tisících kilometrech - povinné pravidelné revize
* Používat lze jen oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení
* Výroba propan-butanu je vázána na ropu, což ovlivňuje ceny podobně jako u benzinu a nafty
* S automobilem upraveným na plynový pohon je zakázán vjezd do některých podzemních garáží


 

Ceny paliv u čerpacích stanic se poslední dobou často a dost mění

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.