Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prosadí se indická Tata v Evropě?

  17:12aktualizováno  17:12
Tata - největší indická společnost - je zatím v Evropě poměrně málo známá. Gigantická firma z druhé nejlidnatější země světa po založení v roce 1945 vyráběla pouze lokomotivy, ale již o devět let později z výrobních hal za přispění německého Daimleru vyjel první dodávkový automobil. V roce 1999 představila vůz indica, který se stal nejprodávanějším modelem v zemi. Pod současným vedením ambiciózního šéfa Ratana Taty však nyní Indové míří výše, přičemž hlavním cílem je prosadit se na evropském trhu. Že nejde o utopii naznačil již ženevský autosalon. V halách Palexpa září futuristické MPV indiva, po kterém se závistí pokukují i věhlasné konkurenční automobilky.

V souvislosti s ženevskou prezentací se v médiích objevily první spekulace o konkrétních možných projektech Taty. Britské Financial Times napsaly, že Indové uvažují o lidovém miniautomobilu pro Evropu, jehož cena by se mohla pohybovat již na úrovni 3000 dolarů (109 tisíc Kč). Nešlo by však o plnohodnotný vůz, spekuluje se o vozítku mezi skůtrem a městským minivozem. Uvažovaný model by se měl stát řešením pro přeplněná městská centra.

Zatím však dle šéfa Taty chybí silný partner pro projekt, neboť Indové považují samostatné podnikání na Starém kontinentu za příliš velký risk. Konkrétní představu sice mají, vědí již, že použijí motor i převodovku z motocyklu, ale potřebují silnější finanční zázemí a prodejní síť.

První šancí na spolupráci by se mohl stát britský Rover. Ten sice zatím neuvažuje o vývoji minivozu společně s Tatou, ale neformální diskuse o možném joint-venture již probíhají. Jedná se prý hlavně o možnosti vyrábět současný model Tata Indica v závodě Roveru v Longbridge. Ten by se mohl stát nejmenší a nejlevnější nadějí problémy zmítaného britského výrobce.

Indica měří na délku 3660 mm, je 1625 mm široká a 1485 mm vysoká. Pohání ji čtveřice motorů o výkonech od 36 do 63 kilowatt. Nyní vyvinuli Indové i verzi sedan, která sice využívá stejnou platformu, ale je výrazně delší.

Britské deníky však nejsou jediné, které hovoří o aktivitách Taty v Evropě. Polská média rovněž zveřejnila, že verze indica by se mohla vyrábět ve varšavském závodě Żeran patřící automobilce Daewoo-FSO. Ta zde vyrábí především Lanosy, ale kvůli vloni katastrofální situaci na polském automobilovém trhu musela pozastavit výrobu a propustit stovky zaměstnanců. Provozy jsou tedy nevyužité, což by Indům i v souvislosti s levnou pracovní silou vyhovovalo. Jednání mezi vedením koncernu Tata a Jihokorejci již prý proběhlo, ale do doby, než se vyřeší bankrot gigantu Daewoo, nelze čekat jakákoli rozhodnutí.
 
Vedle zmíněných spekulací však nejvíce pozornosti přitahuje minivan indiva. Konstruktérům z neznámé designérské společnosti Idea se podařilo opět na stejném podvozku postavit 4,3 metrů dlouhou studii, která dle proklamací Asiatů patří mezi nejkratší sedmimístné vozy na světě.

V Ženevě mohou návštěvníci kromě sériového modelu indica vidět i futuristické sedmimístné MPV Tata Indiva.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Najdete na iDNES.cz