Proslulost značky nemusí být zárukou absolutního bezpečí

- Jedenáct aut střední třídy prošlo čelní a boční nárazovou zkouškou, nechyběla ani simulovaná srážka s chodcem. Jako nejbezpečnější se ukázalo Volvo S40, které získalo maximální čtyři hvězdičky, o stupínek níž skončily Ford Mondeo, Nissan Primera, Renault Laguna, Opel Vectra a Volkswagen Passat. Pouhé dvě hvězdičky kupodivu získaly Audi A4, Mercedes C a Saab 900. Umístily se tedy stejně jako Citroen Xantia a Peugeot 406. Při srážce s chodcem je nejhorší Citroen, získal jen jednu hvězdičku, ostatní ale nejsou pro pěší o moc bezpečnější, jejich hodnocení je jen o stupínek vyšší.
Volvo S40 chrání řidiče i spolujezdce nejlépe, ostatně ve výbavě byly kromě airbagu řidiče i boční vzduchové vaky. Volvo jako jediné navíc nevykázalo žádné kritické hodnoty zranění posádky. Plnou bezpečnostní výbavu, tedy dva čelní a dva boční airbagy, měly jen Volkswagen Passat a Mercedes C. Dlužno podotknout, že to samé si mohou objednat zákazníci u všech aut, které se nárazových zkoušek zúčastnily. Jen u Vectry chybí airbag spolujezdce v základní výbavě, u nejlevnější Primery chybí ABS.
Smutné jsou výsledky průzkumu, podle něhož si motoristé raději koupí rádio než příplatkovou bezpečnostní výbavu. Přitom nárazové zkoušky jasně ukazují výhody aut s dvěma čelními i bočními airbagy. Ty některým vozům citelně chyběly - Audi A4, Citroen Xantia, Ford Mondeo, Renault Laguna, Saab 900 a Opel Vectra vykázaly při bočním nárazu kritické hodnoty zranění hrudníku. V případě Citroenu k tomu přibylo i zvlášť těžké poranění hlavy, kterou přišla do styku středovým sloupkem. Není bez zajímavosti, že v nejbližší době bude možné koupit u Passatu boční airbagy i pro cestující na zadních sedadlech.
Zatímco airbagy a pyrotechnické napíče bezpečnostních pásů plní svou funkci až ve chvílích nejtěžších, jiné systémy řidiči pomáhají kritickým situacím zabránit. Brzdový systém ABS, kdy elektronika brání úplnému zablokování kol a následnému smyku, se zpočátku objevovalo jen v drahých automobilech. Nyní jej má v příplatkové výbavě i většina malých automobilů. Stejný vývoj lze očekávat i u stabilizačních systémů podovozku. Jejich elektronika bleskově vyhodnocunje situaci a když je třeba, přibrzdí prokluzující kolo, přidá otáčky motoru, přitvrdí pérování. Auto se tak do smyku ani nedostane, jelikož elektronika napravuje případné chyby řidiče. Stabilizační systémy jsou zatím v příplatkové výbavě vybraných verzí Volva S40, Mercedesu C a Volkswagenu Passat.

V kabině Renaultu Laguna bylo po nárazu hodně těsno - palubní deska se posunula hluboko dovnitř

Jasným vítězem čelní i boční nárazové zkoušku se stalo jednoznačně Volvo S40

Po nárazu se poraněná místa na testovací figuríně zbarví do červena

Při bočním nárazu byl nejhorší Citroën Xantia

Airbag ve Fordu Mondeo fungoval bezchybně, sloupek řízení se ale posunul hodně k řidiči

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů