Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proslulost značky nemusí být zárukou absolutního bezpečí

  14:22aktualizováno  14:22
- Jedenáct aut střední třídy prošlo čelní a boční nárazovou zkouškou, nechyběla ani simulovaná srážka s chodcem. Jako nejbezpečnější se ukázalo Volvo S40, které získalo maximální čtyři hvězdičky, o stupínek níž skončily Ford Mondeo, Nissan Primera, Renault Laguna, Opel Vectra a Volkswagen Passat. Pouhé dvě hvězdičky kupodivu získaly Audi A4, Mercedes C a Saab 900. Umístily se tedy stejně jako Citroen Xantia a Peugeot 406. Při srážce s chodcem je nejhorší Citroen, získal jen jednu hvězdičku, ostatní ale nejsou pro pěší o moc bezpečnější, jejich hodnocení je jen o stupínek vyšší.
Volvo S40 chrání řidiče i spolujezdce nejlépe, ostatně ve výbavě byly kromě airbagu řidiče i boční vzduchové vaky. Volvo jako jediné navíc nevykázalo žádné kritické hodnoty zranění posádky. Plnou bezpečnostní výbavu, tedy dva čelní a dva boční airbagy, měly jen Volkswagen Passat a Mercedes C. Dlužno podotknout, že to samé si mohou objednat zákazníci u všech aut, které se nárazových zkoušek zúčastnily. Jen u Vectry chybí airbag spolujezdce v základní výbavě, u nejlevnější Primery chybí ABS.
Smutné jsou výsledky průzkumu, podle něhož si motoristé raději koupí rádio než příplatkovou bezpečnostní výbavu. Přitom nárazové zkoušky jasně ukazují výhody aut s dvěma čelními i bočními airbagy. Ty některým vozům citelně chyběly - Audi A4, Citroen Xantia, Ford Mondeo, Renault Laguna, Saab 900 a Opel Vectra vykázaly při bočním nárazu kritické hodnoty zranění hrudníku. V případě Citroenu k tomu přibylo i zvlášť těžké poranění hlavy, kterou přišla do styku středovým sloupkem. Není bez zajímavosti, že v nejbližší době bude možné koupit u Passatu boční airbagy i pro cestující na zadních sedadlech.
Zatímco airbagy a pyrotechnické napíče bezpečnostních pásů plní svou funkci až ve chvílích nejtěžších, jiné systémy řidiči pomáhají kritickým situacím zabránit. Brzdový systém ABS, kdy elektronika brání úplnému zablokování kol a následnému smyku, se zpočátku objevovalo jen v drahých automobilech. Nyní jej má v příplatkové výbavě i většina malých automobilů. Stejný vývoj lze očekávat i u stabilizačních systémů podovozku. Jejich elektronika bleskově vyhodnocunje situaci a když je třeba, přibrzdí prokluzující kolo, přidá otáčky motoru, přitvrdí pérování. Auto se tak do smyku ani nedostane, jelikož elektronika napravuje případné chyby řidiče. Stabilizační systémy jsou zatím v příplatkové výbavě vybraných verzí Volva S40, Mercedesu C a Volkswagenu Passat.

V kabině Renaultu Laguna bylo po nárazu hodně těsno - palubní deska se posunula hluboko dovnitř

Jasným vítězem čelní i boční nárazové zkoušku se stalo jednoznačně Volvo S40

Po nárazu se poraněná místa na testovací figuríně zbarví do červena

Při bočním nárazu byl nejhorší Citroën Xantia

Airbag ve Fordu Mondeo fungoval bezchybně, sloupek řízení se ale posunul hodně k řidiči

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.