Propanbutanová auta mají své klady i zápory

Plyn stojí zhruba polovinu co srovnatelné množství benzinu, přičemž spotřeba při použití propan-butanu se zvedne pouze asi o tři až deset procent a výkon klesá o zhruba pět až sedm procent.

* Při plynovém pohonu se prodlužuje životnost motorového oleje, který si - na rozdíl od působení tradičních paliv - lépe a déle udržuje potřebné vlastnosti

* V motoru se nevytvářejí karbonové usazeniny, čímž se jeho životnost prodlužuje

* Plynový pohon produkuje čistší výfukové plyny - motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a vytvářejí méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků

* U vozu přestavěného na plynový pohon zůstává možnost cestovat na benzin, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla

* V zemi je plně postačující síť čerpadel plynu, plyn levnější než benzin lze tankovat i v sousedních zemích

* Ve srovnání se zemním plynem, který se i v Česku začíná uplatňovat také v pohonu osobních automobilů, je síť čerpacích stanic nesrovnatelně širší

* Auta upravená na propan-butan mají větší dojezd než vozy, které tankují zemní plyn, a přitom mají menší nádrže

* Úprava auta k pohonu na propan-butan je levnější než při přestavbě na zemní plyn

* Na trhu jsou k mání také auta sériově upravená k pohonu na propan-butan

-

* Úprava automobilu na propanbutanový pohon vyžaduje investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované

* Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž; kruhové nádrže místo rezervního kola jsou poslední dobou zajímavým řešením, ale předpisy na povinnosti vozit rezervu v autě trvají

* U starších zařízení je třeba počítat s pěti- až sedmiprocentním poklesem výkonu motoru a tříprocentním snížením maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří- až desetiprocentním zvýšením spotřeby

* Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách, neboť již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs

* Ve srovnání se zemním plynem, který se v pohonu automobilů rov- něž začíná v Česku uplatňovat, je propan-butan těžší než vzduch, a tudíž nebezpečnější při provozu a manipulaci

* Ve srovnání se zemním plynem je propan-butan dražší

* U automobilu přestavěného na propan-butan jsou každoročně - nebo po deseti tisících kilometrech - povinné pravidelné revize

* Používat lze jen oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení

* Výroba propan-butanu je vázána na ropu, což ovlivňuje ceny podobně jako u benzinu a nafty

* S automobilem upraveným na plynový pohon je zakázán vjezd do některých podzemních garáží