Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Propanbutanová auta mají své klady i zápory

aktualizováno 
Plyn stojí zhruba polovinu co srovnatelné množství benzinu, přičemž spotřeba při použití propan-butanu se zvedne pouze asi o tři až deset procent a výkon klesá o zhruba pět až sedm procent.

* Při plynovém pohonu se prodlužuje životnost motorového oleje, který si - na rozdíl od působení tradičních paliv - lépe a déle udržuje potřebné vlastnosti

* V motoru se nevytvářejí karbonové usazeniny, čímž se jeho životnost prodlužuje

* Plynový pohon produkuje čistší výfukové plyny - motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a vytvářejí méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků

* U vozu přestavěného na plynový pohon zůstává možnost cestovat na benzin, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla

* V zemi je plně postačující síť čerpadel plynu, plyn levnější než benzin lze tankovat i v sousedních zemích

* Ve srovnání se zemním plynem, který se i v Česku začíná uplatňovat také v pohonu osobních automobilů, je síť čerpacích stanic nesrovnatelně širší

* Auta upravená na propan-butan mají větší dojezd než vozy, které tankují zemní plyn, a přitom mají menší nádrže

* Úprava auta k pohonu na propan-butan je levnější než při přestavbě na zemní plyn

* Na trhu jsou k mání také auta sériově upravená k pohonu na propan-butan

-

* Úprava automobilu na propanbutanový pohon vyžaduje investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované

* Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž; kruhové nádrže místo rezervního kola jsou poslední dobou zajímavým řešením, ale předpisy na povinnosti vozit rezervu v autě trvají

* U starších zařízení je třeba počítat s pěti- až sedmiprocentním poklesem výkonu motoru a tříprocentním snížením maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří- až desetiprocentním zvýšením spotřeby

* Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách, neboť již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs

* Ve srovnání se zemním plynem, který se v pohonu automobilů rov- něž začíná v Česku uplatňovat, je propan-butan těžší než vzduch, a tudíž nebezpečnější při provozu a manipulaci

* Ve srovnání se zemním plynem je propan-butan dražší

* U automobilu přestavěného na propan-butan jsou každoročně - nebo po deseti tisících kilometrech - povinné pravidelné revize

* Používat lze jen oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení

* Výroba propan-butanu je vázána na ropu, což ovlivňuje ceny podobně jako u benzinu a nafty

* S automobilem upraveným na plynový pohon je zakázán vjezd do některých podzemních garáží

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Najdete na iDNES.cz