Smutné jsou výsledky průzkumu, podle něhož si motoristé raději koupí rádio než příplatkovou bezpečnostní výbavu. Přitom nárazové zkoušky jasně ukazují výhody aut s dvěma čelními i bočními airbagy. Ty některým vozům citelně chyběly - Audi A4, Citroen Xantia, Ford Mondeo, Renault Laguna, Saab 900 a Opel Vectra vykázaly při bočním nárazu kritické hodnoty zranění hrudníku. V případě Citroenu k tomu přibylo i zvlášť těžké poranění hlavy, kterou přišla do styku středovým sloupkem. Není bez zajímavosti, že v nejbližší době bude možné koupit u Passatu boční airbagy i pro cestující na zadních sedadlech.
Zatímco airbagy a pyrotechnické napíče bezpečnostních pásů plní svou funkci až ve chvílích nejtěžších, jiné systémy řidiči pomáhají kritickým situacím zabránit. Brzdový systém ABS, kdy elektronika brání úplnému zablokování kol a následnému smyku, se zpočátku objevovalo jen v drahých automobilech. Nyní jej má v příplatkové výbavě i většina malých automobilů. Stejný vývoj lze očekávat i u stabilizačních systémů podovozku. Jejich elektronika bleskově vyhodnocunje situaci a když je třeba, přibrzdí prokluzující kolo, přidá otáčky motoru, přitvrdí pérování. Auto se tak do smyku ani nedostane, jelikož elektronika napravuje případné chyby řidiče. Stabilizační systémy jsou zatím v příplatkové výbavě vybraných verzí Volva S40, Mercedesu C a Volkswagenu Passat.
V kabině Renaultu Laguna bylo po nárazu hodně těsno - palubní deska se posunula hluboko dovnitř |
Jasným vítězem čelní i boční nárazové zkoušku se stalo jednoznačně Volvo S40 |
Po nárazu se poraněná místa na testovací figuríně zbarví do červena |
Při bočním nárazu byl nejhorší Citroën Xantia |
Airbag ve Fordu Mondeo fungoval bezchybně, sloupek řízení se ale posunul hodně k řidiči |
|
|
|
Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů |
|
|
|
|
|
|
|